گسترش همکاری‌های ایران و ارمنستان در زمینه اسناد و نسخ خطی


گسترش همکاری‌های ایران و ارمنستان در زمینه اسناد و نسخ خطی

تهران-ایرنا- رئیس انستیتو و موزه نسخ خطی ماتناداران ایروان با رایزن فرهنگی ایران دیدار و دو طرف بر گسترش همکاری‌ها در زمینه اسناد و نسخ خطی تأکید کردند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، واهان دِر غِوُندیان، رئیس انستیتو و موزه نسخ خطی ماتناداران ایروان با حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با حسین طباطبایی، رایزن فرهنگی ایران دیدار کرد و در خصوص همکاری‌های مشترک به بحث و تبادل نظر پرداخت.

ماریتا کشیشیان، مدیر امور بین‌الملل موزه ماتناداران و آرا فیلیپوسیان، خیّر ارمنی - ایرانی مقیم آمریکا که هزینه‌های ترمیم نسخ خطی فارسی ماتناداران را تقبل کرده است، در این دیدار وی را همراهی می‌کردند.

طباطبایی در این دیدار، انستیتو نسخ خطی ماتناداران را از ذخایر مهم فرهنگی و علمی در ارمنستان دانست که گنجینه‌ای کم نظیر از نسخ خطی را در قفقاز جنوبی در بر دارد و به سبب وجود نسخه‌های خطی و آثار نفیس ایرانی و اسلامی در آن، مانند دریچه‌ای به جهان پر رمز و راز هنر و فرهنگ ایرانی، کام هر پژوهشگر علاقه مندی را سیراب می‌سازد.

رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان، تعمیق و گسترش همکاری با این انستیتو را از اولویت‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی با اشاره به برنامه‌های مشترک اجرا شده که آخرین مورد آن، نمایشگاه میراث ایرانی در جهان در این انستیتو بود، از فراهم شدن زمینه برگزاری کارگاه آموزشی ترمیم نسخ خطی فارسی توسط یکی از اساتید برجسته ایرانی در ماتناداران خبر داد.

طباطبایی همچنین، تحقق این موضوع را گامی مهم در حفظ و حراست از آثار ارزشمند ایرانی این موزه و نیز تعمیق روابط فی مابین دانست.

در ادامه دِر غوندیان با تشکر از همکاری‌های سازنده‌ بین رایزنی فرهنگی ایران و موزه ماتناداران، اجرای این برنامه را اقدامی مهم در حفظ آثار ارزشمند ایرانی موجود در ماتناداران خواند.

رئیس موزه ماتناداران از برگزاری برنامه‌هایی ویژه میراث ایرانی موجود در این انستیتو در آینده نزدیک خبر داد و از رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان برای حضور در این برنامه‌ها دعوت به عمل آورد.

با توجه به درخواست موزه ماتناداران مبنی بر برگزاری کارگاه آموزشی مرمت نسخ خطی با تأکید بر جلدهای لاکی، با پیگیری رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان، مقدمات حضور یکی از استادان ترمیم نسخ خطی کشورمان در ارمنستان فراهم شود شد؛ این دوره آموزشی در آینده نزدیک در موزه ماتناداران برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید