رستخیز عاشورا نقطه پرگار شاعران آیینی در طول تاریخ است


رستخیز عاشورا نقطه پرگار شاعران آیینی در طول تاریخ است

سنندج - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به کنگره شعر عاشورایی قروه بیان کرد: در طی تاریخ طولانی شعر پارسی، رستخیز عظیم کربلا و حماسه رفیع عاشورا، نقطه پرگار شاعران ادیبان و سخنوران گردید تا آنجا که اساس و پایه مکتب و شعر عاشورایی در شعر شاعران فارسی زبان شیعه و سنی تجلی عینی یافت.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه در پیام خود به چهاردهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی در قروه که توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این کنگره قرائت شد، اظهار داشت: عاشورا مبدا تاریخ ایثار و از خودگذشتگی است و شعر عاشورایی در گستره ادب و فصاحت و بلاغت شاعران پارسی‌گوی جایگاه بلندی دارد و از سوی دیگر پشتیبانی فرهنگی و معنوی امامان معصوم نسبت به شاعران متعهد و اثر بخشی عمیق شعر در روح و روان انسان های پاک فطرت انگیزه‌ای دو چندان شد که خیل عظیمی از شاعران بکوشند تا با زبان رثای نظم روشنی راه دیانت و حقایق پنهان در بلندای حماسه منبعث از احساس مسوولیت را به آیندگان منتقل سازند.

در ادامه این پیام آمده است: یک بررسی اجمالی حکایت از آن دارد که این مکتب شورانگیز اگرچه از آغاز شکل‌گیری تا به اکنون، تطورات بسیاری به خود دیده، لیکن همواره پیوند ناگسستنی خود با حماسه ماندگار عاشورا را مستحکم نگه داشته است.

آموزه‌های مکتب سرخ تشیع که عرفان و حماسه و شور و شعور حسینی را می‌سازند، ملهم از آموزه‌های اصیل حسینی( ع) هستند و در باطن خود فراتر از شور در خود نشانی از شعور دارد و این میراثی است که رگهای شعر انقلاب اسلامی حیات آن از سر گرفته می‌شود.

هرگاه سخن از شعر عاشورایی می‌شود، نمی‌توان از کردستان عزیز یادی نکرد سرزمین مجاهدت‌های خاموش با تنوع زیبای فرهنگی قومی و مذهبی که از مناطق ویژه ایران اسلامی در حوزه شعر عاشورایی محسوب می‌شود.

شعرا و ادبای این سرزمین پر افتخار در این عرصه، مراثی و اشعاری ماندگار و نامی جاودان از خویش به یادگار گذاشتنه‌اند. شاعران این خطه نیز چون شاعران دیگر نقاط ایران زمین، برای دوام و بقای شعر عاشورایی گامهای سترگی برداشته و آثاری فاخر آفریده‌اند به‌گونه‌ای که شعر آیینی در مناطق کردستان درخششی قابل توجه داشته است و تلاش‌ها و کوشش‌های چندین ساله شاعران و ادیبان عاشورایی این خطه موید این حقیقت است که ارادت مردمان خونگرم، قهرمان و مرزداران کردستان به حضرت اباعبدالله الحسین(ع)انکارناپذیر است.

منابع و کتابهای نویسندگان و شعر اشعار شعرای این منطقه به زبان‌های فارسی کردی و عربی نشان از ارادت بی‌پایان دیار وحدت و یکدلی شیعه و سنی به اهل بیت پیامبر صلی الله به ویژه حضرت امام حسین علیه السلام دارد.

کنگره شعر عاشورایی قروه اینک پس از ۱۴ سال از نهالی کوچک به درختی تنومند تبدیل شده و توجه بسیاری از شاعران صاحب سبک ایران اسلامی را به خود جلب نموده و با گرد آوردن شاعران آیینی ایران‌زمین، کمک شایانی به ماندگاری شعر فارسی در غرب کشور کرده است.

در پایان وظیفه خود می‌دانم از مردم شریف کردستان به ویژه قروه دشت و خدا و شهر تاریخ و فرهنگ و حماسه و تمامی دست اندرکاران این حرکت فرهنگی در راه ترویج فرهنگ عاشورا قدردانی کنم.
از درگاه یگانه هستی بخش مسالت دارم که این کنگره چنان شعر عاشورایی بر دل و جان همگی ما بنشیند و همه ما را در پیمودن مسیری که اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش سیر کرده‌اند یاری رساند.

۳۰۰ اثر از شاعران آینی ۲۷ استان کشور تا ۳۱ شهریور ۲۵۴ اثربه دبیرخانه دائمی چهاردهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی ارسال کرده‌اند و عبدالجبار کاکایی، مصطفی محدثی خراسانی و رامین کرمی داوری آثار این دوره را برعهده داشتند.

این دومین سالی است که کنگره شعر عاشورایی قروه به دلیل شرایط کرونا به ۲ صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود و شعرای شهرستان با حضور در سالن شهید ورمقانی مجتمع فرهنگی و هنری فردوسی و دیگر شعرا بصورت مجازی، این رویداد فرهنگی را دنبال می‌کنند.

کنگره شعر عاشورایی به منظور آشنایی شیفتگان فرهنگ متعالی عاشورا با صفات و فضائل امام حسین (ع) و یاران وفادارش، اشاعه فرهنگ و ادبیات آئینی عاشورایی و شناسایی و تجلیل از پدید آورندگان آثار فاخر فرهنگی و ادبی مرتبط با عاشورا از اهداف این کنگره است.

این کنگره در ۲ بخش اصلی و جنبی برگزار شد و در بخش ویژه با موضوع دفاع مقدس و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشعاری به زبان‌های فارسی، کُردی و ترکی پذیرفته شده است.
یکی از برنامه‌های جنبی این کنگره برپایی نمایشگاه عکس عاشورایی است که در مجتمع فرهنگی هنری فردوسی دایر شده و ۲۵ قطعه عکس از ۱۴ عکاس قروه ای به نمایش درآمده است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا