درآمد 2 میلیارد و 234 میلیون تومانی مساجد شهرستان زنجان از محل موقوفات


درآمد 2 میلیارد و 234 میلیون تومانی مساجد شهرستان زنجان از محل موقوفات

به گفته فاتحی نژاد، درآمد موقوفات و رقبات مساجد شهرستان زنجان در 6 ماهه نخست سال 2 میلیارد و 234 میلیون تومان و درآمد موقوفات و رقبات حسینیه اعظم، زینبیه اعظم و امامزاده سید ابراهیم(ع) در این بازه زمانی 7 میلیارد و 786 میلیون تومان بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: 12 مهرماه مصادف با 27 صفر هرماه به نام دهه وقف نامگذاری شده است.

محمدقی فاتحی نژاد با اشاره به پیش بینی برنامه هایی به این مناسبت، گفت: در سالروز رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) مراسم عزاداری و مداحی اهل بیت در اماکن متبرکه حسینیه اعظم، امامزاده سید ابراهیم(ع)، زینبیه اعظم و مساجد برگزار می شود.

وی افزود: دیدار با حافظان و قاریان جامعه القران، دیدار با آیت الله سید محمد حسینی زنجانی با حضور مدیرکل اوقاف و امور خبریه استان، برگزاری نشست تخصصی با اساتید حوزه و بازدید از اماکن مذهبی عیادت از بیماران ارتش و برگزاری مسابقه فرهنگ وقف به مدت 10 روز در شبکه های مجازی از برنامه های این دهه است.

فاتحی نژاد از برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز افق امامزاده ابراهیم(ع) در این ایام خبر داد و گفت: افتتاح واحدهای اشتغالزایی و غبارروبی امامزاده سید ابراهیم(ع) با حضور امام جمعه زنجان اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: دیدار با نخبگان قرآنی، برگزاری شبی با قرآن در امامزاده سید ابراهیم(ع)، حسینیه اعظم و بقاع متبرکه، برپایی همایش یاران وقف و تجلیل از هیات امنای مساجد، هیئات مذهبی، مسئولان پایگاه های مقاومت بسیج، مدافعان سلامت و خادمان بقاع با سخنرانی مدیرکل اوقاف اجرا می شود که در مجموع 10 برنامه به مناسبت دهه وقف در شهرستان زنجان اجرا می شود.

رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان زنجان با بیان اینکه کل موقوفات متصرفه و غیرمتصرفه شهرستان زنجان 477 مورد است، افزود: تعداد رقبات متصرفی و غیر متصرفی شهری و روستایی 6 هزار و 200 مورد است.

وی تعداد مساجد شهرستان زنجان را 484 مورد خواند و با بیان اینکه 175 مسجد شهری و 309 مسجد روستایی است، گفت: صدور احکام هیات امنا بر عهده اوقاف است و در سال جاری تعداد احکام هیات امنای صادر شده 34 مورد برای 6 باب مسجد و احکام صادره برای مساجد مناطق روستایی 29 مورد برای هفت باب مسجد بود. تعداد 225 باب مسجد روستایی فاقد احکام هستند که تا پایان سال احکام انان صادر می شود.

به گفته این مسئول، درآمد موقوفات و رقبات مساجد شهرستان زنجان در 6 ماهه نخست سال 2 میلیارد و 234 میلیون تومان و درآمد موقوفات و رات حسینیه اعظم، زینبیه اعظم و امامزاده سید ابراهیم(ع) در این بازه زمانی 7 میلیارد و 786 میلیون تومان بود.

فاتحی نژاد با یادآوری اینکه کرونا موجب شده به دلیل تعطیلی مساجد و اماکن متبرکه درآمد نذورات کاهش پیدا کند، گفت: در 6 ماهه نخست امسال اجرای نیات در شهرستان شامل فقرا، کفن و دفن، کمک به دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت، خرید و توزیع 50 مورد بخاری، 25 گوشی برای دانش آموزان نیارمند، دارو و درمان، خرید جهیزیه، خرید لوازم التحریر در قالب طرح «مهر تحصیلی»، خرید برنج و گوشت و سایر اقلام نیازمند در قالب طرح شمیم حسینی، تعمیر و مرمت مساجد روستایی و مساعدت به هیات مذهبی 733 میلیون تومان در 6 ماهه امسال داشتیم.

وی با اشاره به هزینه های عمرانی و جاری مساجد در این بازه زمانی به میزان 530 میلیون تومان گفت: هزینه های فرهنگی در ایام سال و مناسبت ها 2 میلیارد و 21 میلیون تومان بوده است.

این مسئول هزینه های عمرانی حسینیه اعظم، زینبیه و امامزاده سید ابراهیم(ع) را 341 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: هزینه حق الزحمه مبلغان و اقلام مصرفی در ایام سال 1 میلیارد و 920 میلیون تومان بوده است.

فاتحی نژاد با بیان اینکه موقوفات ما پاسخگوی حل مشکلات و هزینه های عمرانی نیست، گفت: پرونده موقوفاتی که توسط اشخاص تصرف شده باید خارج از نوبت در مراجع قضایی رسیدگی شود که در اینصورت درآمد موقوفات افزایش یافته و به افراد بیشتری از خدمات بیشتری بهره مند می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نقاط ضعف استان زنجان شمار اندک وقف های قرآنی است سالانه 3 میلیون تومان درامد موقوفات قرانی در شهرستان زنجان است.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با تاکید براینکه تامین جهیزیه، دارو و درمان، آموزش قران و کمک به دانش آموزان نیازمند در اولویت وقف واقفین قرار گیرد، افزود: یکی از سیاست های اوقاف اشتغالزایی در اماکن مذهبی است 90 درصد مراجعین به این مجموعه بانوان بدون سرپرست هستند که از محل درآمد موقوفات به آنان کمک می شود.

پایان پیام/73

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قابل توجه خانم ها / ظلم به رحم چیست؟