روند افزایشی جذب اعتبارات و تکمیل تدریجی پروژه‌ها/رتبه اول سمنان در شاخص‌های توسعه‌ای


روند افزایشی جذب اعتبارات و تکمیل تدریجی پروژه‌ها/رتبه اول سمنان در شاخص‌های توسعه‌ای

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان از جهش قابل توجه رتبه این استان در جذب اعتبارات خبر داد و گفت: استان سمنان براساس شاخص‌های توسعه‌ای حائز رتبه نخست کشور است.

نادر مالکی در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان از رشد قابل توجه جذب اعتبارات در این استان در چند سال اخیر و خصوصا در سه سال منتهی به امروز خبر داد و اظهار کرد: استان سمنان تا سال 96 دارای رتبه 14 در بین استان های کشور بوده که این رتبه با تلاش مدیران استان طی سال های 98، 99 به رتبه چهارم کشور ارتقا یافته است.

وی از تلاش برای تکمیل بخش قابل توجهی از پروژه های نیمه تمام استان در این چند سال خبر داد و افزود: در همین راستا سند آمایش استان و برش های شهرستانی آن تدوین شد و خوشبختانه استان سمنان اولین استان کشور بود که سند آمایش آن به تصویب نهایی رسید و خوشبختانه در پایان سال 99 ابلاغ شد.

مالکی از تدوین سند توسعه شهرستان های هشت گانه استان متناسب با سند آمایش خبر داد و تصریح کرد: سند توسعه شهرستان ها به فرمانداران ابلاغ شد. ضمن اینکه به منظور بهره برداری بهتر از این سند از سوی مدیران، خلاصه ای از دو سند آمایش استان و اسناد توسعه ای شهرستانی تهیه و تدوین و در اختیار مدیران مسوول قرار گرفت.

وی با اشاره به توجه ویژه استان به روستاها و مناطق محروم گفت: علاوه بر اسناد توسعه ای و سند آمایش، برای اولین بار سند توسعه بیش از 200 روستای استان نیز تهیه و تدوین شد که این تعداد اسناد توسعه روستایی بیش از سهمیه استان بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان با اشاره به تدوین گام های هشتگانه برای کمک به توسعه بیش از پیش استان گفت: متناسب با همه اسناد موجود و ظرفیت های پیدا و پنهان و برخی چالش‌ها، هشت اولویت در استان انتخاب و براساس آن برنامه ریزی شد.

وی ادامه داد: تامین منابع آبی پایدار، صنعت، توسعه معدنی، گردشگری، کشاورزی، نهادهای توسعه ای و...از جمله گام های طراحی شده در استان است که ذیل هرکدام از آنها پروژه های متعددی در استان تعریف و عملیاتی شده است.

مالکی از خیز مدیریت استان برای عملیاتی شدن 180 پروژه خبر داد و گفت: در سه سال اخیر با وجود محدودیت های جدی در اعتبارات و برخی مشکلات ناشی از تحریم و کرونا، 63 پروژه در استان به طور کامل تکمیل و به بهره برداری رسید. همچنین 103 پروژه دیگر نیز در حال تکمیل هستند که عمده آنها آخرین مراحل تکمیل خود را طی می کنند.
جهش در جذب اعتبارت و تکمیل تدریجی پروژه های نیمه تمام

وی از درمان و زیرساخت های درمانی به عنوان نخستین اولویت استان در یکی دو سال اخیر نام برد و اضافه کرد: این رویکرد سبب شد که استان سمنان در دوران کرونا کمترین مشکل زیرساختی را در بخش درمانی داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان از تلاش برای ایجاد زیرساخت های آموزشی به عنوان دیگر اولویت مهم استان نام برد و افزود: خوشبختانه پروژه های متعدد آموزشی در این چند سال با تلاش دستگاه های ذی ربط و از جمله سازمان نوسازی مدارس در استان اجرایی شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از پروژه های در حال ساخت امروز بخش قابل توجهی از اعتبارات خود را دریافت کردند و از همین رو بی دغدغه می توانند تکمیل شوند ادامه داد: در همین ارتباط امسال 30 میلیارد تومان اعتبار برای جاده سمنان فیروزکوه جذب شده که 19 و نیم میلیارد تومان آن به حساب آن واریز شده و یا 16 میلیارد تومان برای تکمیل برای پل شهرک صنعتی سمنان واریز شده، همچنین 20 میلیارد تومان برای استادیوم در حال ساخت شاهرود، 87 میلیارد تومان برای بیمارستان سوانح و سوختگی، و...ده ها پروژه دیگر همچون ترمای میامی، طرح توسعه بیمارستان امام حسین و بهار شاهرود، بیمارستان مهدیشهر و... جذب شده است.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه اعتبارات جذب شده در استان گفت: در سال 95 کل اعتبار جذب شده از محل سفر هیات دولت به سمنان 289 میلیارد تومان و در سال 96 230 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 97 با افزایش حدودا دو برابری به 422 میلیارد تومان، در سال 98 به 590 و در سال 99 به 970 میلیارد تومان افزایش یافته که این روند رو به رشد خود گویای تلاش های همکاران ما برای جذب اعتبار پروژه های مختلف بوده است. ضمن اینکه در 6 ماهه 1400 نیز با وجود محدودیت ها تاکنون 915 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه ها از محل اعتبارات سفرها جذب شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یادآوری کرد: در سه سال اخیر بیش از 2900 میلیارد تومان اعتبار تنها در قالب پروژه های سفرها جذب استان شده که مقایسه این ارقام با اعتبارات عمرانی نشان دهنده اهمیت موضوع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شش محرک قابل تغییر سلامتی کدامند ؟