کتیبه‌ تاریخی مجموعه پیرعلمدار و لوح‌های سنگی در دامغان رونمایی شد


کتیبه‌ تاریخی مجموعه پیرعلمدار و لوح‌های سنگی در دامغان رونمایی شد

سمنان- ایرنا- کتیبه مجموعه پیرعلمدار و هفت لوح سنگی تاریخی دامغان عصر یکشنبه با حضور مسوولان در محل خانه لطفی و موزه شهر رونمایی شد.

به‌ گزارش ایرنا، کتیبه مرمت شده پیرعلمدار و هفت لوح سنگی تاریخی دیگر در محل خانه لطفی و موزه تاریخ شهر دامغان با حضور مسوولان، تاریخ‌دوستان و اعضای سازمان مردم نهاد خانه تسنیم، رونمایی شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان در حاشیه این مراسم در گفت و گو با ایرنا، افزود: کتیبه تاریخی مجموعه پیرعلمدار که مربوط به دوره ایلخانی است، در سال‌های گذشته به سرقت رفته بود که پس از کشف و به دلیل شکسته شدن، کتیبه توسط یکی از نیروهای اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان مرمت و رونمایی شد.

مهدی قاسمی بیان کرد: ۶ کتیبه سنگی تاریخی مربوط به شهرستان دامغان که در سال‌های گذشته با هدف حفظ و نگهداری، در مخزن اشیا تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نگهداری می‌شد، به موزه دامغان منتقل شد.

وی ادامه داد: این کتیبه‌های تاریخی شامل لوح سنگی مسجد قدیمی چشمه‌علی دامغان، سنگ قدیمی مربوط به امامزاده میرمطهر دشت‌بو و سنگ‌های مرمر تاریخی متعلق به چشمه‌علی دامغان است.

قاسمی اضافه کرد: سنگ قبر تاریخی روستای حسن‌آباد دامغان نیز یکی دیگر از آثار منتقل شده به موزه دامغان است که متعلق به مرحوم مولانا منصور بن محمد حسن‌آبادی در روستای حسن‌آباد شهرستان دامغان کشف و با هدف حفظ و نگهداری به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان منتقل شده بود.

به گزارش ایرنا، شهرستان دامغان با قدمت هفت هزار ساله، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۳۱ اثر ثبت ملی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بک گراند بنفش | 100 عکس پس زمینه بنفش برای گوشی شیک و فانتزی