بارش‌های طوفان شاهین با بیشینه 72 میلی متر/ تندترین باد پاییز چابهار در 40 سال اخیر


بارش‌های طوفان شاهین با بیشینه 72 میلی متر/ تندترین باد پاییز چابهار در 40 سال اخیر

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت چرخند حاره ای شاهین در نزدیک سواحل استان سبب شد تا از 35 ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی در 10 شهرستان بارندگی گزارش شود که بیشینه بارش ها تا کنون 72 میلی متر بوده است.

آفتاب‌‌نیوز :

محسن حیدری اظهار کرد: بر اساس اخرین اطلاعات دریافتی در جریان فعالیت چرخند حاره ای شاهین از ۳۵ ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی در ۱۰ شهرستان چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد، راسک، سرباز، نیکشهر، قصرقند، سراوان و سیب سوران بارندگی گزارش شد.

وی افزود: عمده بارش های شدید این سامانه در جنوب استان اتفاق افتاد به طوریکه بیشترین بارش ها به ترتیب در ایستگاه های «بریس» دشتیاری با ۷۲.۵ چابهار ۶۸، «فرمانداری چابهار» ۶۲، «نگور» دشتیاری ۵۸.۵، شهر کنارک ۴۸.۵، «پلان» چابهار ۳۶ و «بل ریمدان» دشتیاری ۳۴.۵ میلی متر ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: چهارشنبه گذشته کم فشار فعال در شمال غرب هند با ورود به دریای عرب به یک کم فشار حاره ای تبدیل شد و با دریافت انرژی لازم از دریا، به یک چرخند حاره ای تبدیل شد.

حیدری اضافه کرد: این چرخند پس از شکل گیری مطابق انتظار ما به سمت دریای عمان و سواحل سیستان و بلوچستان حرکت کرد و دیروز بخش قابل توجهی از زبانه های آن وارد نوار ساحلی جنوب استان شد و مخاطراتی را در پی داشت. عمده مخاطرات جوی که در جریان فعالیت طوفان روی داد، وزش باد شدید و گردوخاک، مواج شدن شدن دریا، بارش های شدید، آبگرفتگی معابر و وقوع سیلاب و رعد و برق بوده است.

طوفان شاهین، تندترین باد پاییز چابهار در ۴۰ سال اخیر را رقم زد

مسئول واحد آمار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بیشینه سرعت باد متأثر از چرخند شاهین در چابهار به ۴۲ نات رسید که نه تنها در این موقع از سال بلکه در تمام طول فصل پاییز این شهر در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

حمیدرضا بهجتی در گفت وگو با ایسنا اظهارکرد: سریع ترین بادی که تا پیش از این در فصل پاییز چابهار ثبت شده، ۳۶ نات بوده که مربوط به حدود ۴۰ سال قبل یعنی مهرماه سال ۱۳۶۱ است.

وی ادامه داد: عمده رکوردهای بادی ثبت شده در چابهار ناشی از تندبادهای سامانه های همرفتی است که هم کوتاه مدت است و هم خیلی سریع، اما در زمان فعالیت چرخند شاهین، باد شدید برای چندین ساعت در چابهار جریان داشت.

مسئول واحد آمار هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به بارش های ناشی از چرخند شاهین نیز اشاره کرد و گفت: در جریان فعالیت این چرخند ۶۸ میلی متر بارش در چابهار ثبت شد که این مقدار بارش در کمتر از۲۴ ساعت باریده است.

وی افزود: بررسی داده های اقلیمی چابهار نشان می دهد که این حجم بارندگی در این موقع از سال یعنی مهرماه نیز برای نخستین بار در ۴۰ سال اخیر بوده است.

بهجتی اضافه کرد: میانگین بارش پاییز چابهار در بلند مدت ۳۳ میلی متر است که بارش شبانه روز گذشته این شهر ۲ برابر پاییز بلندمدت بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها