برپایی چهار تور تخصصی ادبی «با روزگار حافظ» در شیراز در ایام هفته حافظ شیرازی


برپایی چهار تور تخصصی ادبی «با روزگار حافظ» در شیراز در ایام هفته حافظ شیرازی

حکمت نیا از برپایی چهار تور تخصصی ادبی «با روزگار حافظ» در شیراز در ایام هفته حافظ شیرازی خبر داد و گفت: تور «خاک مصلی»، تور «عبیرآمیز» و تور «قطعه مشاهیر و کوی رندان» می پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «امیرحسین حکمت نیا» امروز (دوشنبه 12 مهر) در نشست خبری یادروز حافظ که در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، گفت: رویکرد برنامه های فرهنگی در شهر شیراز باید از رویداد محور به مردم محور تغییر کند.

مدیر گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه وجود پر خیر حضرت شاهچراغ (ع)، حافظ و سعدی منابع گردشگری هستند، تاکید کرد: دفاتر گردشگری در بسته گردشگری خود چرا سعدیه را حذف می کنند و باید در حافظیه راهنمای گردشگری ادبی به گردشگران صحبت کند و تنها به بنای حافظیه برای عکس انداختن، بسنده نشود.

وی با اشاره به اینکه پس از 25 سال از آغاز اولین یادروز بزرگداشت حافظ می گذرد، افزود: در هفته یادروز حافظ شیرازی، 28 نفر راهنمای گردشگری ادبی را در حافظیه مستقر خواهیم کرد تا با مردم در مورد حافظ و اشعار وی سخن بگویند.

حکمت نیا ضمن ابراز امیدواری از اینکه مرکز واحد رویدادهای فرهنگی، هنری و گردشگری باعث مدیریت واحد برنامه های فرهنگی و تجمیع فرهنگی شود، افزود: از 16 مهر تا 23 مهرماه، سلسله تورهای شهروندی مناطق محروم و کم برخوردار خواهیم داشت که این عزیزان را برای بازدید حافظیه و باغ «جهان نما» با حمایت شهرداری شیراز، در این 2 مکان حضور می یابند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه «هفت شب، هفت غزل و هفت هنر» در ایام هفته حافظ شیرازّی، تاکید کرد: این برنامه هر شب از ساعت 18 تا 20 در قطعه مشاهیر حافظیه برگزار می شود که در آن هفت غزل توسط حافظ شناسان خوانده می شود و تفسیر خواهد شد.

حکمت نیا با اشاره به اینکه حافظیه توسط هنرمندان شیرازی بنا شد و «آندره گدار» تنها طراح آن بوده است، گفت: حافظیه را هنرمندان بومی شیراز ساخته اند و شب اول که با عنوان «هنر و معماری حافظیه» نام گذاری شده است از هنرمندان آن زمان همچون استاد «عیدی محمد» به عنوان سرکارگر سازنده حافظیه و استاد «علی سامانی فر» تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شب دوم با عنوان «حجاری حافظیه» به روایت «حسن مشکین فام» را خواهیم داشت، افزود: در شب های بعدی شاهد برگزاری شب «گره و کاشی هفت رنگ شیراز»، شب «هنر چوب و گره»، شب «هنر خوشنوسی بنایی» و شب «هنر گنبد آرامگاه» خواهیم بود و شب «هنرمندان مرمت کار» و شب «خوراک مردم شیراز در روزگار حافظ» همزمان با هم برگزار می شود.

حکمت نیا با اشاره به اینکه در این شب ها 25 هنرمند تجلیل می شوند که نام آنان در کتاب چاپ می شود و در فضای مجازی هم توزیع می شود، تاکید کرد: چاپ کتاب رنگی آرامگاه حافظ را خواهیم داشت.

وی از برپایی چهار تور تخصصی ادبی «با روزگار حافظ» در شیراز در ایام هفته حافظ شیرازی خبر داد و گفت: تور «خاک مصلی»، تور «عبیرآمیز» و تور «قطعه مشاهیر و کوی رندان» می پردازیم که تور 22 مهرماه در مسیر «عبیرآمیز» به خبرنگاران اختصاص دارد.

مدیر گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه این شهر باید از پکیج های سنتی نجات یابد و یکی از راه های آن گردشگری ادبی است که 20 تور پیرامون آن در نظر گرفته شده است، افزود: از 18 تا 21 مهر در باغ «جهان نما» گردشگری «کودک، ادبیات و هنر» را خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: از 18 تا 22 مهر به مدت پنج شب برنامه «کاشی های هفت رنگ حافظیه» در باغ جهان نما به روایت استاد رضا شیشه گر از 17 تا 19 روایت می شود.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس