آنتی‌بادی علیه سویه دلتا تا چه زمانی در بدن باقی خواهد ماند؟


آنتی‌بادی علیه سویه دلتا تا چه زمانی در بدن باقی خواهد ماند؟

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، اکثر افرادی که به سارس-کوو-2 آلوده شده‌اند، ویروسی که باعث بیماری کووید-19 می‌شود، حداقل تا یک سال حامل آنتی‌بادی هستند.

به نقل از نیوز، دانشمندان موسسه سلامت و رفاه فنلاند ۱۲هزار و ۲۹۲ نفر را هشت ماه پس از عفونت به ویروس برای بررسی میزان آنتی‌بادی مورد مطالعه قرار دادند.

یافته‌های مشخص کرد، ۹۶ درصد از این افراد همچنان آنتی‌بادی خنثی‌کننده و ۶۶ درصد آنتی‌بادی IgG نوکلئوپروتئین داشتند.

پس از انتخاب تصادفی ۳۶۷ ‌نفر از گروه اصلی که هنوز یک سال پس از عفونت واکسینه نشده بودند، دانشمندان دریافتند که ۸۹ درصد از افراد هنوز آنتی‌بادی خنثی‌کننده و ۳۶ درصد دارای آنتی‌بادی IgG هستند.

افرادی که عفونت شدید سارس-کوو-۲ را تجربه کرده بودند، سطح آنتی‌بادی بالاتری حدود دو تا هفت برابر افرادی که عفونت خفیف را تجربه کرده بودند حداقل ۱۳ ماه پس از ابتلا به این بیماری داشتند.

در حالی که آنتی‌بادی‌ها در برابر ویروس سارس-کوو-۲ محافظت ماندگار ایجاد می‌کنند، بازده خنثی‌سازی آنها در برابر انواع آلفا، بتا و دلتا با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

نتایج این تحقیق نشان داد، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده به میزان اندکی در برابر سویه آلفا کاهش یافتند اما در برابر سویه بتا میزان کاهش قابل توجه بود.

با این حال، بیش از ۸۰ درصد از افرادی که از بیماری شدید کووید-۱۹ بهبود یافته بودند همچنان یک سال پس از آلوده شدن، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده علیه نوع دلتا داشتند.

نشریه Nature Medicine در ماه مه نتایج تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌داد، میزان خنثی‌سازی، پیش‌بینی کننده ایمنی در برابر سارس-کوو-۲ است.

نتایج مطالعه اولیه که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است نیز نشان داد که آنتی‌بادی‌ها تنها هفت ماه پس از دریافت دوز دوم واکسن کووید-۱۹ فایزر، ۱۰ برابر کاهش می‌یابند.

نتایج این تحقیق در نشریه اروپایی ایمونولوژی (Immunology) منتشر شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق