دوز تقویتی واکسن کرونا عوارض دارد؟


دوز تقویتی واکسن کرونا عوارض دارد؟

محققان آمریکایی دریافتند عوارض دوز تقویتی واکسن کرونا مانند دوزهای قبلی است و جای نگرانی برای دریافت آن وجود ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از مجله سلف، بر اساس داده‌های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، خوشبختانه شایع‌ترین عوارض جانبی پس از تزریق تقویت کننده بسیار شبیه عوارض جانبی بعد از دزهای دیگر واکسن COVID-۱۹ است.

این اطلاعات جدید از مطالعه‌ای منتشر می‌شود که در گزارش بیماری و مرگ و میر CDC منتشر و شامل ۱۲۶۰۰ نفر بود که پس از دریافت دوزهای اولیه واکسن‌های mRNA و همچنین تزریق تقویت کننده فایزر، عوارض جانبی خود را گزارش کردند.

در مطالعات انجام شده، اگر کسی نشان دهد که پس از واکسن به مراقبت‌های پزشکی احتیاج داشته است، یک کارمند از CDC برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آنچه اتفاق افتاده با او تماس می‌گیرد.

در ۱۲ آگوست، سازمان غذا و دارو (FDA) مجوز استفاده اضطراری از واکسن‌های مدرنا و فایزر را به روز کرد تا افراد دارای نقص ایمنی بتوانند دز سوم را دریافت کنند؛ در ۲۳ سپتامبر، FDA مجوز استفاده اضطراری فایزر را به روز کرد تا افراد بیشتری بتوانند دوز تقویتی را دریافت کنند.

اگرچه تقویت کننده‌ها فقط در افراد مبتلا به نقص ایمنی در دوره مطالعه مجاز بودند اما محققان یادآور شدند که احتمالاً افراد دیگر نیز در این مدت به آن‌ها نیاز پیدا کنند.

در این مطالعه، حدود نیمی از شرکت کنندگان سه دوز واکسن فایزر بیوتک و نیمی دیگر سه دز واکسن مدرنا دریافت کردند. افراد کمی بودند که ابتدا دو دز یک واکسن دریافت کردند و سپس واکسن متفاوتی را برای دوز سوم خود دریافت کردند اما اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان واکسن یکسانی را برای هر سه دز دریافت کردند.

شایع‌ترین عوارض جانبی بعد از تزریق تقویت کننده COVID-۱۹ که شرکت کنندگان در این مطالعه گزارش کرده اند، به شرح زیر است:

درد در محل تزریق (۶۶.۶ ٪ در شرکت کنندگانی که سه دوز فایزر، ۷۵.۹% در شرکت کنندگانی که سه دوز مدرنا دریافت کرده بودند)

خستگی (۵۱ ٪ در فایزر و ۶۱.۸ ٪ برای مدرنا)

سردرد (۳۸.۴% برای فایزر و، %۴۹ برای مدرنا)

دردهای عضلانی (۳۶.۳ % برای فایز، ۴۹.۸ % برای مدرنا)

درد مفاصل (۲۳ ٪ برای فایزر و ، ۳۳ ٪ برای مدرنا)

تب (۲۲.۲ ٪ برای فایزر، ۳۶.۴ ٪ برای مدرنا)

سایر عوارض جانبی کمتر گزارش شده شامل لرز، تورم در محل تزریق، تهوع، استفراغ، اسهال، دل درد و قرمزی در محل تزریق است.

دوز تقویتی واکسن کرونا عوارض دارد؟

بر اساس داده ها، تعداد بیشتری از افراد در محل تزریق پس از دوز سوم خود واکنش نشان دادند. آن‌ها همچنین گزارش کردند که واکنش‌های سیستماتیک کمتری (مانند خستگی و سردرد) بعد از دوز سوم مصرفی خود نسبت به دز دوم داشته اند.

حدود ۲۲% از دریافت کنندگان فایزر و ۳۵% از دریافت کنندگان مدرنا شدت عوارض جانبی را به حدی گزارش کرده اند که حتی این عوارض مخل انجام فعالیت‌های روزمره آنها شده است، که این امر را تعداد کمتری از افراد پس از دز دوم گزارش داده اند.

بر اساس این داده ها، محققان نتیجه گرفتند عوارض جانبی بعد از تزریق تقویت کننده احتمالاً مشابه موارد بعد از دوز دوم واکسن COVID-۱۹ است. به دلیل اینکه نظرسنجیV-Safe داوطلبانه است، این مطالعه شامل داده‌های مربوط به تک تک افرادی که تا به حال واکسن تقویتی دریافت کرده اند، نیست، بنابراین ممکن است الگوهایی در عوارض جانبی وجود داشته باشد که این مطالعه نمی‌تواند آن‌ها را مشخص کند.

این نکته قابل توجه است که برنامه V-Safe در مورد وضعیت ایمنی سوالی مطرح نمی‌کند، بنابراین نمی‌توان نتیجه گیری کرد که آیا افرادی که دارای نقص ایمنی هستند یا دارای شرایط سلامتی خاصی هستند، در معرض خطر بیشتری برای بروز برخی از این عوارض جانبی نسبت به سایر افراد هستند.

این اولین تحقیق در مورد آنچه ممکن است پس از یک تزریق تقویت کننده رخ دهد است، پس باید توجه کرد که هیچ امر غیر منتظره‌ای در این خصوص وجود ندارد.

اگر قصد دریافت دوز تقویت کننده را دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و سپس با در نظرگرفتن نتایج مطرح شده و پیش بینی عوارض احتمالی آن نسبت به دریافت و تزریق آن اقدام کنید.

توجه داشته باشید، این عوارض جانبی به طور کلی خفیف و موقتی هستند اما واکسن‌ها می‌توانند محافظت طولانی مدت در برابر COVID-۱۹ ایجاد کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403