استقرار راهنمایان تخصصی گردشگری ادبی در حافظیه


استقرار راهنمایان تخصصی گردشگری ادبی در حافظیه

مدیر گردشگری شهرداری شیراز گفت: برای نخستین بار راهنمایان تخصصی گردشگری ادبی در محل حافظیه مستقر می‌شوند و به مردم خدمات می‌دهند و از شخصیت و غزل‌های حافظ برای مردم و گردشگران سخن می‌گویند.

امیرحسین حکمت‌نیا دوشنبه ۱۲ مهرماه در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه یادروز حافظ برای مردم شهر شیراز چندان که باید خوانا نیست، اظهار کرد: به همین منظور تلاش شده که در برنامه‌های امسال بازیابی هویت و تعلق خاطر برای مردم شهر را در نظر گرفته شود، چرا که این امر سبب ایجاد حرکت و موج فرهیختگی می‌شود، بنابراین باید برنامه‌های فرهنگی را از مناسبتی به برنامه‌های دائمی تبدیل کرد.

او با بیان اینکه حافظ آبروی این شهر است، عنوان کرد: جاذبه‌های گردشگری در همه شهرها وجود دارد اما امثال سعدی و حافظ منابع گردشگری ما هستند که مثل خورشید بقیه جاذبه‌ها را چون اشعه دارند؛ یعنی وجود مقدس شاهچراغ و شخصیت‌هایی مانند حافظ و سعدی منابع گردشگری ما هستند که باید با این نگاه مورد توجه قرار بگیرند.

حکمت‌نیا با ابراز تعجب از برخی از رفتارها از سوی دفاتر خدمات مسافرتی افزود: با وجود اینکه حافظ و سعدی منبع گردشگری هستند اما برخی از دفاتر خدمات مسافرتی ما در بسته شیرازگردی آرامگاه سعدی را حذف می‌کنند یا از حافظیه به عنوان لوکیشن عکاسی استفاده می‌شود در حالی که می‌تواند به عنوان یک منبع گردشگری دیده شود.

مدیر امور گردشگری شهرداری شیراز با بیان اینکه ربع قرن از یادروز حافظ می‌گذرد و امسال را به نام حافظ و هنر نامگذاری کردند، عنوان کرد: این نامگذاری سبب شد که بسیاری از برنامه‌ها حول این محور برنامه‌ریزی شود همچنین یک هفته به نام حافظ نام گرفته است که برنامه‌ها در این هفته قرار داده شده است.

حکمت‌نیا با بیان اینکه هفته گرامیداشت حافظ از ۱۶ تا ۲۳ مهرماه است، به نقش هنرمندان شیرازی در ساخت حافظیه اشاره کرد و افزود: در همین بازه زمانی سلسله تورهای گردشگری مناطق محروم و کم برخوردار برنامه‌ریزی شده که به حافظیه و جهان‌نما می‌آیند، گفت: این امر به این دلیل است تا مردم نقاط کم برخوردار را به عدالت گردشگری نزدیکتر کنیم.

او با بیان اینکه حافظ و هنر شعار امسال است که بر این مبنا هفت شب، هفت غزل و هفت هنر اصلی‌ترین برنامه در یادروز حافظ است، گفت: هر شب راس ساعت ۱۸ تا ۲۰ در قطعه مشاهیر در آرامگاه حافظ ۷ غزل از دیوان حافظ توسط حافظ شناسان برای مردم خوانده می‌شود، غزلیاتی که نسبت به هنر و ارادت به هنرمند سروده شده است.

مدیر امور گردشگری شهرداری شیراز با بیان اینکه همه تصور می‌کنند که سازنده آرامگاه حافظ آندره گدار است در حالی که هنرمندان بومی این شهر آرامگاه را براساس طرح گدار ساختند، اظهار کرد: در ۷ شب تلاش می‌شود هم هنرهای مختلف در آرامگاه حافظ معرفی شود و هم هنرمندان فقید و حاضر که در ساخت و مرمت این بنا نقش داشتند معرفی و تجلیل شوند.

معرفی خوراک مردم شیراز در روزگار حافظ

حکمت‌نیا افزود: چاپ و توزیع کتاب حافظیه در گذر زمان که به صورت تمام رنگی به مردمی که در برنامه‌ها حضور داشت باشند داده می‌شود از دیگر برنامه‌ها است همچنین از ۲۵ هنرمندی که تجلیل می‌شوند ویژه نامه‌ای چاپ می‌شود تا یک بار برای همیشه مردم نام هنرمندان سازنده آرامگاه را با توضیحات کامل بدانند.

او از برگزاری چهار تور تخصصی گردشگری ادبی خبر داد که مبنای آن شیراز در روزگار حافظ است و گفت: این تورها با پیوست‌های گردشگری ادبی می‌توانند کمک کنند تا شهر شیراز از پکیج‌های سنتی به سمت گردشگری خلاق برود و تغییر نگاه را به مردم منتقل کند.

حکمت‌نیا همچنین از تسهیل گردشگری کودک و اهمیت آن سخن گفت و بیان کرد: از ۱۸ تا ۲۱ مهرماه در باغ جهان نما در فضای آزاد بحث گردشگری کودک، ادبیات و هنر است که به تسهیلگری گردشگری کودک می‌پردازد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403