برترین‌های سوگواره شعر عاشورایی «جای پای جابر» در شهرکرد معرفی شدند


برترین‌های سوگواره شعر عاشورایی «جای پای جابر» در شهرکرد معرفی شدند

شهرکرد - ایرنا - آیین اختتامیه سوگواره شعر عاشورایی با عنوان «جای پای جابر» روز دوشنبه در چهارمحال و بختیاری برگزار شد و آثار برتر این سوگواره با حضور جمعی از مسوولان استانی و اهالی شعر و ادب معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، هیات داوران سومین سوگواره شعر عاشورایی جای پای جابر، سروده ابراهیم ایزدی دستگردی را به عنوان نخستین اثر برگزیده این برنامه فرهنگی معرفی کرد.

همچنین اشعار علی رفیعی وردنجانی و آسیه ارزانی نافچی نیز به عنوان دیگر آثار برتر این سوگواره انتخاب شدند.

هیات داوران از میان ۱۰۰ اثر ارسالی به این سوگواره، آثار نگار رفیعی وردنجانی و مجتبی بخشایش پور را نیز شایسته تقدیر دانستند.

فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر از توان خود برای به رخ کشیدن عظمت اسلام و شیعه استفاده کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در آیین اختتامیه سوگواره جای پای جابر با بیان به اینکه ارادت قلبی هنرمندان و ادیبان ایران زمین به خاندان عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) همواره موجب خلق آثار ویژه و بدیعی شده است، گفت: فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر می‌توانند از توان و استعداد خود برای تثبیت، جامعیت بخشیدن و به رخ کشیدن عظمت و مجد اسلام استفاده کنند.

ابراهیم شریفی در ادامه به مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و انجمن شعر توکل وردنجان در برگزاری این سوگواره عاشورایی اشاره کرد و افزود: همراهی دستگاه‌های دولتی در اجرای برنامه‌های فرهنگی می‌تواند علاوه بر جلوگیری از موازی کاری و پراکندگی به تجمیع ظرفیت‌ها و اثرگذاری بیشتر این‌گونه برنامه‌ها در جامعه کمک کند.

وی تصریح کرد: گسترش همکاری‌ها و ایجاد تعامل سازنده با دستگاه‌های مختلف دولتی و نهادهای غیردولتی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در کشف استعدادها و توانمندهای موجود در تمامی روستاها و شهرهای استان نیز اثرات مطلوبی به همراه خواهد داشت.

شریفی با تاکید بر آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای اجرای برنامه‌های مشارکتی حوزه فرهنگ و ادب یادآور شد: به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در هر یک از نهادها و ادارات موجب سرعت بخشیدن به اجرای برنامه‌ها و جذب تعداد بیشتری از مخاطبان به حضور در این برنامه‌ها می‌شود و سطح کیفی آثار را نیز به‌ مراتب ارتقا می‌دهد.

وی اجرای واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا را امیدبخش دانست و گفت: با بهبود شرایط بهداشتی و سلامت جامعه، تلاش می‌شود فضا و بستر لازم برای اجرای تعداد بیشتری از برنامه‌های فرهنگی در استان مهیا شود.

ابزارهای هنری برای توانمندسازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) به کار گرفته می‌شود

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری نیز در این برنامه فرهنگی ابتدا پیام حجت‌الاسلام علی جعفری معاون امور فرهنگی این نهاد به سوگواره عاشورایی جای پای جابر را برای حاضران قرائت کرد و گفت: در این پیام، شعر به عنوان همراه‌ترین و رازدارترین هنر عاشورایی از طلیعه نهضت امام حسین (ع) تا به امروز شناخته‌شده و فعالیت این محفل ادبی بصیر و سرزنده مورد ستایش قرار گرفته است.

جاسم محمدی در ادامه با اشاره به برپایی انجمن‌های شیعه شناسی از طرف صهیونیست‌ها با هدف بررسی مباحث مربوط به تشیع و یافتن راه‌های آسیب رساندن به جهان شیعه افزود: بنا به نظر جمعی از ایده پردازان و صاحب‌نظران شرکت‌کننده در این انجمن‌ها، شیعه همانند کبوتری است که با ۲ بال سبز و قرمز در حال اوج‌گیری است، یکی از این ۲ بال به نهضت امام حسین (ع) اشاره دارد و دیگری به ظهور منجی عالم بشریت مربوط است.

وی با بیان اینکه تلاش برای تداوم تشیع وظیفه همگانی است، تصریح کرد: امید می‌رود سوگواره شعر عاشورایی جای پای جابر و جشنواره «روی ریل انتظار» در استان از سال آینده به عنوان نمادی برگرفته از کبوتر اوج‌گیرنده شیعه، به صورت ملی برگزار شود تا زمینه ظهور و بروز استعدادها و ابراز علایق هنرمندان و شاعران بیشتری به اهل بیت (علیهم السلام) نیز فراهم شود.

محمدی همچنین استفاده از ابزار هنر را راهی موثر برای ایجاد نشاط و امید میان مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) دانست و یادآور شد: ظرفیت‌های خوبی در این مسیر وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای توانمندسازی فرهنگی مددجویان بهره گرفت.

وی از مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواست با همراهی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فرصت‌های لازم را برای شناسایی افراد توانمند از میان مددجویان فراهم کنند تا با پرورش خلاقیت‌ها و استعدادهای آنان راه برای حضور هر چه بهتر این افراد در عرصه‌های استانی و ملی ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، در بخش دیگری از آیین اختتامیه سومین سوگواره شعر عاشورایی جای پای جابر، تعدادی از شاعران برجسته استانی به قرائت اشعار معنوی و آیینی خود پرداختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !