به گزارش ایرنا، دکتر انسیه خزعلی روز دوشنبه در نخستین نشست خود با دانشجویان که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، ضمن عرض تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری پیامبر بزرگ اسلام و اهل بیت اظهار داشت: پیامبر بزرگ اسلام درس چگونه هدایت کردن و با چه دید و انگیزه ای رهبری جامعه را به دست گرفتن را ترسیم می کند. پیامبری که از رنج مردم و سختی و فشاری که بر مردم بیاید رنج می برد و با مردم همدل و همدرد است چرا که از جنس مردم و در بین مردم است و برای هدایت و راهبری و رساندن مردم به کمال و تعالی برنامه و انگیزه دارد.

وی افزود: ویژگی مهم پیامبر رئوف و رحیم بودن با زیر مجموعه خود است و این ها درس رهبری است و ‌کسانی که در موضع رهبری و مدیریت و مسوولیت قرار می گیرند باید با چنین عزم و روحیه و برنامه ای حرکت کنند که امیدواریم دولت مردمی دکتر آیت الله ابراهیم رییسی این ویژگی را دارا باشد و بیش از این در آینده در دولتمردان این ویژگی را ببینیم.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه زینب (س) هم در مواضع مختلف و جایگاه های گوناگون، نمودی از زن مسلمان تراز اسلام و اهل بیت را ارایه می دهد؛ آنجا که هم در حوزه مبارزه و مجاهده در ساحت جهاد می ایستد و هم آنجا که موقع مدیریت و تدبیرگری در امور اسرا، توانمندی یک زن را به منصه ظهور می رساند و هم آنجا که با مدیریت زیبای رسانه، حرکت یزید را عکس اهداف یزد جهت دهی می کند و به پیروزی می رسد و در جنگ نرم به پیروزی جاودان و ماندگار را برای عاشورا رقم می زند.

خزعلی با بیان اینکه این ها درس بزرگی است در تاریخ برای ما، یادآور شد: امیدواریم با این درس ها، برای تعریف جایگاه و نقش و توانمندی زن، این الگوها را فراموش نکنیم.

ترمیم، ارتقا و رسیدن به تعالی سه هدف معاونت امور زنان است

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه سیاست زدگی، تشریفاتی بودن و نداشتن قدرت اجرا و نظارت به شدت در معاونت امور زنان حاکم بوده است، خاطرنشان کرد: لذا تلاش ما این است که در مساله زنان، نخست بحث ترمیم را داشته باشیم زیرا آسیب های این حوزه کم نیست و تلاش کرد تا گسترش پیدا نکند پس باید آن ها را شناسایی، ترمیم و کم کرد؛ بسیار سخت است آسیب هایی که در سال های متمادی ایجاد شده و با عوامل گوناگون پیوند خورده را به یکباره از بین برد اما باید کنترل، کم و ترمیم شود.

وی افزود: هدف دیگر ما، ارتقا در سطح زن و خانواده مدنظر است؛ با همان نگاه سبک زندگی ایرانی و اسلامی که برای خانواده تعریف شده است و مرحله بعد رسیدن و قدم برداشتن در مسیر تعالی و جایگاه آرمانی است.

معاونت امور زنان حرف زیادی در بحث بین الملل دارد

خزعلی با تاکید بر اینکه بحث بین الملل در برنامه معاونت بسیار مهم است و ما حرف های زیادی برای گفتن در جهان اسلام و سطح بین الملل داریم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سطح بین الملل همیشه مورد تهاجم بودیم و همیشه حالت تدافعی به خود گرفتیم در حالیکه ما مطالبه گر و طلبکار از غرب هستیم و بسیاری از حقوقی که در امور بین الملل برای زنان متصور است پایمال می شود. کمااینکه همواره سعی کردند وجهه زن مسلمان را به گونه ای دیگر نشان دهند و ما متاسفانه هیچگاه نتوانستیم در این زمینه کار مناسب انجام دهیم.

وی ادامه داد: کارهایی هنری و متناسب با وضعیت روز زن تا بتواند فداکاری ها و توانمندی های زن را به نمایش بگذارد؛ کار رسانه ای در عرصه های دفاع مقدس زنان، ورزشی، علمی و هنری و سایر موارد.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه بیشتر باید به زنان ورزشکار بها داده شود، اظهار داشت: حتما پیگیری می کنیم و از زنان ورزشکار حمایت ویژه می کنیم.

ستاد ملی زن و خانواده را فعال می کنیم

خزعلی با بیان اینکه ستاد ملی زن و خانواده که از مطالبات رهبری است را فعال می کنیم، تصریح کرد: ستادی که به صورت فراقوه ای به بحث زنان بپردازد و نیازمندی های جامعه زنان را مطابق با قوانین و اجرا برآورده کنند. خوشبختانه قوانین در مورد تسهیل ازدواج جوانان و ارتقا وضعیت زنان کم نیست اما اجرا نشده است بنابراین اگر بتوانیم همان قوانین موجود را اجرا کنیم جلو خواهیم افتاد.

وی یادآور شد: شاید دلیل عدم فعل ها و اجراها است که رییس جمهوری به اجرای قوانین ورود کردند و امیدواریم بتوانیم برخی موارد را اجرایی کنیم. معاونت امور زنان هم حتما قوانین و لایحه ها را پیگیری می کند و پیوست عدالت برای همه قوانین طبق فرمایش رهبری مدنظر است به همین دلیل به دنبال عدالت فراگیر یعنی فراتر از عدالت جنسیتی هستیم؛ ‌عدالتی که همه اعضای خانواده را فرابگیرد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه امیدواریم دولت مردمی به واسطه مردم باید اداره شود، تصریح کرد: از همه دغدغه مندان می خواهیم در بحث ها و ارایه طرح ها مشارکت داشته باشند و مجری و ناظر و منتقد باشند.

بیمه زنان سرپرست خانوار دارای چند فرزند در اولویت است

خزعلی با تاکید بر اینکه پیگیر مسایل زنان سرپرست خانوار که تعداد آن روز به روز بیشتر می شود و به تعبیر رهبر انقلاب عائله حکومت هستند و در برابر آنان مسوولیت داریم هم هستیم، گفت: فراهم شدن زمینه کار و توانمندسازی آنان در اولویت است ضمن اینکه اگر بودجه دولت اجازه دهد به دنبال بیمه زنان سرپرست خانوار بویژه کسانی که چند فرزند دارند هستیم.

وی یادآور شد: همچنین بیش از یک میلیون زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته هستند که اگر همین تعداد را بتوانیم بیمه کنیم کار بزرگی است.

ارایه الگوی زن ایرانی اسلامی باید قابل وصول باشد

معاون رئیس جمهوری درباره ارایه هویت و الگوی زن ایرانی اسلامی تاکید کرد: باید الگویی که ارایه می دهیم قابل وصول و در دسترس باشد نه اینکه ابرقهرمان معرفی کنیم. بحث ارایه الگو را در بحث های آزاد که قرار است دو هفته یکبار داشته باشیم خواهیم پرداخت.

وی تاکید کرد: گاه در همین اظهار نظرها راهکار و پیشنهادات خوبی دریافت می کنیم. ضمن اینکه هویت دختران به صورت مستقل و در خانواده باید مدنظر قرار گیرد زیرا ممکن است امکان ازدواج برای دختری فراهم نشود پس نباید دختر را فقط در قالب خانواده تعریف کنیم.

تشکیل وزارت امور زنان محدود کننده وضعیت زنان است

خزعلی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره پیشنهاد تشکیل وزارتخانه زن و خانواده توضیح داد: این بحث خیلی وقت است مطرح و جریان دارد اما وزارتخانه شدن به گونه ای محدود شدن هم هست در حالی که مسایل زنان در همه وزارتخانه ها پخش است.

وی تاکید کرد: این محدود شدن ممکن است نگذارد اجرا بهتر شود.