ضربان قلب پایین خوب است یا بد؟


ضربان قلب پایین خوب است یا بد؟

ضربان قلب پایین که در پزشکی، با اصطلاح «برادی کاردی» از آن می‌شود، بیشتر در افراد مسن بروز پیدا می‌کند.

به گزارش مشرق، به طور کلی نباید نگران ضربان پایین قلب پایین بود، اما علائمی وجود دارند که می‌توانند هشدار دهنده باشند؛ پس لازم است به آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

ضربان قلب پایین چیست؟

علم پزشکی، برادی کاردی را ۶۰ ضربان در دقیقه (bpm) و کمتر تعریف می‌کند. اگر به برادی کاردی مبتلا باشید، ضربان قلب شما در حالت استراحت و حتی هوشیاری و انجام فعالیت، کمتر از ۶۰ خواهد بود. در حالی که رنج طبیعی ضربان قلب در حالت هوشیاری، ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در دقیقه است.

علائم برادی کاردی کدام‌اند؟

بسیار از افراد ممکن است برادی کاردی داشته باشند و هیچ علامتی نداشته باشند. با این حال، اگر علائمی داشته باشید و آن ها را نادیده بگیرید، ممکن است بامشکل مواجه شوید.

در صورت مشاهده علائمی چون کمبود انرژی، استقامت پایین، سرگیجه، ضعف، درد قفسه سینه، گیجی و مشکلات حافظه و تپش یا لرزش قلب همراه با کاهش ضربان با پزشک خود در میان بگذارید.

آیا ضربان پایین قلبی (برادی کاردی) بسته به فعالیت دچار تغییر می‌شود؟

برای اکثر جوانان، ورزشکاران فوق‌حرفه‌ای و افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، برادی کاردی در هنگام ورزش، به‌طور نرمال زیر ۶۰ضربان در دقیقه تعریف می‌شود. در خواب شبانه هم همین‌گونه است که ضربان قلب به طور معمول به ۴۰ تا ۶۰ ضربه در دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

ضربان قلب پایین به درمان احتیاج دارد؟

اگر ضربان قلب شما کند است اما علائمی ندارید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، اما بهتر است که علائم این مشکل را بدانید، زیرا برادی کاردی در برخی موارد به درمان نیاز دارد.

به‌طور مثال، اگر ضربان قلب شما به کمتر از ۳۰ضربه در دقیقه برسد، ممکن است اکسیژن کافی به مغز نرسد و در نتیجه مشکلاتی مانند غش، سبکی سر و تنگی نفس به سراغتان بیاید، یا حتی خون در حفره‌های قلبی تجمع کند و باعث نارسایی قلب شود.

اگر نگران ابتلا به برادی کاردی هستید، مراجعه به پزشک می‌تواند به تعیین علل آن کمک کند. هنگامی که پزشک تشخیص دهد که به درمان نیاز داشته باشید، داروهای مصرفی و مشکلات سلامتی قبلی شما را بررسی می‌کند. گاهی اوقات تغییر داروهای مصرفی به تنهایی مشکل را برطرف می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید