برگزیدگان سوگواره شعر«بر شانه های نی»در چهارمحال و بختیاری معرفی شدند


برگزیدگان سوگواره شعر«بر شانه های نی»در چهارمحال و بختیاری معرفی شدند

شهرکرد - ایرنا - سومین سوگواره استانی شعر عاشورایی با عنوان «بر شانه‌های نی» روز دوشنبه با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان در فرخشهر چهارمحال و بختیاری به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، فراخوان سومین سوگواره استانی شعر کلاسیک بر شانه‌های نی با موضوع نهضت کربلا و وقایع مرتبط با این نهضت اواخر مرداد منتشر شد و به گفته مسوولان این سوگواره، نزدیک به ۷۰ اثر از ۳۲ شاعر در دبیرخانه این برنامه فرهنگی مورد پذیرش قرار گرفت.

هیات داوران از میان آثار رسیده، اشعار رضا طهماسبی، داوود رحیمی و پریسا جعفری قهفرخی را به عنوان سه اثر برتر معرفی کرد.

همچنین سروده‌های آرزو علیدوستی شهرکی، ابراهیم ایزدی دستگردی، احمد رفیعی وردنجانی و محمد جهانی نیز به عنوان آثار شایسته تقدیر از سوی هیات داوران انتخاب شدند.

در آیین اختتامیه این سوگواره شعر از امیرعباس ایزدی دستگردی و نازنین زهرا بیاتی ۲ شاعر نوجوان به پاس حضور در این برنامه و ارسال اثر با محتوای عاشورا و نهضت امام حسین (ع) تقدیر شد.

شهرداری‌ها برای اجرای هر چه بیشتر برنامه‌های فرهنگی وارد عمل شوند

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در آیین اختتامیه سوگواره شعر بر شانه‌های نی، با اشاره به پیشامد کرونا و محدود شدن اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و برگزاری محافل ادبی گفت: اگر چه در دوران شیوع این ویروس، این‌گونه برنامه‌ها در فضای مجازی همچنان پویایی و زنده‌بودن خود را حفظ کرده است اما امید می‌رود با بهبود وضعیت سلامت جامعه بتوان با همکاری شهرداری‌های اقدامات موثری را برای توسعه فرهنگی استان در پیش گرفت.

حجت‌الله شیروانی در ادامه با بیان اینکه راه امام حسین(ع) و شهدای کربلا برای عدالت جویان و عدالت خواهان، راه حق است، تصریح کرد: راه و هدف این امام بزرگوار اصل و اساسی است که باید همواره زنده نگه داشته شود.

وی یادآور شد: تلاش خواهد شد با همکاری دیگر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی بسترسازی مناسبی برای تولید آثار و تداوم فلسفه ایثار و شهادت و هدف قیام کربلا در جامعه صورت گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد، آثار ارائه شده در سوگواره شعر بر شانه‌های نی در نوحه‌خوانی‌ها و آیین‌های عزاداری مورد استفاده قرار گیرد و ادامه داد: مجموعه آثار دوره نخست این سوگواره در کتابی با همین عنوان به چاپ رسیده است و به‌زودی با جمع‌بندی اشعار دور دوم و سوم، جلد دوم این کتاب برای عرضه به جامعه فرهنگی تدوین و منتشر می‌شود.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری همچنین با گرامیداشت یاد نوجوان فداکار علی لندی افزود: در دورانی به سر می‌بریم که افرادی همچون این دانش‌آموز شهید با از خودگذشتگی نشان می‌دهند که راه شهادت و ایثار گشوده است و نیاز به مجاهدت و از جان گذشتگی همواره احساس می‌شود.

وی وضعیت استان در حوزه فرهنگ و ادبیات را مطلوب ارزیابی کرد و از ادبیان، شاعران و هنرمندان خواست با تولید آثار فاخر روشنی‌بخش راه ایثار و شهادت و تداوم‌بخش فلسفه قیام کربلا باشند.

هنرمندان توان به تصویر کشیدن و تشریح پیام‌های پنهان و آشکار واقعه کربلا را دارند

شهردار فرخشهر نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان آیین اختتامیه این سوگواره گفت: واقعه کربلا و قیام بزرگ امام حسین (ع) حاوی پیام‌های آشکار و پنهانی است که اهالی هنر و ادب می توانند با ابزار هنر و کلام خود به تشریح این پیام‌ها برای مردم بپردازند.

حامد فروزنده با تاکید بر اجرا و تداوم برنامه‌های فرهنگی و همچنین برگزاری آیین تجلیل از شاعران با همکاری شهرداری افزود: این‌گونه برنامه‌ها علاوه بر شناسایی و معرفی هنرمندان موجب الگوسازی مناسب در جامعه نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از رسالت شهرداری و شورای شهر به توسعه فرهنگی و اجتماعی باز می‌گردد، تصریح کرد: با بهبود شرایط شیوع کرونا تلاش خواهد شد هر ماه اجرای یک برنامه فرهنگی با همکاری دستگاه‌های متولی در دستور کار قرار بگیرد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی به عنوان نیاز جانبی سوگواره‌های شعر مدنظر قرار خواهد گرفت

دبیر اجرایی سومین سوگواره شعر بر شانه‌های نی نیز در حاشیه این برنامه به خبرنگار ایرنا گفت: آثار ارسالی به این سوگواره از نظر کیفی رشد قابل‌توجهی داشته است اما با توجه به استقبال جوانان و شاعران نواندیش از این گونه محافل ادبی لازم است کارگاه‌هایی با محوریت آشناسازی شاعران با مضامین و نکات شعر آیینی در حاشیه این سوگواره برگزار شود.

وحید برزگر افزود: پرداختن به زوایای واقعه کربلا و حماسه عاشورا نیازی است که باید با برپایی کارگاه‌های آموزشی رفع شود تا شاعران بتوانند آثاری ماندگارتر در حوزه شعر عاشورایی تولید کنند.

وی در ادامه یادآور شد: عمده آثار ارسالی به دبیرخانه سومین سوگواره بر شانه‌های نی در قالب غزل سروده شده است و سعی خواهد شد این آثار به صورت نوحه‌خوانی در مراسم عزاداری حسینی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

برزگر با اشاره به ظرفیت‌های شعر آیینی در استان و دریافت آثاری در بخش کودک و نوجوان و همچنین شعرهای حماسی با گویش بختیاری تصریح کرد: امید می‌رود بتوان این سوگواره را در آینده به صورت منطقه‌ای و یا ملی برگزار کرد تا فرصت حضور و ظهور شاعران بیشتری در رویداد فرهنگی فراهم شود.

به گزارش ایرنا، در بخش دیگری از آیین اختتامیه سومین سوگواره شعر بر شانه‌های نی که با همکاری حوزه هنری چهارمحال و بختیاری، شهرداری فرخ‌شهر و هیات شیفتگان وصال برگزار شد، تعدادی از شاعران برجسته استانی به قرائت اشعار معنوی و آیینی خود پرداختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس