25 شکارچی متخلف نیمه نخست امسال در کاشان دستگیر شدند


25 شکارچی متخلف نیمه نخست امسال در کاشان دستگیر شدند

کاشان - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: 25 شکارچی متخلف در قالب 16 گروه طی 6 ماه نخست امسال در این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.

الهیار دولتخواه روز چهارشنبه در بازدید از نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در منطقه شمال استان اصفهان به مرکزیت کاشان افزود: از متخلفان صید و شکار در نیمه نخست امسال ۱۸ قبضه سلاح که ۱۲ قبضه آن دارای جواز و ۶ قبضه قاچاق بود، کشف و جمع‌آوری شد.

وی ادامه داد: این شکارچیان اقدام به شکار چهار راس کل و بز وحشی، ۹ راس قوچ و میش وحشی و هشت قطعه پرنده کرده بودند که پرونده آنها برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان تصریح کرد: قمصر و برزک با مساحت ۶۰ هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده این شهرستان زیستگاه خوبی برای حیات وحش است.

به گفته وی، محیط‌بانان و یگان حفاظت محیط زیست بطور مستمر در حال گشت و کنترل منطقه حفاظت شده قمصرو برزک هستند.

دولتخواه اضافه کرد: خشکسالی و کم‌آبی در سال جاری موجب شده بسیاری از وحوش به دلیل بی‌آبی به روستاها و شهرها نزدیک شوند و برخی افراد ناآگاه به وضعیت مجموعه موجودات زنده (اکوسیستم) منطقه که به عنوان متخلفان صید و شکار شناخته می‌شوند، موجب آسیب رساندن به این جانوران شدند.

وی اضافه کرد: یگان حفاظت محیط زیست و محیط بانان برای جلوگیری و کاهش آسیب رساندن به وحوش شبانه‌روز درگیر این موضوع بوده ستند و توانسته‌اند خسارت‌ها به حداقل برسانند.

صدور کارت همیار طبیعت و محیط زیست

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، همراهی و همکاری شماری از شهروندان به عنوان علاقمندان به طبیعت و دوستدار محیط زیست با این اداره را یادآور شد و گفت: فعالیت این عده که همواره حامی محیط زیست و حتی در شناسایی متخلفان، محیط بانان را همراهی کرده‌اند، قابل تقدیر و تحسین است.

25 شکارچی متخلف نیمه نخست امسال در کاشان دستگیر شدند

به گفته وی، علاقمندان به طبیعت در این مدت ۲ راس میش وحشی را که آسیب دیده بودند را تحویل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان دادند که پس از تیمار کردن در طبیعت رها شدند.

دولتخواه از صدور کارت‌های «همیار طبیعت» و «همیار محیط زیست» برای دانش‌آموزانی که فعالیت قابل قبولی در این زمینه‌ها دارند، خبر داد و توضیح داد: آموزش‌های لازم از طریق روابط عمومی در کلاس‌های درس و با توجه به شرایط کرونایی به صورت مجازی به دانش‌آموزان ارایه شده است.

وی اردوی دانش‌آموزان به طبیعت و مناطق زیست محیطی با هدف آشنایی با اکوسیستم منطقه را از دیگر فعالیت‌ها در راستای آموزش و آشنایی دانش‌آموزان با موضوع‌های محیط زیست و طبیعت برشمرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان از رسانه‌ها، انجمن‌های زیست محیطی و مردم به عنوان بازوان پرتوان برای حفظ محیط زیست یاد کرد و گفت: نیروهای این اداره پاسخ‌گوی حفظ و نظارت بر همه مسایل زیست محیطی و حیات وحش شهرستان نیستند، اما بهره‌گیری از توانمندی سازمان‌های مردم نهاد در کنار محیط‌ بانان، اثربخشی بیشتری دارد.

پلمب پنج واحد آلاینده در کاشان

وی اظهار داشت: کاشان به لحاظ صنعتی بزرگترین و دومین شهرستان استان اصفهان است که شمار واحدهای صنعتی آن از ۱۶ استان کشور بیشتر است که این مهم نیازمند پایش‌های مستمر با هدف جلوگیری از واحدهای آلاینده‌هاست.

25 شکارچی متخلف نیمه نخست امسال در کاشان دستگیر شدند

دولتخواه افزود:۳۶۰ مورد پایش برای واحدهای معدنی فعال در شهرستان کاشان طی نیمه نخست امسال انجام شده که برای ۱۰۰ واحد به دلیل نقص‌ها، اخطاریه زیست محیطی صادر شده است.

به گفته وی، در انجام این پایش‌ها ۳۴ مورد نیز به مراجع قضایی معرفی که از این شمار نیز پنج مورد به پلمب کردن منجر شدند که پس از برطرف کردن عیب‌ها، می‌توانند به فعالیت ادامه دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان بیان کرد: با توجه به وجود ۱۲۰ واحد معدنی فعال در شهرستان کاشان این واحدها برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی نیازمند پایش‌های مستمر هستند است.

شهرستان کاشان با گستره چهار هزار و ۳۹۲ کیلومترمربع، دارای یک منطقه حفاظت شده با نام قمصر و برزک است.

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک با وسعت ۶۰ هزار هکتار، دارای تنوع گیاهی و جانوری بالایی است و از سال ۸۹ جزو مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده کرکس با وسعت ۱۱۴ هزار هکتار بخشی از جنوبی‌ترین منطقه کوهستانی کرکس در استان اصفهان است که شهر نطنز در دامنه شرقی آن قرار دارد و راه ارتباطی این شهر به کاشان و اصفهان به ترتیب از شرق و جنوب آن می‌گذرد.

منطقه کرکس از سمت جنوب شرقی به کویر بزرگ اردستان و از سمت غرب و جنوب غربی به بیابان حد فاصل شهرهای اصفهان و میمه مشرف است؛ این منطقه در منتهی الیه شمال شرقی استان اصفهان و همجوار با اکوسیستم بیابانی و نزدیک به پارک ملی کویر قرار گرفته است.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، ۲ پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!