وزارت جهاد کشاورزی و کمباین سازی اراک تفاهمنامه همکاری منعقد کردند


وزارت جهاد کشاورزی و کمباین سازی اراک تفاهمنامه همکاری منعقد کردند

اراک - ایرنا - معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تفاهم‌نامه همکاری وزارت جهاد کشاورزی و شرکت کمباین سازی اراک، در راستای استفاده از ظرفیت تولیدات داخلی این واحد تولیدی منعقد شد.

" محمد مهدی برومندی " شامگاه چهارشنبه در پایان سفر یک روزه به استان مرکزی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: با توجه به اینکه وضعیت مکانیزاسیون در حوزه باغبانی کشور اکنون عدد قابل قبولی را ندارد، امید است مجموعه صنعتی کمباین سازی اراک بتواند بر اساس تفاهمنامه منعقد شده، بر اساس سفارش‌های تخصصی بخش باغبانی ورود کند.
وی تاکید کرد: اکنون اقدامات لازم در حوزه سامانه‌های مقابله با تگرگ و به تازگی سرمازدگی آغاز شده، امید است تفاهمی نیز در این راستا داشته باشیم که با حمایت‌های جهاد کشاورزی این سامانه را گسترش دهیم.
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: انتظار می‌رود، مجموعه کمباین سازی در تولید تراکتورهای باغی ورود کند و نمونه‌ای را به صورت مطالعه شده به ما معرفی کند تا بتوانیم با حمایت وزارت کشاورزی در حوزه توسعه مکانیزاسیون، گام‌های موثری برداریم.

برومندی بیان داشت: استان مرکزی استانی بسیار مهم در تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی است چرا که بیش از سه میلیون تن محصولات کشاورزی و چهارصد هزار تن محصولات باغبانی در این استان تولید می‌شود و انگور از مهمترین محصولات تولیدی باغبانی این استان است.

وی با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی در بخش تحقیقات کشاورزی استان انجام شده، افزود: امید است در راستای تجاری سازی محصولات و همچنین افزایش تولید در واحد سطح بتوانیم اقداماتی انجام دهیم اما به طور مشخص در خصوص انگور مقرر شد که یک بخش قابل ملاحظه ای از باغات انگور را به صورت داربستی و طرح فراز اجرایی شود و از محل اعتبارات به باغداران، تسهیلات و یارانه برای انجام این اقدامات پرداخت شود که با اجرایی کردن این طرح، محصولات دو تا سه برابر افزایش یابد.
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دیگر مصوبات این سفر گفت: مقرر شد برای اینکه باغبانی مطمئن در این حوزه داشته باشیم با تعامل و همکاری بخش خصوصی و مشارکت عمومی، برای تولید نهال گواهی شده نیز اقدامات لازم انجام شود.
برومندی تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود ۴۰ هزار تن کشمش از این استان صادر می شود و ارز آوری قابل توجهی برای کشور دارد اما روند کنونی ۲۵ درصد ضایعات وجود دارد که باید این مسئله را رفع کنیم از این رو مقرر شد به بخش خصوصی تسهیلات بدهیم و کارگاه‌هایی در این استان ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در بحث واحدهای نیمه تمام، همچون فرآوری کشمش و ایجاد سردخانه باید با مساعدت بانک کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید واحدها تکمیل و در مدار تولید قرار گیرند چرا که اکنون با کمبود صنایع تبدیلی مواجه هستیم و این مساعدت ها کمک می‌کند علاوه بر ایجاد اشتغال، این زنجیره تولید تکمیل شود. ‌
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در خصوص شهرک گلخانه ای خنداب نیز مقرر شد که در کوتاه ترین زمان ممکن، شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران در وزارت کشاورزی اقدامات زیرساختی این شهرک را به اتمام برساند و پیگیری لازم برای پرداخت تسهیلات انجام شود و روند ساخت و احداث گلخانه ها در این شهرک آغاز شود.
برومندی با اشاره به دیگر بازدید این سفر گفت: در مجتمع گلخانه ای امان آباد بیشتر فارغ التحصیلان رشته کشاورزی فعالیت دارند که با یک بازدید میدانی مشخص شد، این مجتمع دارای مشکلات فراوانی است که در سازمان جهاد کشاورزی برای این مسئله نشستی برگزار و مقرر شد در وزارت متبوع تصمیماتی برای رفع مشکلات این مجتمع اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه در سایر بخش‌ها در حوزه باغبانی نیز تصمیماتی اتخاذ شد، گفت: امید است با پیگیری نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی و با تعامل و همکاری وزارتخانه به نتایج قابل قبولی برسیم چرا که نماینده مردم اراک قول مساعد دادند اکنون که در آستانه تقویم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به دولت هستیم، افزایش اعتبارات بخش کشاورزی را مدنظر قرار دهند چرا که بخش کشاورزی، بخش تولید و امنیت غذایی کشور است.
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امید است این همکاری و تعامل ۲ جانبه بین دولت و مجلس، گره‌گشای مشکلات مردم شود چرا که مردم به این دولت و مجلس بسیار اعتماد دارند و انتظار می رود با یک اقدام جهادی شاهد تحولی اساسی در بخش کشاورزی کشور باشیم.

وی بازدید از مراکز تهیه، توزیع و تکثیر نهال، باغات انگور، کارخانجات وابسته به فرآوری انگور و کشمش، مجموعه صنعتی کمباین سازی اراک، واحدهای گلخانه ای، نشست با بهره‌برداران بخش کشاورزی،نشست با فعالان بخش کشاورزی، تشکل‌ها و شوراها در فرمانداری شهرستان خنداب را از دیگر برنامه های خود در سفر یک روزه به استان مرکزی عنوان کرد.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در بخش دامداری کشور نیز برخوردار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس