53 دانشگاه ایران در رتبه‌بندی تایمز 2022 در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفتند


53 دانشگاه ایران در رتبه‌بندی تایمز 2022 در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفتند

با اعلام رتبه‌بندی موضوعی تایمز 2022، 41 دانشگاه ایرانی در علوم مهندسی و 12 دانشگاه نیز در علوم کامپیوتر در میان 1188 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ۴۱ دانشگاه ایرانی در میان ۱۱۸۸ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند. رتبه‌بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۲ در دو موضوع علوم کامپیوتر و علوم مهندسی منتشر شد و ۴۱ دانشگاه کشورمان در علوم مهندسی و ۱۲ دانشگاه نیز در علوم کامپیوتر توانستند با کسب معیارها و شاخص‌های تعریف شده در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار بگیرند.

در علوم مهندسی "دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تبریز و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل" رتبه اول تا سوم را در بین ۴۱ دانشگاه کشورمان کسب کردند. در بین ۱۲ دانشگاه برتر کشورمان در علوم کامپیوتر نیز "دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تهران" اول تا سوم شدند. این رتبه‌بندی از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادها، وجهه بین‌المللی و ارتباط با صنعت بهره گرفته است.
رتبه­‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام­‌های رتبه‌­بندی بین­‌المللی دانشگاه‌ها است که نخستین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری "تایمز" و "کیو اس" تحت عنوان رتبه‌بندی "تایمز-کیو اس" و از سال ۲۰۱۰ به بعد با همکاری موسسه "تامسون رویترز" منتشر شد.
در پایگاه رتبه‌بندی تایمز در سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه حضور داشت. در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه‌بندی حضور یافته و در سال ۲۰۱۶ تعداد دانشگاه‌ها به ۸ مورد رسید. در سال ۲۰۱۷ به ۱۳ دانشگاه و در سال ۲۰۱۸ به ۱۸ دانشگاه و در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب به ۲۹، ۴۰ و ۴۷ دانشگاه افزایش‌ یافته است.
این مرکز ادعا کرده است بر ارائه دقیق‌ترین رتبه‌بندی و ارزیابی ۱۳ شاخصه مهم از یک دانشگاه ایده‌آل تمرکز دارد. ۳ پارامتر مهم شامل آموزش، تحقیق و پژوهش هریک با ۳۰ درصد تاثیر و چشم‌انداز جهانی و درآمد صنعتی هر یک با ۵ درصد تاثیر است؛ در قسمت آموزش مسائلی مانند میزان شهرت، تعداد دانشجویان نسبت به اعضای هیئت علمی، میزان دانشجویان کارشناسی نسبت به دکترا، میزان دانشجویان دکترا نسبت به اعضای هیات علمی و سرمایه‌های سازمان بررسی می‌شوند.
انتهای پیام
منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه