ارتباط میان موزه‌ها رهگذری برای شناخت فرهنگ‌ها است


ارتباط میان موزه‌ها رهگذری برای شناخت فرهنگ‌ها است

ارتباط فرهنگی میان موزه‌ها می‌تواند یکی از مهمترین راه‌هایی باشد که می‌توان از رهگذر آن به بررسی و شناخت فرهنگ‌ها پرداخت و موزه‌ها را از سکون و رکود خارج کرده و آن‌ها را غنی ساخت. چه خوب است هر از گاهی آثار موزه‌های مختلف کشور نزد یکدیگر به امانت گذاشته شود و این کار باید تا جایی ادامه پیدا کند که به صورت چرخه تبادلات فرهنگی موزه درآید.

موزه پاکستان

موزه پاکستان در محل کنسولگری پاکستان در مشهد و به همت سرکنسول پاکستان «آقای محمود بخاری» و با مشارکت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در بهمن ‌ماه سال ۱۳۹۷ و همزمان با سال‌روز تولد محمدعلی جناح، بنیان‌گذار کشور پاکستان افتتاح شده است.

پاکستان در گذشته جزء حوزه جغرافیایی خراسان بزرگ محسوب می‌شده است و هدف از ایجاد این موزه، گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی بیشتر پاکستان با ایران است. این موزه با حضور مقامات خارجی و داخلی از جمله سفیر پاکستان در ایران و تعدادی از سرکنسول‌های مستقر در مشهد مانند سرکنسول ترکیه، افغانستان، عراق، ترکمنستان و همچنین تعدادی از مقامات ایرانی به بهره‌برداری رسید.

ارتباط میان موزه‌ها رهگذری برای شناخت فرهنگ‌ها است

در این موزه که در بخشی از ساختمان کنسولگری ایجاد شده، وسایل مربوط به دستگاه‌های قدیمی تایپ، ظروف آشپزخانه و پذیرایی، وسایل روشنایی، اسناد، عکس و تصاویر مربوط به پاکستان و شخصیت‌های و مقامات پاکستانی و مراسم برگزارشده در کنسولگری و در چوبی قدیمی کنسولگری به نمایش درآمده است. این موزه قرار است در آینده توسعه پیدا کند و در آن بیشتر به معرفی تاریخ، تمدن و هنر پاکستان پرداخته شود.

موزه راه‌آهن مشهد

نخستین موزه و باغ‌موزه ریلی راه‌آهن مشهد در یک سالن ویژه نمایش و در سایت جداگانه‌ای به متراژ ۱۰۰۰ مترمربع، در فضای باز و به همت راه‌آهن مشهد در سال‌ ۱۳۹۶ افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است.

در بخش سالنی موزه، ۳۰۰ قطعه تجهیزات ریلی، وسایل مأموران راه‌آهن، قطعات و وسایل مربوط به قطارها، انواع تلفن‌های ارتباطی، پنکه‌های چدنی، انواع صفحه‌ کلید ورود اطلاعات، پلاک‌های راه‌آهن، ماشین‌های تحریر، تجهیزات موتورهای لوکوموتیو و انواع فانوس سوزن‌بانی در دو طبقه به نمایش گذاشته شده است. همچنین در بخش سایت و باغ‌موزه، تعدادی لوکوموتیو کشنده‌های ریلی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

ارتباط میان موزه‌ها رهگذری برای شناخت فرهنگ‌ها است

۹۰ سال از آغاز ساخت خط آهن در ایران می‌گذرد و از مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع خطوط ریلی کشور، سهم خراسان رضوی معادل ۱۲ درصد از کل کشور و به میزان ۱۵۰۰ کیلومترمربع است. خراسان رضوی بیشترین سهم و رتبه اول جابه‌جایی مسافر در ناوگان ریلی کشور را دارد. این موزه همه‌روزه و به صورت رایگان پذیرای عموم علاقه‌مندان است.

موزه جانورشناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد

موزه جانورشناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۴۸ تأسیس شده است. این موزه، بخشی از گروه زیست‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد به شمار می‌رود. در این موزه، حوزه وسیع جانوران، از بندپایان گرفته تا مهره‌داران جمع‌آوری شده است. تعداد زیادی از نمونه‌های تاکسیدرمی‌ شده نظیر جمجمه و اسکلت جانوران و پوست آن‌هابه نمایش درآمده است و اسلایدهایی از بافت‌ها و نمونه‌های نگهداری‌شده در مایعات و انواع جانوران از دیگر آثار به نمایش درآمده در این موزه هستند.

ارتباط میان موزه‌ها رهگذری برای شناخت فرهنگ‌ها است

در این موزه ۱۰۰۰ گونه جانوری و ۳۰ هزار نمونه با رویکرد بیوسیستماتیک جانوری گونه‌های پرنده‌ویسان، پستان‌دارویسان، دوزیست‌ویسان، خزنده‌ویسان و ماهیان ایران به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر نمایش انواع جانوران در این موزه، هدف آموزش و معرفی این گونه‌ها برای دانشجویان و دانش‌آموزان نیز دنبال می‌شود، بنابراین در کنار آن‌ها امکانات آموزشی مناسب نیز فراهم شده است.

منبع:

پهلوان، مهرآسا؛ ۱۳۹۸؛ کتاب موزه‌ها و مجموعه‌داران خراسان رضوی؛ انتشارات درج سخن

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403