خارش چانه: علل و درمان


خارش چانه: علل و درمان

هنگامی که دچار خارش می‌شوید، اساساً اعصاب شما در پاسخ به انتشار هیستامین سیگنال‌هایی به مغز شما ارسال می‌کنند. هیستامین بخشی از سیستم ایمنی بدن شما است و پس از آسیب یا واکنش آلرژیک آزاد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ وقتی خارش شما روی ناحیه خاصی متمرکز می‌شود - مانند چانه - می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. خبر خوب این است که راه‌هایی برای درمان خارش چانه وجود دارد. در اینجا چند علت رایج خارش چانه و نحوه درمان آن‌ها آورده شده است.

علت خارش چانه چیست؟

دلایل خارش چانه، معمولاً شبیه به خارش صورت است. در بیشتر موارد، خارش صورت یا چانه ناشی از چیزی است که به‌راحتی قابل‌درمان است. شایع‌ترین دلایل خارش در چانه شما عبارتند از:

پوست خشک

تماس با محرک

آلرژی

مو‌های صورت/تحریک اصلاح

واکنش به یک دارو

خارش چانه می‌تواند نشانه بیماری جدی‌تری نیز باشد مانند:

آسم

نارسایی کمبود آهن

بیماری کلیوی

بیماری کبد

بارداری

ناراحتی روانی

نحوه درمان خارش چانه چیست؟

اگر خارش چانه دارید و بثورات پوستی ندارید، اغلب می‌توانید خارش را با شستن ناحیه و استفاده از لوسیون بدون تحریک، برطرف کنید. بااین‌حال، درمان‌های متفاوتی برای هر علت بالقوه وجود دارد.

آلرژی:

در صورت داشتن هرگونه حساسیت شناخته شده، خارش چانه شما می‌تواند ناشی از تماس با آلرژن باشد. اگر با آلرژن شناخته شده تماس نداشته‌اید، ممکن است حساسیت فصلی یا قرارگرفتن در معرض آلرژن جدید ایجاد کنید که باعث واکنش می‌شود.

صورت خود را بشویید تا آثار باقی‌مانده از آلرژن از بین برود. در صورت بروز علائم جدی‌تر، بلافاصله تماس با آلرژن را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

پوست خشک:

اگر پوست خشکی روی چانه خود مشاهده می‌کنید، راه آسان این است که ناحیه را مرطوب کنید. همچنین از دوش گرفتن با آب بیش از حد گرم خودداری کنید. مطمئن شوید که صورت خود را به طور مرتب شستشو می‌دهید.

اگر استفاده از یک محصول جدید پوست را شروع کرده‌اید، ممکن است علت خشکی پوست باشد. اگر علائم شما پس از استفاده از محصول ظاهر شد، باید از مصرف هرگونه محصول جدید خودداری کنید.

واکنش‌های دارویی:

خارش چانه: علل و درماناگر به‌تازگی مصرف داروی تجویز شده یا داروی بدون نسخه جدیدی را شروع کرده‌اید، خارش شما می‌تواند عارضه جانبی داروی جدید باشد. برخی از دارو‌های رایج که باعث خارش می‌شوند عبارتند از:

آسپرین

آنتی‌بیوتیک‌ها

مواد افیونی

حتماً به عوارض ذکر شده توجه کنید و در صورت تداوم علائم با پزشک خود مشورت کنید.

جوش یا لکه:

بثورات روی چانه شما می‌توانند به شکل قرمز شدن پوست، ترشح زخم، آکنه یا کهیر ظاهر شوند. اگر جوش یا لکه دارید، از خاراندن آن خودداری کنید. این می‌تواند باعث عفونت یا تحریک بیشتر بثورات شود.

برای تسکین علائم، می‌توانید از کرم موضعی بدون نسخه - مانند کرم ۱٪ هیدروکورتیزون بدون نسخه - استفاده کنید. اگر بثورات ادامه پیدا کرد یا جدی‌تر شد، با پزشک خود مشورت کنید. هیدروکورتیزون نباید به مدت طولانی روی صورت استفاده شود زیرا باعث نازک شدن پوست می‌شود.

خارش چانه و آسم:

خارش چانه: علل و درمان

یکی از علائم هشداردهنده برای حملات آسم، خارش چانه است که معمولاً با موارد زیر همراه است:

سرفه‌ای که برطرف نمی‌شود

خارش گلو

تنگی قفسه سینه

علائم هشداردهنده حمله آسم روبه‌جلو، می‌تواند تا ۴۸ ساعت قبل از وقوع حمله آسم ظاهر شود. یک منبع معتبر در مطالعه نشان داد که ۷۰ درصد از بیماران مبتلا به آسم همراه با حمله آسم دچار خارش می‌شوند.

چکیده مطالب:

خارش چانه می‌تواند ناشی از هر تعداد محرک، حساسیت یا دارو باشد. به طور معمول، اگر با خارش چانه بدون بثورات و علائم قابل‌مشاهده مواجه هستید، می‌توانید آن را با شستشو و مرطوب کردن درمان کنید. در صورت ادامه خارش به مدت طولانی و یا بروز علائم اضافی با پزشک خود مشورت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق