عملیاتی کردن SPXها یکی از راهکارهای توسعه متوازن استان/ کرمانی ها بازاریابان خوبی نیستند


عملیاتی کردن SPXها یکی از راهکارهای توسعه متوازن استان/ کرمانی ها بازاریابان خوبی نیستند

استان کرمان بهشت معدنی ایران است و معادن استان در تأمین مواد اولیه موردنیاز صنایع کشور نقش ارزنده‌ای بر عهده دارند اما با وجود این مزیت ها ولی متاسفانه استان کرمان در تقویت صنایع پایین دستی ناکام بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، متاسفانه با وجود ماشین آلات، کارگاه ها، نیروی کار ماهر و پتانسیل و ظرفیت لازم در شهرک های صنعتی استان کرمان، از تولید قطعاتی که به راحتی می توان در استان ساخت و در اختیار شرکت های بزرگ صنعتی استان قرار داد، غفلت کرده ایم. لذا حجم عظیمی از قطعات ساختنی موردنیاز کارخانه های فولادی در خارج از استان تولید می شود و درآمد هنگفتی که به واسطه داشتن این معادن و صنایع فولادی می توانست موجبات پیشرفت و رشد استان را فراهم سازد، به دلیل عدم برنامه ریزی جامع از استان خارج و به استان های همجوار تزریق می شود.

انحلال نظام مبادلات پیمانکاری فرعی در کرمان، عدم علاقه سازندگان کرمانی به کار تیمی، ضعف در بازاریابی، نداشتن بانک اطلاعات جامع نیازها و توانایی های استان و ... را از جمله علل ناکامی کرمان در تقویت صنایع پایین دستی و نیمه تعطیل بودن شهرک های صنعتی می توان نام برد.

"علی زینی وند" استاندار کرمان در این زمینه و در حاشیه افتتاح پنجمین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی در کرمان به ایسنا گفت: ایجاد بانک اطلاعات جامع نیازها و توانایی های استان توسط اتاق بازرگانی کرمان در حال انجام است و اطلاعات در حوزه SPX(نظام مبادلات پیمانکاری فرعی) جمع بندی شده است.

وی ادامه داد: شرکت ها و صنایع بزرگ فعال در استان را ملزم کردیم تا قطعات موردنیاز خود را از قطعه سازان کرمانی خریداری کنند.

استاندار کرمان بر لزوم رقابتی شدن تولید تاکید کرد و در ادامه از فواید رقابت که باعث افزایش کیفیت و کاهش قیمت می شود سخن به میان آورد و اظهار کرد: اگر SPX های که در استان راه اندازی می کنیم، نتوانند با بازارهای خارج از استان به لحاظ قیمت و کیفیت رقابت کنند، با شکست روبه رو خواهیم شد.

وی یکی از راهکارهای توسعه متوازن استان را در راه اندازی SPXها تعریف کرد و افزود: به زودی با عملیاتی کردن SPXها در استان، گامی استوار در راستای توسعه متوازن استان برخواهیم داشت.

زینی وند تاکید کرد: ما فقط می توانیم نیازمندی های استان را احصا کنیم و شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی استان را ملزم به خرید کالایی که با همان کیفیت و قیمت در استان ساخته می شود، کنیم، اما بازاریابی و سوددهی قطعه سازان بر عهده بخش خصوصی است.

وی با بیان این مطلب که صنایع پایین دستی باید از تجارب دنیا برای حضور در بازارها بهره گیرد، تصریح کرد: امروز نگاه دنیا به دانش روز، کیفیت و کاهش هزینه ها است که اینها را فقط با شرکت های دانش بنیان می توان محقق کرد.

شرکت های دانش بنیان قلب تپنده صنایع و معادن

استاندار کرمان با اشاره به فعالیت استان در حوزه شرکت های دانش بنیان در ادامه آینده استان را در این زمینه درخشان پیش بینی کرد و افزود: قلب تپنده صنایع و معادن ما باید شرکت های دانش بنیان باشند و ثبت شرکت ذیل شرکت دانش بنیان یک برند مهم است.

وی ادامه داد: باید کار علمی متناسب با دنیا داشته باشیم وگرنه با شیوه های قدیمی و دانش های بدون پژوهش و کار R Dمبتی بر شرایط دنیا، در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن نداریم بنابراین شرکت‌های دانش بنیان در همه صنایع از جمله صنایع معدنی و فولادی به عنوان برجسته ترین شرکت ها در این عرصه باشند.

زینی وند در ادامه درباره نمایشگاه معدن و صنایع معدنی نیز گفت: سرآمدان صنعت و معدن کشور در این نمایشگاه تخصصی و بسیار پیشرفته شرکت کرده اند.

وی کرمان را پایلوت اصلی صنعت و معدن در کشور دانست و اظهار کرد: نمایندگانی از شرکت های خارجی در این نمایشگاه حضور دارند همچنین حضور شرکت های دانش بنیان و تنوع مشارکت و حضور شرکت های واسط و قطعات بسیار چشمگیر بود و این نمایشگاه در هم افزایی، کیفیت بخشی و شناسایی نقایصی که در حوزه صنعت و معدن وجود دارد، موثر است.

استاندار کرمان تبادل بین شرکت های صنعتی و معدنی را الزامی دانست و در ادامه در حاشیه بازدید از شرکت های معدنی گل گهر در این نمایشگاه درباره مدیریت اخیر شرکت گل گهر افزود: شرکت گل‌گهر یکی از مجموعه های موفق کشور است زیرا طرح های توسعه ای قابل قبولی دارد.

وی افزود: شرکت گل گهر در زمینه توسعه متوازن و بخش های فرهنگی و اجتماعی اقدامات موفقی انجام داده و در این نمایشگاه شرکت های بزرگ گل گهر شرکت کردند که امیدواریم با دانش روز پیش بروند تا در صنعت فولاد و سنگ آهن ما در قله قرار گیرند.

استاندار کرمان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم شرایط کرونا به ما این اجازه را بدهد تا بتوانیم چنین نمایشگاه های تخصصی در استان برپا کنیم زیرا این نمایشگاه تاثیر زیادی در گسترش دانش بنیان و تبادل توانمندی های کشور و دنیا دارند و می توانند در کیفیت بخشی و توسعه فناورانه در صنعت و معدن و فولاد در کشور نقش داشته باشند.

عدم توجه فعالین اقتصادی استان کرمان به بازاریابی

به گزارش ایسنا، "امیرحسین سعید" مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوبشرق نیز در گفت و گو ایسنا درباره اینکه این نمایشگاه چه میزان توانسته ارتباط بین قطعه سازان و شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی ایجاد کند؟ گفت: در این نمایشگاه چندین شرکت کرمانی از شهرک های صنعتی، قطعه ساز و شرکت های دانش بنیان شرکت کرده اند و تلاش کردیم زنجیره تولید در استان را کامل کنیم.

وی با بیان اینکه با برپایی این نمایشگاه به دنبال رونق بخشی صنایع کوچک و متوسط استان هستیم، تصریح کرد: در سال ۹۸ اولین نمایشگاه توانمندی های استان کرمان در تبریز را برگزار کردیم و اکنون در حال رایزنی با منطقه آزاد کیش هستیم تا بتوانیم نمایشگاه توانمندی های استان کرمان در اوایل زمستان را در آنجا برگزار کنیم.

سعید بیان کرد: نمایشگاه بین المللی جنوب شرق به عنوان پیشران و محرک اقتصادی استان کرمان است و با برپایی نمایشگاه می توانیم نقاط قوت و ضعف استان را شناسایی کنیم.

وی نمایشگاه را آینه اقتصادی استان دانست و بیان کرد: برگزاری نمایشگاه ها می تواند در بهبودی اقتصادی استان تاثیر به سزایی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق از نقاط ضعف استان کرمان سخن به میان آورد و اظهار کرد: به بازاریابی و فروش کمتر توجه می کنیم و فعالین اقتصادی استان در زمینه نمایشگاهی و بازاریابی و فروش باید فعالیت بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، پنجمین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی در وسعت ۷۰۰۰ متری با حضور ۸۵ شرکت از امروز ۱۷ تا ۲۰ مهرماه در نمایشگاه بین المللی جنوب شرق برپا شده است.

عملیاتی کردن SPXها یکی از راهکارهای توسعه متوازن استان/ کرمانی ها بازاریابان خوبی نیستند

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز