فعالیت 3300 مرکز مشاوره و مشاوره تلفنی سامانه 1480 بهزیستی


فعالیت 3300 مرکز مشاوره و مشاوره تلفنی سامانه 1480 بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پیامی به مناسبت هفته سلامت روان از فعالیت 3300 مرکز مشاوره و مشاوره تلفنی سامانه 1480 بهزیستی خبر داد.

فعالیت 3300 مرکز مشاوره و مشاوره تلفنی سامانه 1480 بهزیستیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، متن پیام دکتر وحید قبادی دانا به این شرح است:

به نام خدا

حمد و سپاس خداوند حکیم را سزاست که موهبت سلامت، این بزرگترین نعمت خویش را به انسان ارزانی نمود.
در جوامع امروزی سلامت روان، بعنوان ارزشمندترین سرمایه انسانی و اجتماعی یکی از پشتوانه ‏های ملی و از اهم شاخص ‏های توسعه یافتگی پذیرفته شده و انسان سالم، محور توسعه پایدار تلقی می‏گردد. سازمان بهزیستی بعنوان متولی سلامت اجتماعی کشور با تاکید بر رویکرد پیشگیری، تدوین شاخص‏های سلامت روانی – اجتماعی، شناخت روند تغییرات عوامل خطر و محافظ سلامت روانی اجتماعی، مداخلات کارآمد مشاوره‏ای و روانشناختی و ارائه حمایت‏‌های روانی اجتماعی مبتنی بر جامعه پس از حوادث و بلایا و ... از طریق ۳۳۰۰ مرکز مشاوره و مشاوره تلفنی سامانه ۱۴۸۰ در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (متولی سلامت روان) بویژه در شرایط فعلی و بحران ناشی از پاندمی کرونا، سهم موثر و عمده‏ای در تعدیل فضای روانی و اجتماعی کشور، تثبیت و تقویت شاخص‏های سلامت روانی اجتماعی و فراگیری و ارتقاء دسترسی به خدمات سلامت ایفا نموده است و در این راستا از ظرفیت‏های قانونی، تقویت الگو‌های مسئولیت اجتماعی، مشارکت سازمان یافته تشکل‏های مردمی و بعنوان همکاران سازمان در سیاستگزاری، راهبری و پیاده‏ سازی برنامه‏‌های روانی، اجتماعی برخوردار بوده است.
با توجه به نقش مهم بعد اجتماعی و روانی سلامت در پیشگیری از آسیب ‏های اجتماعی، شادابی و نشاط اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی، تاکید بر جایگاه اصلی پیشگیری در سیاستگزاری حوزه سلامت روان و طراحی و اجرای برنامه ‏های مبتنی بر شواهد و تقویت عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر بعنوان شالوده اصلی برنامه‏‌های پیشگیرانه مانع از افزایش آمار اختلالات روانشناختی در جامعه می‏ گردد.

امسال در شعار هفته سلامت روان دو محور دیده می‏ شود. محور اول"سلامت روان در جهان نابرابر" است. نابرابری در سلامت روان در مقایسه با سلامت جسم، بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات روانشناختی را از زندگی طبیعی محروم می‏ کند. طبق یافته‏ ها، ۷۵ تا ۹۵ درصد از این اختلالات، در بسیاری از جوامع و به ویژه در قشر‌های آسیب پذیر و فقیر به درستی شناسایی نشده و رنج درازمدت افراد مبتلا را موجب می ‏شود. با توجه به پیامد‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از همه‏ گیری ویروس کرونا، ضروری است که غربالگری و درمان‏های لازم برای این افراد در دوران پساکرونا به جد در دستور کار قرار گیرد. محور دوم شعار امسال "همکاری با یکدیگر برای ایجاد تغییر" است. روشن است که بخش مهمی از همکاری اشاره شده در سطح بین المللی است. رفع تحریم‏‌های ظالمانه، مهم‌ترین همکاری است که انتظار می‏ رود هرچه سریع‌تر صورت گیرد. در سطح ملی نیز منطبق با "سند سیاست سلامت روان جامعه" وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری‏‌های بین بخشی برای طراحی و اجرای برنامه جامع سلامت روان کشور، بسیاری از موانع فعلی را رفع کرده و سلامت روان را برای افراد جامعه به ارمغان خواهد داشت.
در پایان ضمن تشکر قلبی از اقدامات ایثارگرانه و بی‏ نظیر تمامی مدافعان سلامت و عوامل سخت‏کوش نظام سلامت کشور و تبریک روز جهانی بهداشت روان (دهم اکتبر مصادف با ۱۸ مهر ماه) و هفته بهداشت روان (۱۸ الی ۲۴ مهر ماه) به تمامی روانشناسان و مشاوران متعهد در سراسر کشور بویژه همکاران روانشناس و مشاور در سازمان بهزیستی (ستاد و استان‏ها) و واحد‌های تابعه و ابراز قدردانی از اهتمام دلسوزانه این عزیزان در جهت کاهش رنج و آلام آحاد جامعه، امیدوارم به لطف خداوند رحمان و با تداوم و استقرار اینگونه تلاش‏ها شاهد تثبیت، رشد و بالندگی شاخص‏های سلامت روانی، اجتماعی در سطح کشور باشیم.
دکتر وحید قبادی دانا
معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان بهزیستی کشور.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر