آنچه که بیماران قلبی باید در مورد داروی نیتروگلیسرین (NTG) بدانند


آنچه که بیماران قلبی باید در مورد داروی نیتروگلیسرین (NTG) بدانند

به گزارش بهداشت نیوز، (http://www.behdashtnews.ir) دکتر شادفر با اشاره به اشکال این دارو گفت :

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر شادفر با اشاره به اشکال این دارو گفت : داروی مذکور در اشکال قرص های معمولی و آهسته رهش 2.6و 6.4میلی گرم (با نام های تجاری سوستاک ، نیترو کاردین و ...)،آمپول ،کپسول ها ،پرلها و اسپری های زیر زبانی 0.4 میلی گرم و نیز پچ و پماد نیتروگلیسیرین (پماد نیتریت ) در دسترس است .این دارو در کنترل اورژانسی افزایش فشار خون ،حملات آنژین صدری پایدار (فرم های قرص یا کپسول زیرزبانی یا اسپری )و ناپایدار (معمولا فرم آمپول )و نارسایی مزمن قلبی کاربرد دارد. فرم پچ آن در درمان شقاق مقعدی به کار می رود .

وی در مورد شروع ،طول اثر و شیوه مصرف این دارو گفت : شروع اثر فرم های زیر زبانی بین 1-3 دقیقه و در مورد اسپری 2-4 دقیقه است و طول اثر آنها نیز 30دقیقه می باشد . در حملات آنژینی زمانی که فرد دچار حمله شد میتواند از فرم زیر زبانی یا اسپری دارو استفاده کند و در صورت عدم مشاهده پاسخ دارویی ،فرد مجاز است هر 5دقیقه یک پرل زیر زبانی یا یک پاف اسپری را تا حداکثر 3پرل یا 3 پاف مصرف کند و در صورت عدم بهبود علایم باید سریعا خود را به مراکز درمانی برساند .در ارتباط با استفاده از فرم پماد دارو ، فرد باید یک ناحیه به وسعت 5تا 7 سانتی متر در ناحیه بدون موی خود مانند جلوی قفسه سینه ،پشت یا جلوی ران پخش نماید .هر 2.5سانتی متر از پماد 2درصد حاوی 15 میلی گرم نتروگیلیسیرین است. قرص های آهسته رهش دارو نیز باید بلافاصله 1ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت پس از آن مصرف شوند.

این کارشناس دارو در ادامه گفت : بدن مدتی پس از مصرف داروی نیتروگلیسیرین به دلیل اشباع ظرفیت خود نسبت به اثرات آن مقاومت نشان می دهد .این دارو به صورت 3بار در روز در بیماران مبتلا به آنژین صدری که معمولا قشر مسن جامعه را در برمیگیرد تجویز می شود .توصیه می شود در این بیماران دارو در طی روز که ریسک بروز حملات آنژینی زیاد است در فواصل 6ساعته (به عنوان مثال 6صبح ،12ظهر و 6عصر )تجویز شود تا بدن امکان بازیابی ظرفیت پاسخ دهی خود را به اثرات دارو به دست بیاورد.فاصله معمولا 12ساعته بین مصرف دارو به بدن فرصت بازیابی را خواهد داد.

البته شایان ذکر است که بیشترین بحث تولرانس در مورد فرم پماد دارو است که معمولا پس از یک هفته درمان با آن رخ می دهد و به همین دلیل این فرم جز در بیماران بستری ،بیماران دچار معلولیت یا بیمارانی که در طی شب و خواب دچار حملات آنژینی می شود در بقیه افراد توصیه نمی شود به منظور پیشگیری از وقوع تحمل توصیه می شود فرم پچ حدود 12-14 ساعت پس از مصرف جدا شود .

دکتر شادفر در ادامه در مورد عوارض دارویی تصریح کرد : از عوارض این دارو سرگیجه ،سردرد ،احساس افت فشار هنگام تغییر وضعیت ناگهانی ،تپش قلب تهوع و استقراغ و ریسک آریتمی های قلبی و واکنش های حساسیتی می باشد. در نظر داشته باشید که بروز سرگیجه و سردرد تا حدود 20 دقیقه پس از عوارض آن نشانگر تاثیر دارو است و در صورتی که این سردرد برای بیمار اذیت کننده باشد می تواند از استامینوفن برای تسکین ان استفاده کند.

دکتر شادفر در مورد تداخلات دارویی گفت : بیماران باید هنگام مصرف این دارو با سایر داروهای کاهنده فشار خون احتیاط لازم را داشته باشند .توجه نمایید که داروی نیتروگیلیسیرین و ایزوسورباید تاثیر یکسانی دارند و نباید همزمان با هم مصرف شوند . همچنین آقایانی که داروهای برطرف کننده اختلالات جنسی مانند سلیدنافیل یا تادالافیل مصرف می کنند باید آگاه باشند که فاصله 24ساعته در مورد سیلدنافیل و فاصله 48ساعته با تادالافیل را با نیتروگیلیسیرین رعایت کنند. در هنگام مراجعه به هر پزشکی وی را از تمام داروهای مصرفی خود در منزل آگاه سازید.

دکتر شادفر در پایان گفت : شرایط نگهداری این دارو ویژه است و باید دور از رطوبت، نور و حرارت نگهداری شود. همچنین دارو نباید از ظرف و بسته بندی اصلی خود خارج گردد.قرصهای زیر زبانی حتما باید در ظروف کهربایی اصلی خود نگهداری گردند. زیرا این شرایط می تواند سبب ناپایداری دارو و تجزیه آن شود .احساس گزندگی زبان نشانگر پایدار و سلامت دارو و تاثیر دارو بر بدن است توصیه می شود قرص های 6.4 میلی گرمی دارو به هیچ وجه نصف یا شکسته نشوند زیرا این دارو در قالب یک ماتریکس تهیه شده و با شکستن آن الگوی آزاد سازی دارو به هم می خورد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار