گردشگری همراه چشیدن طعم‌های ناب محلی


گردشگری همراه چشیدن طعم‌های ناب محلی

همیشه امتحان کردن طعم‌های متفاوت از انواع غذا، آش، نان‌های محلی، پیش‌غذا و شیرینی برای بسیاری از افراد جذاب و دلنشین است، حتی برخی از افراد نیز به‌عنوان تستر( فردی که خوراکی‌های مختلف را امتحان و آن مواد خوراکی و غذایی را به سایرین معرفی می‌کند) در فضای مجازی و واقعی در حال فعالیت هستند، شاید بتوان گفت بسیاری از افراد نیز تمایل بسیاری به انجام...

به گزارش ایسنا، کشور ایران از نظر وجود تنوع انواع خوراکی مانند غذا، نوشیدنی، شیرینی، ترشی و ... بسیار غنی است، غذاهای بومی و محلی می‌تواند به‌عنوان یک ظرفیت بسیار بزرگ برای جذب گردشگر مورد استفاده قرار بگیرد و اشتغال و درآمد پایداری را برای فعالان در این حوزه ایجاد کند، بسیاری از کشورهای جهان در حال حاضر مقصد گردشگران غذا هستند و این مسئله منبع درآمد کلانی را برای این کشورها فراهم کرده است.

گردشگری غذایی را می‌توان سفری به هوای شکم نیز نامید، قطعا دیدن غذاهای خوش آب و رنگ، استشمام عطر و بوی انواع نان و شیرینی و چشیدن طعم‌های خوشمزه برای هر فردی جذاب است، می‌توان در کنار جاذبه‌های گردشگری و معرفی مناطق بکر در چهارمحال و بختیاری غذاهای بومی و محلی را نیز عرضه کرد و گردش در دنیای غذا به راه انداخت.

بحث تورهای گردشگری آشپزی در طبیعت نیز مورد توجه فعالان حوزه گردشگری نیز قرار گرفته است، قطعا تجربه آشپزی در طبیعت با استفاده از مواد اولیه بومی، سبزی‌های محلی و محصولات کشاورزی هر منطقه برای افراد دارای جذابیت است و خاطره خوبی را برای آن‌ها رقم خواهد زد.

ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری در بحث گردشگری غذا بالا است

الهام حیدری- یکی از فعالان حوزه گردشگری غذایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در حوزه غذا در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری مورد غفلت واقع شده است، اظهار کرد: شهرستان‌هایی مانند سامان، لردگان، کوهرنگ و اردل در این استان به‌نوعی قطب گردشگری محسوب می‌شوند، همچنین مردم محلی در این مناطق با استفاده از محصولات کشاورزی و میوه‌های مختلف اقدام به طبخ غذاهای محلی می‌کنند که همانند این غذاها در هیچ کجای کشور یافت نمی‌شود.

وی افزود: غذاهای محلی، میوه‌ها، گیاهان دارویی و سایر محصولات خوراکی در حوزه کشاورزی می‌تواند یک نقطه قوت برای جذب گردشگر در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری باشد، می‌توان با برگزاری انواع جشنواره‌های متنوع غذایی در استان این غذاها، نان‌ها، شیرینی‌ها و پیش‌غذاهای بومی را در سطح کشور به گردشگران معرفی کرد.

حیدری با اشاره به اینکه عموما رستوران‌ها، باغ‌های گردشگری، هتل‌ها و کافه‌ها کمتر به طبخ غذاهای محلی در چهارمحال و بختیاری توجه می‌کنند، گفت: گردشگران وقتی به استان‌های مختلف سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند غذاهای محلی موجود در آن منطقه را تهیه و مزه آن را امتحان کنند، اما متاسفانه اکثر مراکز ارائه‌دهنده غذا دارای منوی ثابت و تکراری هستند.

این فعال حوزه گردشگری غذایی بیان کرد: اگر صاحبان مراکز ارائه‌دهنده غذا هزینه‌ای برای آموزش سرآشپزان خود صرف کنند و این افراد آموزش لازم برای طبخ غذا، تهیه دسر و نان‌های بومی و محلی موجود در استان را ببینند، گردشگرانی که به این مراکز برای صرف غذا مراجعه می‌کنند، این محل را به دوستان خود معرفی خواهند کرد و گردشگران بسیاری نیز جذب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت غذا دارای اهمیت بسیاری برای افراد است، توضیح داد: اگر شما به رستورانی مراجعه کنید و از کیفیت غذا رضایت نداشته باشید، قطعا در سفرهای بعدی آن منطقه را انتخاب نخواهید کرد، صاحبان مراکز ارائه‌دهنده غذا می‌توانند با خلاقیت از میوه‌های خشک و محصولات کشاورزی انواع غذاهای محلی را طبخ و عرضه کنند، عموما مردم از خوردن غذاهای تکراری مانند کباب کوبیده و کباب جوجه خسته شده‌اند و به دنبال طعم‌های جدید و متفاوت هستند.

حیدری ادامه داد: می‌توان با محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری مانند گردو، بادام، انار، هلو، زردآلو و ... انواع دسر، شیرینی، غذا و آش‌های متفاوتی را طبخ کرد، بسیاری از افراد از غذاهای بومی موجود در مناطق مختلف استان بی‌اطلاع هستند، این در حالی است که این غذاها دارای خاصیت بسیار بالا و طعم متفاوت و جالبی نیز هستند.

این فعال حوزه گردشگری غذایی با اشاره به ظرفیت‌های موجود گردشگری در شهرستان سامان، خاطرنشان کرد: غذاها و نان‌های محلی بسیاری در این شهرستان تهیه می‌شود که طعم بسیار متفاوت و خوشمزه‌ای دارند، از جمله آن‌ها می‌توان به پلو گردو و نان آگردک اشاره کرد، برای بسیاری از افراد طرز تهیه این غذاها جالب است.

وی تاکید کرد: برای افرادی که به طبخ غذا در طبیعت علاقه‌مند هستند، می‌توان تورهای گردشگری آشپزی در طبیعت برگزار کرد و این افراد با استفاده از امکانات اولیه و موجود در طبیعت اقدام به طبخ غذاها و نان‌های محلی آن منطقه کنند، این اتفاق می‌تواند خاطره خوبی را در ذهن گردشگر به یادگار بگذارد، حتی تاریخچه این غذاها و نان‌ها نیز می‌تواند برای افراد جالب توجه باشد، استفاده از این ظرفیت برای جذب گردشگران خارجی نیز مفید خواهد بود.

حیدری در ادامه با بیان اینکه گیاهان دارویی بسیاری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که برخی از آن‌ها برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان نیز مفید هستند، اظهار کرد: مردم محلی با استفاده از گیاهان اقدام به طبخ غذا، آش و دمنوش می‌کنند، یکی از آش‌های معروف در منطقه کوهرنگ آش کاردین است که با استفاده از گیاه خوراکی و دارویی کاردین تهیه می‌شود.

این فعال حوزه گردشگری غذایی اضافه کرد: می‌توان در کنار معرفی جاذبه‌های گردشگری، بحث گردشگری غذا را نیز توسعه داد، این مسئله باعث ایجاد اشتغال و افزایش درآمدزایی برای مردم بومی و محلی نیز خواهد شد، این روزها گردشگران در جای جای جهان به طبیعت‌گردی روی آورده‌اند و در چهارمحال و بختیاری نیز به‌علت وجود مناطق بکر پتانسیل بالایی برای بحث گردشگری طبیعت و تورهای آشپزی در طبیعت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا در ایام تعطیلات بالای یک میلیون گردشگر وارد چهارمحال و بختیاری می‌شد، تصریح کرد: می‌توان باتوجه به وجود ظرفیت‌های بسیاری در بحث گردشگری غذا در این استان، گردشگران را در این حوزه جذب کرد، اما این کار مستلزم وجود نیروهای متخصص، آموزش‌دیده و فعال در این حوزه است، قطعا غذای باکیفیت و طعم‌های متفاوت در ذهن ماندگار خواهد شد و در نتیجه فرد برای امتحان کردن مجدد این طعم به استان سفر می‌کند.

حیدری با تاکید بر اینکه سهم ترکیه از صنعت گردشگری غذایی یک رقم بسیار بالایی است، بیان کرد: اما سهم ایران از بحث گردشگری غذایی بسیار ناچیز است، زیرا زیرساخت‌های لازم برای طبخ غذاهای محلی و بومی باکیفیت فراهم نشده است، غذاهای محلی باید به شیوه مردم محلی آن منطقه طبخ شود تا گردشگر به آن جذب شود.

این فعال حوزه گردشگری غذایی با بیان اینکه باید در لیست غذاهای هتل‌ها حداقل دو غذای بین‌المللی با کیفیت قابل قبول وجود داشته باشد، گفت: قطعا صاحبان مراکز ارائه‌دهنده غذا باید به‌جای کمیت، کیفیت غذای خود را افزایش دهند، اما در حال حاضر متاسفانه رستوران‌ها، کافه‌ها، باغ‌های گردشگری و هتل‌ها به دکوراسیون و تشریفات بیش‌تر از کیفیت غذا توجه می‌کند.

غذا یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود

ابراهیم شهرانی- کارشناس حوزه گردشگری در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه امروزه غذا نیز به‌عنوان یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود، اظهار کرد: امروزه گردشگری غذایی در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در گذشته چندین جشنواره غذا با حضور آشپزهای مطرح از سراسر کشور در برخی از استان‌ها برگزار شد، این جشنواره‌ها کمک بزرگی به بحث معرفی غذاهای بومی و محلی در مناطق مختلف کشور می‌کند.

شهرانی بیان کرد: در چهارمحال و بختیاری غذاهای مختلفی از جمله آش گردو، آش انار، کباب بختیاری، کوفته، کباب دنده و ... وجود دارد که گردشگران برای خوردن این غذاها به استان سفر می‌کنند.

کارشناس حوزه گردشگری در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برگزاری جشنواره غذا بهترین راه برای معرفی غذاهای بومی و محلی در استان است، گفت: در ابتدا می‌توان این جشنواره را در سطح استانی و سپس در سطح ملی برگزار کرد.

وی در پایان بیان کرد: در بسیاری از مناطق کشور خیابان‌های برای طبخ و عرضه غذاهای بومی و محلی وجود دارد، این مسئله باعث جذب گردشگر نیز می‌شود.

ثبت غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ناملموس

فریده احمدی- کارشناس ثبت میراث ناملموس اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه غذاها، نان‌ها و شیرینی‌های بومی و محلی نیز جزو میراث ناملموس محسوب می‌شوند، گفت: تعدادی از غذاها، آش‌ها، نان‌ها و شیرینی‌های محلی این استان در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده و تعدادی نیز در صف انتظار است.

وی افزود: آش گردو معروف به( قُزآشی) در شهر سامان، آش ترش یا آش انار در منطقه مشایخ، آش کاردین و آش دنگو از جمله آش‌های معروف در چهارمحال و بختیاری است که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است، آش دوغ و اوترشی نیز در لیست انتظار برای ثبت قرار دارد.

احمدی خاطرنشان کرد: کباب و نان بختیاری، کوفته شهر بروجن، نان تیری، مهارت تهیه گز در بلداجی، مهارت پخت توچری در شهرستان کوهرنگ و اردل، مهارت پخت نوعی مرغ شکم‌ پر با استفاده از سبزی‌های محلی که این مواد علاوه بر داخل شکم مرغ در پوست مرغ نیز گذاشته می‌شوند و چند غذای محلی دیگر نیز در فهرست آثار ناملموس ثبت شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس