فعالیت استخراج رمزارزها از فصل بهار هنوز به حالت عادی بازنگشته است


فعالیت استخراج رمزارزها از فصل بهار هنوز به حالت عادی بازنگشته است

�با وجود پایان زمان ممنوعیت استخراج رمزارز به‌دلیل کمبود برق، صنعتگران این حوزه هنوز نتوانسته‌اند پروانه بهره‌برداری دریافت کنند و سامانه بهین‌یاب برای آن‌ها مسدود است.

اوایل خرداد، دکتر روحانی، رئیس‌جمهور پیشین کشورمان، اعلام کرد به‌‌دلیل کمبود برق، استخراج رمزارزها تا پایان شهریور ممنوع است. دکتر روحانی در آن زمان با استناد به آمار وزارت نیرو، گفت مراکز مجاز استخراج رمزارز ۳۰۰ مگاوات، اما مراکز غیرمجاز ۲۰۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند که این موضوع مشکل جدی در تأمین برق ایجاد می‌کند.

در روزهای اخیر و درحالی‌که هنوز تنها دو هفته از آغاز پاییز می‌گذرد، دوباره زمزمه‌های کمبود برق و گاز به‌گوش می‌رسد و مسئولان احتمال می‌دهند دوباره شاهد قطعی‌هایی باشیم. همین موضوع باعث شده است که دمتر رئیسی، رئیس‌جمهور، روز گذشته درباره ایجاد مشکلاتی در شبکه برق کشور به‌دلیل استخراج غیرقانونی رمزارز هشدار دهد و خواستار بازنگری مقررات ماینینگ با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط شود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که ماینرهای ارز دیجیتال در ایران با وجود پایان‌گرفتن تابستان، هنوز نتوانسته‌اند پروانه بهره‌برداری دریافت کنند و وزارت صمت این صنعتگران را بلاتکلیف رها کرده است. کامیار شرفی، رئیس کارگروه رمزارز و بلاک‌چین کمیسیون فا‌وا اتاق بازرگانی، به زومیت می‌گوید از ابتدای مهر، تنها کسانی که سابقه ماینینگ داشته‌اند، توانستند به کارشان ادامه دهند؛ اما کسانی که در تابستان تجهیزات تهیه کرده و درصدد بودند تا از پاییز فعالیتشان را آغاز کنند و کسانی که مجوز دریافت کرده بودند و با وزارت نیرو قرارداد دارند، نتوانسته‌اند پروانه بهره‌برداری بگیرند. شرفی اضافه می‌کند:

متأسفانه سرمایه‌گذاری‌ها روی زمین مانده است و صنعتگران در بلاتکلیفی محض هستند. وزارت صمت کاری کاملا غیرقانونی می‌کند؛ چراکه مجوز فعالیت استخراج گرفته شده و قرارداد با وزارت نیرو بسته شده و قاعدتا باید بتوان کار و از سرمایه‌گذاری بهره‌برداری کرد. وقتی جواز تأسیس به شما تعلق گرفته و مسیر را کامل طی کرده‌اید و هیچ منع قانونی پیش رویتان نیست، باید قادر به بهره‌برداری باشید.

کامیار شرفی درخصوص صحبت‌های رئیس‌جمهور نیز ابراز امیدواری کرد که بازنگری مدنظر وی همانند اقدامات پیشین حاکمیت و برخوردهای سلبی نباشد. شرفی می‌گوید:

امیدوایم دولت به‌جای منافع زودگذر دولتی، منافع ملی و صنعتگر را در نظر بگیرد. این صنعتی است که می‌تواند منافع زیادی را شامل زیرساخت‌های استخراج و توزیع گاز و تولید و توزیع برق کشور کند و در مسیر توسعه و جذب سرمایه نیز تأثیرگذار ظاهر شود.

طبق مقرراتی که وزارت نیرو پیش‌ازاین برای استخراج در کشور تعیین کرده، استفاده از انرژی برق شبکه در زمان اوج مصرف ممنوع است. به‌علاوه، ۱۱۲ روز از سال برق مراکز استخراج با ضریب ۲ محاسبه می‌شود. چنین عواملی موجب دل‌سردی صنعتگران ارز دیجیتال در کشور شده است. رئیس کارگروه رمزارز و بلاک‌چین کمیسیون فا‌وا می‌گوید نهادهای ذی‌نفع در این صنعت باید به وحدت رویه‌ای دست پیدا کنند تا ثباتی در اقتصاد و سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری این حوزه ایجاد شود.

مجلس نیز هم‌اکنون در سه کمیسیون متفاوت در حال بررسی سه طرح برای سامان‌دهی صنعت استخراج رمزارز در کشور است؛ طرح‌هایی که پشت درهای بسته و بدون شنیدن نظرات بخش خصوصی در حال بررسی هستند و می‌توانند مشکلات عمیقی برای فعالان حوزه ایجاد کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟