یادمان شمس در خوی؛ چشم انتظار تامین اعتبار


یادمان شمس در خوی؛ چشم انتظار تامین اعتبار

ارومیه-ایرنا- طرح گردشگری یادمان شمس تبریزی در خوی که در ابتدای کلنگ زنی در سه سال قبل با برآورد هزینه 200 میلیارد ریالی آغاز شده، همچنان چشم انتظار تخصیص اعتبار بیشتر است تا میزبان گردشگران مشتاق ادبیات و عرفان در شمال غرب کشور باشد.

به گزارش ایرنا، مراحل اجرایی طرح گردشگری و فرهنگی مجتمع شمس تبریزی در شهرستان خوی از سال ۱۳۹۷ آغاز شده ولی تداوم این عملیات در گیرودار تامین اعتبار همچنان به کندی پیش می رود؛ در حالی که تسریع در روند احداث این یادمان می‌تواند زمینه ارتقای شاخص های گردشگری را در آذربایجان غربی و شهر تاریخی خوی در شمال آذربایجان غربی فراهم کند.

این طرح در ابتدای کلنگ زنی با برآورد هزینه ۲۰۰ میلیارد ریالی آغاز شد ولی به علت شرایط اقتصادی حاکم بر کشور تاکنون چندان اعتبار قابل توجهی بعد از گذشت سه سال به آن تخصیص نیافته‌ درحالی که هزینه اتمام طرح بر اثر تورم و گرانی مصالح و هزینه ها نیز به ۲.۵ برابر افزایش یافته است

طبق نظر کارشناسان این حوزه، مراحل اجرای این طرح براساس نقشه‌های مصوب وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فقط در حد اجرای یادمان مرکزی، فونداسیون و ستون‌های بخشی از مجموعه، اجرای سازه بتنی فضای نمایشگاهی و گالری در وسعت یک هزار و ۷۰۰ متر مربع انجام شده است.

بر اساس اعلام کارشناسان از آغاز اجرای طرح، تنها ۳۰ میلیارد ریال اعتبار تا پایان سال ۱۳۹۹ اختصاص یافته‌ و امسال هم ۱۵۰ میلیارد ریال مصوب شده که فقط ۴۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته ‌است.

البته در این میان نباید از نظرات برخی افراد فرهنگی و رسانه ای در این زمینه غافل شد که تعلل در ادامه روند اجرای این پروژه را ناشی از سیاسی کاری ها در این حوزه و بکارگیری افراد غیر متخصص در تولیت پروژه شمس می دانند.

تاکید بر همدلی و همکاری و تعامل مسوولان در جذب اعتبارات دولتی و مشارکتهای بخش خصوصی نیز موضوعی است که اغلب دوستداران میراث فرهنگی و مفاخر ایرانی و اسلامی برآن تاکید دارند تا در اسرع وقت این طرح فاخر ملی شهرستان خوی را به یکی از شهرهای مطرح فرهنگی و گردشگری در کشور تبدیل کند.

۴۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی طرح شمس تبریزی در سال ۱۴۰۰ است

بر اساس اطلاعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، طی سال ۱۳۹۵، هفت هزار مترمربع از حریم مناره شمس آزادسازی و کلنگ احداث یادمان آن نیز با تصویب اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی در سفر هیات دولت به خوی بر زمین زده شد.

هم اکنون این مجموعه فاخر در مساحت هفت هزار متر مربع و زیربنای سه هزار و ۲۰۰ مترمربع شامل فضاهای نمایشگاهی، موزه، آمفی‌تئاتر، کتابخانه، واحدهای پژوهشی، واحدهای خدمتی و رفاهی و محوطه باز فضای سبز و آب‌نما در حال اجراست.

اسناد بیانگر این است که این طرح توسط پروفسور "نادر اردلان" یکی از معماران شاخص کشور طراحی شده و همه نقشه‌های اجرایی با رعایت ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های جاری در حوزه نظام‌ مهندسی کشور ترسیم و ارائه شده‌است.

به گفته مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی امسال ۱۵۴ میلیارد ریال اعتبار مصوب طرح شمس تبریزی است که ۴۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و میراث فرهنگی در مرحله انتخاب مشاور و پیمانکار برای آن است.

جلیل جباری ادامه داد: اگر تخصیص ها برای اجرای این طرح به موقع بود، هم اکنون باید شاهد اتمام پروژه شمس بودیم چرا که میراث فرهنگی به عنوان دستگاه تخصصی و مجری به طور کامل پای کار بوده است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری مسوولان خوی برای تکمیل مجموعه فرهنگی تاریخی شمس تبریزی در این شهرستان گفت: برای جذب اعتبار و سرمایه‌گذاری در این مجموعه از نماینده مردم خوی و چایپاره نیز درخواست داریم اهتمام ویژه‌ای به اعتبارات فصل میراث‌فرهنگی این شهرستان داشته باشند.

یادمان شمس در خوی؛ چشم انتظار تامین اعتبار

غفلت مدیران دخیل هزینه احیای مقبره شمس را ۲.۵ برابر کرد

مسوول هماهنگی و اجرایی ثبت روز شمس در تقویم کشوری با بیان اینکه آغشته کردن مقبره شمس با سیاسی‌کاری‌ها مانع احیای آن شده است، افزود: غفلت مسوولان تولیت شمس به ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه اضافی از بیت المال منجر شده است.

علی محبوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه با سیاسی کاری صورت گرفته در مدیریت تولیت شمس، عملا ممکن نشد تا اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی مصوب جذب شود که همین امر منجر شد تا مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی با انتقاد از این موضوع قیمت به روز احداث بارگاه شمس را ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کند.

مسوول هماهنگی و اجرایی ثبت روز شمس در تقویم کشوری با بیان اینکه بارگاه شمس باید پیش‌تر از این‌ها احیا می‌شد، اضافه کرد: متاسفانه مردم و افکار عمومی با رصد این چنین غفلت‌هایی از فرهنگ، هنر و میراث دلزده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پروژه احیای مقبره شمس تبریزی از سال ۱۳۸۳ کلید خورده است، گفت: این فرهنگ و هنر برای پاسداشت مقام انسانیت افراد است و باید در راستای منافع مردم کشور بکارگیری شوند نه در راستای منافع شخصی؛ هر چیز و هر پروژه ای که در راستای خدمت به جامعه نباشد هیچ فایده و خروجی برای جامعه نخواهد داشت.

عدم انسجام و هماهنگی مسوولان آذربایجان غربی علت کندی پروژه شمس تبریزی است

مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد "خانه شمس" هم در گفت و گو با ایرنا مشکل اصلی کندی و عدم توسعه و اتمام بارگاه شمس تبریزی در خوی را نبود انسجام بین مسوولان استان و شهرستان در طول ادوار مختلف بیان کرد و گفت: سیاسی کاری و اختلافات سیاسی بین مدیران مختلف انتصابی و انتخابی در خوی همواره مشکلی اساسی در عدم اتمام این پروژه مهم و فاخر استان و کشور بوده است.

سعید فرجی افزود: ورود افراد غیر متخصص درحوزه پروژه شمس و دخالت افراد سیاسی در حوزه مدیریتی و سیاست گذاری های تولیت شمس از دیگر علل کندی اجرای این طرح به شمار می رود.

مدیرعامل سمن تخصصی حوزه شمس و مولانا اظهار کرد: با انسجام و وحدت واقعی همه مسوولان در دولت جدید و نماینده شهر و کمک های مدیران استان و مدیریت شهری می توان به برون رفت از این معضل و اتمام ساخت مجموعه فرهنگی شمس در خوی خوش بین بود.

حفظ و صیانت از مفاخر ملی مهمترین دغدغه وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل امور استان های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در سفر به آذربایجان غربی در این زمینه گفت: مهمترین دغدغه این وزارتخانه، حفظ و صیانت از مفاخر و سرمایه های ملی است.

نادر زینالی بیان کرد: استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی برای تکمیل مجموعه شمس تبریزی از اولویت های برنامه های این حوزه به شمار می رود.

وی، گردشگری ارزان را از مهمترین برنامه های اولویت‌دار وزارتخانه میراث فرهنگی اعلام کرد و افزود: برای رسیدن به این هدف جذب گردشگر در تمامی زمینه ها از جمله توریست درمانی و طبیعت گردی در دستور کار است.

یادمان شمس در خوی؛ چشم انتظار تامین اعتبار

مشارکت بخش خصوصی برای موفقیت در توسعه یادمان شمس تبریزی در خوی ضروری است

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است به این طرح به عنوان یک طرح فاخر ملی نگریسته شود، گفت: به علت ضعف در این نوع نگرش و کمبود اعتبار اجرای این طرح با مشکل مواجه شده و اعتباری هم که امسال برای تکمیل این طرح اختصاص یافته، اندک است.

عادل نجف زاده افزود: در آخرین نشست با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مقرر شده که با تخصیص اعتبار لازم و بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی، این طرح که به عنوان پیشران ارتباط فرهنگی ایران با جهان از طریق خوی است، تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

وی بیان کرد: در نشست چهارجانبه نماینده مردم خوی و چایپاره، اعضای شورای اسلامی، شهردار خوی و نماینده سازمان برنامه و بودجه با میراث فرهنگی استان مقرر شد شهرداری خوی با ارائه طرح و ایده مناسب در تکمیل مجموعه تاریخی و فرهنگی شمس تبریزی مشارکت داشته باشد.

نوع هزینه کرد اعتبارات در پروژه شمس تبریزی نیازمند بررسی است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: باید در این پروژه از نظر اینکه آیا مطابق با تخصیص ها پیشرفت فیزیکی دارد بررسی های تخصصی و کارشناسی انجام شود.

ناصر حضرتی بیان کرد: این پروژه فرهنگی و گردشگری است و لازم است تا شهرداری و شورای شهر و سایر مسوولان شهری در این موضوع ورود پیدا کرده و با همدلی و اهتمام خود نیازهای اجرایی این طرح را پیگیری و اجرا کنند.

وی با بیان اینکه طرح های گردشگری برای رونق اقتصادی بسیار کارساز هستند، اضافه کرد: برای اینکه طرح جامع شمس تبریزی پیاده و اجرا شود باید عزم مسوولان جدی تر باشد و امید است که دولت و وزیر جدید میراث فرهنگی در این باره نگاه ویژه ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه در استان اعتبارات خوبی امسال و برای سال بعد برای ترمیم این پروژه لحاظ شده، بیان کرد: در شرایط اقتصادی سالهای قبل تخصیص اعتبارات برای پروژه شمس با وجود مشکلات، مطلوب بود چراکه کشور و استان با مشکلات اقتصادی و عدیده ای مواجه بوده که کرونا هم مضاعف براین مشکلات است.

طرح شمس تبریزی رونق گردشگری و اقتصادی خوی را در پی دارد

عضو شورای شهر خوی نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا براین نکته تاکید دارد که طرح شمس تبریزی می تواند آوازه شهر خوی در بخش گردشگری را جهانی سازد.

سجاد چهره ارا در این باره معتقد است که برنامه های تهیه شده در شورای شهر خوی با حمایت مجموعه دولت و نمایندگان و مسوولان استانی و شهری عملی خواهد شد.

به گفته وی در صورت عدم اتمام طرح آسیب های آن متوجه مدیریت شهری و استانی است که در جذب اعتبارات موفق عمل نشده است چرا که این مجموعه سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است.

یادمان شمس در خوی؛ چشم انتظار تامین اعتبار

به گزارش ایرنا، آرامگاه شمس تبریزی از مکان‌های گردشگری و زیارتی استان آذربایجان‌غربی است که مدفن شمس تبریزی شاعر صوفی قرن ششم در آنجا قرار دارد.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به "شیخ پرّان" و " زر دوز" بود.

کتاب "مقالات شمس" شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده‌است.

شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه‌ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.

حضور شمس تبریزی باعث غلیان چشمه شعر مولوی می شد و غیبت وی، زبان مولوی را گنگ می کرد؛ مولوی در سایه محبتی که نسبت به شمس داشت، مطلبی عالی را با مثالی لطیف بیان می‌کرد.

روحیه و ارادتی که مولوی نسبت به شمس داشت، باعث شد تا وی از وابستگی دنیوی جدا شود؛ تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کرده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه