افزایش اختلالات روانی در پی شیوع کرونا


افزایش اختلالات روانی در پی شیوع کرونا

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از افزایش بروز موارد اختلالات روانی در پی شیوع کرونا خبر داد.

دکتر رضا دواساز ایرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری هفته ملی سلامت روان از ۱۸ تا ۲۸ مهرماه اظهار کرد: امسال سازمان بهداشت جهانی، برای روز جهانی سلامت روان شعار "سلامت روان در جهان نابرابر" را انتخاب کرده است.

وی با اشاره به تاثیر وضعیت کرونا، شرایط اقتصادی و کاهش روابط اجتماعی در کاهش سطح سلامت روان افراد جامعه، گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ممکن است ۲۰ درصد بهبودیافتگان از کرونا دچار اضطراب و استرس شوند بنابراین در پی شیوع کرونا، اختلالات روانی افزایش یافته است.

دواساز ایرانی بیان کرد: با توجه به این مساله، فرم‌های غربالگری از سوی مراکز بهداشت در اختیار بهبودیافتگان کرونا قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز، به آن‌ها خدمات ارائه شود.

وی گفت: افرادی که سابقه بیماری روانپزشکی مانند افسردگی یا اختلالات خلقی دارند، مصرف‌کنندگان مواد مخدر، افراد مبتلا به بیماری‌های جسمی و سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض این آسیب‌ها قرار می‌گیرند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بروز نگرانی معتدل در مورد بیماری کووید – ۱۹ مشکلی ندارد؛ در این شرایط برخی واکنش‌ها طبیعی است اما اگر شدت علائم افزایش یا عملکرد فرد کاهش یابد، قطعا این افراد به خدمات سلامت روان نیاز دارند.

وی با تاکید بر لزوم داشتن تحرک مناسب برای کاهش استرس، بیان کرد: کرونا اولین و آخرین بیماری واگیردار و کشنده‌ترین بیماری نیست بنابراین باید بدون وسواس و با دقت، دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با آن رعایت شود.

دواساز ایرانی با اشاره به احتمال کاهش مراجعه مردم برای دریافت خدمات سلامت روان در پی ترس از ابتلا به کرونا و وضعیت اقتصادی فعلی جامعه گفت: یکی از عوارض افسردگی، خودکشی است. هر چه اختلالات روانی قدیمی‌تر شوند ممکن است افزایش خودکشی، ابتلا به نوع حاد بیماری یا درگیری طولانی مدت نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در این شرایط به دلیل انتشار اخبار نگران‌کننده کرونا، کودکان و حتی بزرگسالان دچار اضطراب شده‌اند، عنوان کرد: برای اطلاع‌رسانی اخبار بد باید سن کودک در نظر گرفته شود و در مورد جزئیات بیماری صحبت نشود. همچنین باید به خواب، غذا و بازی کودک توجه شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص نحوه کاهش استرس در دانش‌آموزان در دوره همه‌گیری کرونا گفت: باید با دانش‌آموزان در مورد وضعیت بیماری صحبت شود اما جزئیات به آن‌ها گفته نشود. از سوی دیگر دانش‌آموزان باید یاد بگیرند اخبار را تنها از منابع معتبر دریافت کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط شیوع کرونا و تشدید نگرانی‌ها، باید در مورد کودکان کمتر سخت گرفته شود. دانش‌آموزان باید نگرانی خود را با بزرگسالان در میان بگذارند و در صورت زیاد بودن استرس، حتما به روانشناس یا مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی