بهترین منتقد اثر خود شاعر است


بهترین منتقد اثر خود شاعر است

یک شاعر زنجانی گفت: شاعران جوان‌تر باید مطالعه را اصلی‌ترین فعالیت خود قرار دهند؛ چرا که تا ظرفیت کامل نشود چیزی سرازیر نخواهد شد.

محمدعلی استجلو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چاپ کتاب «سربسته» و با بیان اینکه سربسته شامل چهل غزل برگزیده از شعرهای شاعر در حد فاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۸ است، اظهار کرد: موضوع بیشتر شعرهای این کتاب اجتماعی، آمیخته با انتقاد از وجودیت انسان است و در این کتاب سعی کرده‌ام تا جایی که در توانم بود، تنهایی انسان امروز را به تصویر بکشم.

وی در رابطه با هدف خود از چاپ کتاب «سربسته»، افزود: هر هنرمندی برای زنده ماندن و تحرک رو به جلو در هنر خویش باید جایی برای عرضه هنر داشته‌ باشد و چاپ کتاب فرصت خوبی برای عرضه هنر است. همچنین به اشتراک‌ گذاشتن تفکر، اندیشه‌ خود و ثبت شعرها نیز از دیگر اهداف چاپ کتاب می‌تواند باشد.

این شاعر زنجانی با بیان اینکه از دید من شعر گفتن ابتدا ذاتی است و انسان اول باید ذاتاً شاعر باشد یا به قول دیگر باید دنیا را متفاوت ببیند تا بتواند شعر خلق کند اما در ادامه مسیر چیزی که می‌تواند یک شاعر را بزرگ کند، مطالعه و یادگیری در همه‌ احوال است، تصریح کرد: اصلی‌ترین چیزی که شعر را تهدید می‌کند، مطالعه نکردن و نداشتن منبع ذهنی برای ایجاد تفکر و ایده جدید است و جهت‌دار کردن شعر، محدودیت و حمایت نکردن واقعی از شاعر نیز از دیگر آسیب‌های امروز شعر به شمار می‌رود.

استجلو با بیان اینکه دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم از ساکن‌ترین دوران شعری ایران به شمار می‌رود و این دوران به احتمال فراوان از الک تاریخ رد نخواهد شد، ادامه داد: زنجان از دیرباز همواره سرشار از ذوق هنری بوده و است و شعر نیز از این قاعده مستثنی نیست که نمونه بارز آن حسین منزوی است و پتانسیل شعری زنجان (به‌ خصوص در بخش غزل که شاعران بسیار خوبی دارد) بسیار بالا است ولی یکی از ایرادات کنونی شعر زنجان که خود بنده نیز مشمول آن هستم، ارتباط نداشتن با شاعران دیگر استان‌ها است.

شاعر زنجانی عنوان کرد: یک جمله معروفی است که می‌گوید جامعه‌ای که تاریخ نداند محکوم به شکست است اما از نظر بنده جامعه‌ای که ادبیات در آن در ردیف مهم‌ترین رشته‌ها قرار نگیرد و عموم جامعه در زندگی روزمره‌ خود با آن درگیر نباشند قطعاً دچار عقب‌ماندگی فکری و فرهنگی خواهند شد که نتیجه‌ آن عقب‌ماندگی در همه‌ زمینه‌ها را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تاکید من برای شاعران جوان‌تر این است که مطالعه را اصلی‌ترین فعالیت خود قرار دهند؛ چراکه تا ظرفیت کامل نشود چیزی سرازیر نخواهد شد، خاطرنشان کرد: آشنایی با شعر جهان، مکاتب ادبی و مولفه‌های هنر مدرن نیز می‌تواند برای پیشرفت شعری به جوانان کمک کند. همچنین برای چاپ کتاب به هیچ عنوان عجله نکنند در نوشتن وسواس داشته‌ باشند؛ چراکه خود شاعر می‌تواند بهترین منتقد آثار خود باشد، البته به شرطی که بتواند شعر خوب را بد تشخیص دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس