آخرین نتایج فرونشست زمین در اصفهان آبان امسال اعلام می‌شود


آخرین نتایج  فرونشست زمین در اصفهان آبان امسال اعلام می‌شود

اصفهان- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت : سازمان زمین شناسی  آخرین نتایج نرخ‌های فرونشست را در اصفهان آبان امسال  اعلام خواهدکرد.

منصور شیشه فروش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه باید منتظر اعلام این نتایج باشیم افزود: البته اثرات فرونشست زمین در برخی از دشت‌ها تعیین شده و متناسب با شرایط خطر اعلام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: ۶ گروه عملیاتی از سازمان زمین شناسی کشور از ۲ سال گذشته تاکنون در استان مستقر شدند و دشت‌های این خطه را پایش کردند.

وی اضافه کرد: عملیات پایش این دشت‌ها با پشتیبانی استان و تامین نیازها و ارائه اطلاعات مورد نظر، با استفاده از روش‌های تلفیقی زمین شناسی و مهندسی آب زمین شناسی و برداشت های صحرایی و استفاده از تصاویر ماهواره ای انجام شد و ۲۷ دستگاه جی پی اس هم در این زمینه برای تعیین شرایط در استان نصب شد.

شیشه فروش با اشاره به اینکه همچنان تیمی از سازمان زمین شناسی کشور در کاشان مستقر و در حال بررسی این دشت‌هاست افزود: نرخ فرونشست زمین در دشت‌های اصفهان،برخوار،دولت آباد، حبیب آباد، مهیار، دشت‌های کاشان، بادرود، نطنز، اردستان و آران و بیدگل بررسی شد.

وی اظهار داشت: فروچاله‌هایی در دشت مهیار گزارش شده که باید اداره راهداری با همکاری سازمان زمین شناسی و اداره راه و شهرسازی طرح‌های ارزیابی خطر را در بخش‌های جاده‌ها و پل‌ها متناسب با نرخ فرونشست زمین ارائه کنند و اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند.

وی افزود: :همه دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان بر اساس قانون موظفند تاسیسات خود را در برابر اثرات فرونشست زمین، زلزله و خطرات دیگر مستحکم، تاب آور و ایمن کنند ؛ این دستگاه‌ها از جمله فرودگاه اصفهان، راهداری و حمل و نقل جاده ای و راه و شهرسازی از سال های گذشته مکلف شدند استعلام‌های لازم در این زمینه را پیش از اجرای طرح‌های توسعه‌ای دریافت کنند.

وی با بیان اینکه راهبرد پیشگیری و کنترل اثرات فرونشست، تدوین و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است ادامه داد: در شرایط کنونی از سال‌های گذشته به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده که طرح توسعه در مکان‌های در خطر فرونشست انجام نشود همچنین متناسب با طرح آمایش سرزمینی بارگذاری بیش از حد در مناطق متاثر از فرونشست که جزو مناطق مستعد خطر هستند، عملی نشود.

به گفته وی باید مطالعات لازم در خصوص نرخ فرونشست در محدوده‌های فرودگاه اصفهان، مناطق احداث مسکن مهر و راه‌ها و آثار تاریخی استان انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن مسوول و متولی مسکن مهر هستند و به این دستگاه‌ها اعلام شده است که باید ارزیابی خطر در این زمینه انجام را دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون مدیریت بحران، دستگاه‌های مسوول و متولی باید تاسیسات و سامانه‌های خود را در برابر خطرات تاب آور کنند اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم باید با همکاری دانشگاه اصفهان و سازمان زمین شناسی طرح ارزیابی خطر را در مورد ابنیه و پل‌های تاریخی انجام دهند و موظف به نصب "جی پی اس" در آنهاست.

وی اضافه کرد: فرودگاه اصفهان هم موظف شده که مطالعات لازم را در این زمینه انجام دهد و ارزیابی خطر را در این محدوده انجام دهد.

مهمترین راه نجات اصفهان از فرونشست زمین، تغذیه آبخوان‌ها و تغذیه کسری منابع آب است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مهمترین راه نجات این استان از فرونشست زمین، با توجه به اقلیم حاکم در این خطه تغذیه آبخوان‌ها و تغذیه کسری منابع آب کاسته شده از آبخوان هاست.

وی بیان کرد: در حالی سال زراعی گذشته را پشت سر گذاشتیم که ۱۰۹ میلی متر بارش سال زراعی گذشته بود و پیش بینی هواشناسی این است که در آبان بارش‌هایی در حد نرمال خواهیم داشت.

شیشه فروش افزود: افزایش دما، کاهش ذخیره برف، کاهش ذخیره مخزن سدها و تاثیر آن بر افت آب‌های زیرزمینی، افت سطح چاه‌ها و خشکیدن چشمه‌ها و قنوات و خشکی رودخانه زاینده رود از مهمترین اثرات مستقیم و غیر مستقیم تغییرات اقلیمی در این استان است.

وی ادامه داد: کاهش کیفیت آب‌های زیر زمینی و نفوذ آب‌های شور به سمت آب‌های شیرین از عواقب تغییرات اقلیمی پیش آمده است.

شیشه فروش اضافه کرد: جلسات مدیریت بحران در خصوص فرونشست زمین تشکیل شد و جلسه ای را با سازمان زمین شناسی کشور برای سنجش شرایط موجود تشکیل شد .

وی اظهار داشت: بر اساس توافق نامه بین شهرداری اصفهان با سازمان زمین شناسی، باید دستگاه‌های "جی پی اس" در شهر اصفهان نصب شود و با دریافت اطلاعات لازم را در این زمینه، با تعیین نرخ دقیق فرونشست در همه مناطق، مناطق مستعد خطر مشخص شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: همچنین شهرداری و دانشگاه اصفهان با امضای قراردادی در زمینه مطالعه دقیق در مورد پیشگیری فرونشست زمین در دشت اصفهان، اطلاعات لازم در زمینه تاب آوری سیستم‌ها در برابر فرونشست را به مهندسان ارائه خواهند داد.

وی گفت: وزارت نیرو و آب منطقه ای هم موظف شدند تغییرات سطح آب را در آبخوان‌های استان را شناسایی کنند و چاه‌های پیزومتری شاخص و شناسایی مطالعاتی حفر شده و بررسی‌های عملیاتی در راستای تغییرات سطح افت آب‌های زیرزمینی در این مناطق انجام شده که در راستای طرح تعادل بخشی منابع آب در این راستا اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

هفت هزار و ۱۸۷ حلقه چاه غیر مجاز در استان اصفهان مسدود شده است

شیشه فروش تصریح کرد:پر و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز استان اصفهان از جمله طرح‌های در راستای تعادل بخشی منابع آب در شورای عالی آب است که تا کنون از هفت هزار و ۱۸۷ حلقه چاه غیر مجاز توسط ۶۰ گروه گشت و بازرسی مستقر، شناسایی و توسط آب منطقه ای استان و با همکاری دادگستری مسدود شده است.

وی با بیان اینکه این طرح همچنان در استان ادامه و در حال پیگیری است افزود: ۱۵ هزار پروانه بهره برداری چاه‌های کشاورزی، اصلاح و تعدیل شده و حجم قابل قبولی از آب را کنترل کرده و از برداشت آن پیشگیری کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به نصب ابزارهای اندازه گیری هوشمند روی چاه‌ها گفت: بطور تقریبی پنج هزار و ۷۰۰ حلقه چاه در استان به سامانه‌های کنترل هوشمند آب و برق و کنتورهای حجمی شدند.

وی بیان کرد: مطالعات تعیین عمق کف شکنی چاه‌ها در ۱۷ دشت استان انجام شده و در سال های گذشته برخورد با پنج هزار نفر از متخلفان استفاده کنندگان از دستگاه حفاری غیر مجاز شناسایی و توقیف شده و در این زمینه شرکت های حفار ساماندهی شده و نظارت بر نصب و عملکرد این دستگاهها بطور دقیق انجام می‌شود.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های نوین آبیاری در ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با مشارکت کشاورزان و با هدف کاهش مصارف آب در بخش کشاورزی اجرا شده است.

وی اضافه کرد: طرح الگوی کشت در همه دشت های استان مطالعه، تدوین و ابلاغ شده و با اجرای آب منطقه ای و جهاد کشاورزی در حال پیگیری و انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: شورای حفاظت از منابع آب با محوریت آب منطقه ای در استان و شهرستان‌ها تشکیل شده است و برای پیشگیری از برداشت‌بی رویه آب چاه‌ها و کنترل و اجرای تعادل بخشی به‌صورت قانونی سیاست گذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه جلسات شورای حفاظت از منابع آب با محوریت فرمانداری‌ها و دبیری آب منطقه‌ای و همکاری قوه قضاییه در حال پیگیری است اضافه کرد: یکی از راهکارهای دیگر در این زمینه مصرف بهینه آب است که در ۱۱۲ شهر استان آب شرب از آب فضای سبز جداسازی شده و کشت چمن حذف شده است و ضرورت کاشت درختچه‌های مقاوم به خشکی و شوری اعلام شده است.

به گفته شیشه فروش، سال گذشته با بازسازی ۳۰۰ کیلومتر از شبکه های فرسوده و امسال هم با بازسازی ۲۰۰ کیلومتر از پرت آب در شبکه های آب در بخش شرب جلوگیری شده و لوازم کاهنده مصرف آب در همه بخش‌های مشترک صنوف و خانگی توزیع شده است.

وی یادآور شد: به شهرداری‌ها هم اعلام شده که با ارائه آموزش‌های لازم به کارگران در راستای گرفتن نشتی آب، از پرت آب در شبکه آبیاری فضای سبز جلوگیری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بازچرخانی آب و اجرای طرح‌های استاندارد سازی مصرف آب و استفاده از پساب به‌جای آب جاری در بخش صنایع هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه پیش از این در صنعت ساختمان آب شرب برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گرفت تاکید کرد: فعالان ساختمانی در زمان حاضر با همکاری شهرداری، نظام مهندسی و آب و فاضلاب مجاز به استفاده از آب شرب برای ساختمان سازی نیستند و موظفند از منابع دیگری استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، پدیده فرونشست، پایین رفتن تدریجی سطح زمین است که دلیل اصلی آن برداشت بی‌رویه از سفره‌های آبی زیر زمینی است و در سال های گذشته این پدیده با توجه به مصرف بی‌رویه آب، تبدیل به مسئله ای مشکل‌ساز و سرطان خاموشی شده است که بیشتر دشت‌های ایران را تهدید می‌کند.

خسارت ناشی از فرونشست زمین شامل تخریب سفره های آب زیرزمینی و عدم امکان ذخیره طبیعی آب در آبخوان، تغییر شکل شبکه آبراهه ها، آسیب به شریان های حیاتی (پل ها، راه ها، خطوط راه آهن و مجاری فاضلاب ها)، خسارت به سازه های شهری و مسکونی، خرابی پوشش چاه ها، خسارت جدی و جبران ناشدنی به نواحی صنعتی و کشاورزی و ایجاد شکاف در زمین است.

تداوم خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر باعث شد تا از حدود ۶۰۰ دشت کشور بیش از ۴۰۰ دشت در شرایط بحرانی فرونشست زمین قرار گیرند و استان‌های اصفهان، فارس، کرمان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی در صدر مناطق دارای بیشترین تعداد دشت ممنوعه از نظر برداشت منابع آبی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر