الکتروموتور چیست؟


الکتروموتور چیست؟

الکتروموتور وسیله‌ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام فلوپارس، این تجهیز قلب تپنده لوازم خانگی، تجهیزات صنعتی، ماشین آلات، تجهیزات شهری و... می‌باشد. الکتروموتورها براساس نوع برند و کاربردشان دارای ابعاد، توان خروجی و تکنولوژی ساخت متفاوتی هستند. جهت مقایسه و انتخاب بهترین مارک الکتروموتور ها می توانید به فروشگاه اینترنتی الکتروموتور فلو پارس مراجعه کنید. موتور ها با دو جریان مستقیم (DC) و جریان متناوب (AC) کار می‌کنند و از دو جزء اصلی استاتور و روتور ساخته شده‌اند که در ادامه به تشریح هر کدام می‌پردازیم.

روتور : بخش متحرک الکتروموتور را روتور می‌نامیم. این قسمت از یک شفت با دور سیم پیچی ساخته شده است. شفت تحت تاثیر نیروی مغناطیسی استاتور شروع به چرخش می‌کند.

استاتور : قسمت ثابت یا همان بدنه موتور را استاتور می‌نامیم. سیم پیچ ها داخل شیارهای بدنه آن قرار می‌گیرند.

انواع الکتروموتور های صنعتی

الکتروموتور یکی از پر مصرف‌ترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع گوناگون می‌باشد. الکتروموتور های صنعتی در انواع تک فاز، سه فاز، ضد انفجار و ترمز دار طراحی و ساخته می‌شوند. در ادامه به شرح کاربردی ترین نوع موتور های صنعتی می‌پردازیم:

الکتروموتور تک فاز : الکتروموتور های تک فاز با برق 220 ولت شهری کار می‌کنند. در این موتورها استاتور دارای دو شبکه سیم پیچ می‌باشد. توان الکتروموتورهای تکفاز پایین و اغلب در وسایل خانگی، کارگاه‌های صنعتی کوچک، واحدهای تجاری و اداری استفاده می‌شوند. از ویژگی‌های الکتروموتورهای تک فاز می‌توان به نصب آسان، راندمان پایین و محدودیت ولتاژ اشاره کرد.

الکتروموتور چیست؟

الکتروموتور های سه فاز : استاتور در الکتروموتور های سه فاز از سه شبکه سیم پیچ مجزا با زاویه 120 درجه از یکدیگر ساخته شده است. موتورهای سه فاز دارای توان بالا و اغلب در صنایع بزرگ، کشاورزی در وسعت زیاد و برخی از پمپ های صنعتی استفاده می‌شوند. از ویژگی های الکتروموتور های سه فاز می توان به راندمان بالا ، تعمیر آسان و عدم نیاز به خازن اشاره کرد.

الکتروموتور های ضد انفجار : به الکتروموتوری که سطوح آن مستحکم و عایق بندی شده باشد و باعث ایجاد اشتعال در فضاهای پر خطر نشود، الکتروموتور ضد انفجار می‌گوییم. از این الکتروموتور در فضاهایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد استفاده می‌شود. الکتروموتور های EX طبق دو استاندارد آمریکایی NEC و استاندارد اروپایی IEC طراحی و ساخته می‌شوند. الکتروموتورهای ضد انفجار براساس ضریب ایمنی به دسته‌های EExd (ایمنی خوب)، EExe (ایمنی خوب)، EExp (ایمنی نسبتا خوب)، الکتروموتور EExn (ایمنی پایین)، EExa (ایمنی عالی) تقسیم می‌شوند.

الکتروموتور چیست؟

الکتروموتور ترمزدار : الکتروموتوری که دارای ترمز است، شروع و توقف آن در لحظه اتفاق می‌افتد را الکتروموتور ترمزدار می‌گوییم. این موتورها به دلیل داشتن ترمز، بلافاصله حرکت آنها متوقف می‌شود اما در الکتروموتور های بدون ترمز عمل توقف با سرعت کمتر و به آهستگی انجام می‌گیرد. از کاربردهای الکتروموتورهای ترمزدار می توان به استفاده در صنایع، آسانسور و بالابرها، پله برقی، پمپ ها، توربین بادی و خطوط مونتاژ اشاره کرد.

الکتروموتور چیست؟

نکات مهم در خرید الکتروموتورهای دست دوم

الکتروموتورهای دست دوم یا استوک، عمدتا از مدل های با کیفیت وارداتی می‌باشند و از کارخانه هایی که در حد نو از آن استفاده کرده‌اند تهیه می‌شود. امروزه با توجه به شرایط اقتصادی و محدودیت‌های وارداتی که در کشور وجود دارد استفاده از الکتروموتورهای استوک بسیار به صرفه می‌باشد. همواره ممکن است الکتروموتورهای دست دوم نواقص یا خرابی های احتمالی را داشته باشند. بنابراین تهیه این تجهیزات نیازمند تجربه و دانش کافی است. شرکت فلو پارس با داشتن تیم متخصص و با تجربه شما را در تهیه انواع الکتروموتور های استوک راهنمایی می‌کند. البته نکات کلی در هنگام خرید الکتروموتور های دست دوم می‌توان رعایت نمود که عبارتند از:

خرید الکتروموتور استوک با برند معتبر

دسترسی به قطعات الکتروموتور در بازار

مشورت با افراد متخصص

الکتروموتور استوک حتما دارای پلاک باشد.

سال تولید الکتروموتور

خرید از شرکت‌های معتبر

بهترین برندهای الکتروموتور چیست؟

کشورهای زیادی در سراسر جهان تولید کننده الکتروموتور و متعلقات آن می‌باشند. یکی از عوامل بسیار مهم در کیفیت کارکرد الکتروموتور، برند سازنده آن می‌باشد. طول عمر برند های شناخته شده‌ای مانند ولت ترکیه، وگ برزیل، ایتال موتورز ایتالیا، کاجیلی چین، جمکو ایران، استریم چین، الکتروژن ایران، موتوژن ایران، زیمنس آلمان به دلیل کیفیت ساخت بالا نسبت به برند های متفرقه بیشتر است.

تعمیر الکتروموتورهای صنعتی

به دلیل استفاده هر روزه از الکتروموتور بروز نقص و ایراد در آن امر بدیهی می‌باشد. اغلب نیاز به تعمیر الکتروموتور را می توان با تغییر کارکرد آن متوجه شویم. اختلال در فعالیت الکتروموتور اغلب با ایجاد گرما، نوسان جریان برق، لرزش، ایجاد صدا ، تغییر در توان خروجی و دور موتور ظاهر می‌شود. از عمده ایرادات الکتروموتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال در سرعت راه اندازی موتور های تک فاز، می تواند بر اثر سوختن خازن باشد.

اتصالی و سوختن سیم پیچ ها که برای عیب یابی آن از اهم متر استفاده می‌شود.

لرزش غیر عادی الکتروموتور به دلیل عدم نصب صحیح که آن را با لرزش سنج می‌سنجند.

سوختن قطعات به دلیل نوسان در ولتاژ که برای سنجش آن از ولت متر استفاده می‌شود.

فعالیت بسیاری از تجهیزات به وسیله الکتروموتور امکان پذیر است. بنابراین عملکرد صحیح و تعمیرات تخصصی آن بسیار ضروری و باید توسط افراد متخصص صورت پذیرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس