وزیر فرهنگ: ابعاد ناشناخته حافظ نیازمند تحقیق است


وزیر فرهنگ: ابعاد ناشناخته حافظ نیازمند تحقیق است

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حافظ را بخشی از حافظه تاریخی ایرانیان نامید و گفت: حضرت حافظ ابعاد ناشناخته‌ای دارد که نیازمند پژوهش و تحقیق است.

به گزارش عصر سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در نشست مجازی روز بزرگداشت حافظ شیرازی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به ابعاد وجودی و شخصیتی لسان الغیب حافظ شیرازی اظهار داشت: دیوان حافظ امروز در کنار قرآن کریم و دیگر کتب ادعیه، جای ثابتی را در منازل ایرانیان به خود اختصاص داده است. او شخصیتی است که مردم در حل مشکلات و مسائلشان و زمانی که دچار تردید هستند به دیوانش تفأل می زنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر خانواده و فرد ایرانی حکایت های زیادی را از تعاملاتش با دیوان حافظ دارد. این نشان می دهد امروز حافظ تبدیل به بخشی از حافظه تاریخی ما ایرانیان شده است. وقتی از حافظ صحبت می کنیم در حقیقت به او به عنوان نمادی از نمادهای هویت ملی ایرانی توجه می کنیم.

تاکید بر توجه به پروژه ها و تحقیقات حافظ شناسی در دانشگاهها و محافل علمی

اسماعیلی در ادامه ابراز امیدواری کرد که پروژه ها و تحقیقات حافظ شناسی در دانشگاه ها و محافل علمی ما بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. هنوز هم «حافظ» ابعاد ناشناخته ای دارد که نیازمند پژوهش و تحقیق است. بزرگان ادب این سرزمین تا امروز تلاش های زیادی در این حوزه کرده‌اند.

وزیر فرهنگ: ابعاد ناشناخته حافظ نیازمند تحقیق است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: شایسته است ادبا، بزرگان و حافظ شناسان ما تلاش کنند ابعاد جدیدی از این هنر ماندگار حافظ که در قالب اشعاری زیبا برای همیشه در تاریخ ادبیات ما ثبت و ضبط شده را رمزگشایی و بازنمایی کنند.

وی ضمن ابراز امیدواری برای مشحون بودن محافل علمی و ادبی ما همچون گذشته از برکات این شاعر و غزلسرای گرانقدر گفت: این روز را به همه علاقه مندان شعر و ادب فارسی، به ویژه مردم عزیز شیراز که توفیق را دارند در کنار حافظ باشند، همچنین به همه ملت شریف ایران تبریک می گویم؛ به مردمی که با تفأل به دیوان حافظ به دنبال مشکل گشایی از کارشان هستند.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم توفیق دست دهد و به زودی در جلسه ای با حضور حافظ پژوهان عزیز کشور در حافظیه بتوانیم بیشتر و بهتر به بررسی جایگاه و اهمیت این شاعر گرانقدر ایرانی بپردازیم.

به گزارش ایرنا به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مناسبت بیستم مهر، روز بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی، نشست پاسداشت این شاعر و غزلسرای برجسته ایرانی در فضای مجازی برگزار شد.

در این برنامه، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، کاووس حسن لی استاد ادبیات دانشگاه شیراز، حسن انوری چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی، بهاءالدین خرمشاهی مترجم و حافظ پژوه، محمد بقایی ماکان نویسنده، مترجم و استاد ادبیات فارسی و سید نجمی حسن زیدی دانشیار دانشکده دولتی آموزشی کراچیِ پاکستان سخنرانی کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دلنوشته و متن زیبا در مورد امام رضا (ع)