تشدید فعالیت های جنبش مقاومت اسلامی آذربایجان همزمان با تنش تهران و باکو/ جنبش حسینیون چه زمانی تشکیل شد و هدف آن چیست؟!


جنبش حسینیون اگرچه اخیرا با تشدید تنش بین تهران و باکو نامش بیشتر در رسانه ها مطرح شده و حتی بیانیه ای هم از سوی این گروه انتشار یافته، اما سابفه تشکیل آن به سال 2015 و اوج درگیری های سوریه بر می گردد. طی روزهای اخیر به نظر فعالیت این گروه تشدید شده تا جایی که آنها بیانیه تندی هم خطاب به الهام علی اف منتشر کرده و به مردم آذربایجان هشدار دادند که...

تشدید فعالیت های جنبش مقاومت اسلامی آذربایجان همزمان با تنش تهران و باکو/ "جنبش حسینیون" چه زمانی تشکیل شد و هدف آن چیست؟!

نواندیش: جنبش حسینیون اگرچه اخیرا با تشدید تنش بین تهران و باکو نامش بیشتر در رسانه ها مطرح شده و حتی بیانیه ای هم از سوی این گروه انتشار یافته، اما سابفه تشکیل آن به سال 2015 و اوج درگیری های سوریه بر می گردد.

به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، در همین رابطه میدل ایست مانیتور در گزارشی به معرفی این جنبش پرداخته است که در ادامه می خوانید:

نمادی که جنبش حسینیون برای شناساندن اصول تفکر خود به مخاطبان انتخاب کرده مانند هر جنبش انقلابی دیگر در منطقه ازجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، جنبش حزب‌الله لبنان، نیروهای مقاومت انصارالله یمن، تیپ فاطمیون افغانستان و تیپ زینبیون پاکستان از مشت گره کرده که تفنگی را در برگرفته استفاده کرده و مزین به آیه‌ای از قرآن کریم است. به گفته تحلیلگران، این شباهت در نمادها یکسان بودن اهداف را تداعی می‌کند نه تبعیت یکی از دیگری را.

اگرچه جنبش مقاومت اسلامی آذربایجان به‌عنوان یک جنبش اجتماعی-سیاسی در اواخر سال ۲۰۱۵ توسط توحید ابراهیم‌بیگلی یکی از منتقدان سرسخت رژیم الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان برای مبارزه با نفوذ گروه تروریستی داعش تأسیس شد اما بانیان آن چه قبل و چه بعد از تأسیس این جنبش درصدد دفاع از احساسات مذهبی مردم این کشور بودند که در دوره اتحاد جماهیر شوروی و حتی پس از استقلال به‌وسیله حکومت سکولار علی‌اف‌ها جریحه‌دار شده بود.

اکنون نه‌تنها مردم آذربایجان بلکه تمام منطقه از حضور جنبش قدرتمند حسینیون برخوردار از حمایت گسترده مردمی و تجربه جنگ با داعش و نیز جنگ قره‌باغ علیه ارتش ارمنستان باخبر شده‌اند

تحلیلگران معتقدند که مبارزه با گروه داعش بهانه‌ای شد برای بسیاری از جوامع شیعی که در پی برخورداری از یک تشکل سیاسی – اجتماعی بودند تا با توجه به پتانسیل مردمی که در اختیار داشتند، بتوانند در ساختار سیاسی کشورهایشان وارد شده و تحولات را به‌گونه‌ای که منافع ملی را تأمین کنند شکل دهند.

در آذربایجان با بیش از ۹۶ درصد جمعیت شیعه و حکومتی سکولار، اوضاع به قدری نگران‌کننده پیش رفت که توحید ابراهیم‌بیگلی در اواخر سال ۲۰۱۵ و اوایل سال ۲۰۱۶ به ۱۴ نفر از طلبه‌های اهل جمهوری آذربایجان که در قم و مشهد در حال تحصیل دین بودند، قصد خود را مبنی بر ایجاد «تیپ حسینیون» (حسینچی‌لر) که در گام اول، متشکل از طلبه‌های اهل جمهوری آذربایجان و برای مبارزه با داعش در سوریه بود، آشکار ساخت.

به ادعای برخی رسانه‌های جمهوری آذربایجان، ابراهیم‌بیگلی از همان ابتدای تاسیس تیپ حسینیون اعلام کرد که قصد آن‌ها نه‌تنها مبارزه با داعش، بلکه آمادگی برای دفاع از حقوق مردم مسلمان جمهوری آذربایجان نیز هست. وی در سال ۲۰۱۷ در «یادواره شهدای نارداران» در زنجان حضور یافت و درباره حمله نیروهای پلیس ویژه جمهوری آذربایجان در اربعین سال ۲۰۱۵ به شیعیان نارداران که به کشته شدن چهار نفر از ساکنان انجامید، سخنرانی اعتراض‌آمیز انجام داد.

طی روزهای اخیر به نظر فعالیت این گروه تشدید شده تا جایی که آنها بیانیه تندی هم خطاب به الهام علی اف منتشر کرده و به مردم آذربایجان هشدار دادند که صهیونیست ها به دنبال به هم ریختن آذربایجان هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه