کاروانسرای “فرسفج” نماد پیوند تاریخ، فرهنگ و مذهب در تویسرکان


کاروانسرای شاه‌عباسی “فرسفج” یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان متعلق به دوران صفویه است که در میان طبیعت روح افزای دشت قلقلرود و شهر فرسفج خود نمایی می‌کند.به‌گزارش ایسنا، در دوران حکومت شاه عباس صفوی به‌منظور ایجاد امنیت و ارائه تسهیلات و خدمات رفاهی مرتبط با سفر و توسعه تجارت در بیشتر نقاط […]

کاروانسرای شاه‌عباسی “فرسفج” یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان متعلق به دوران صفویه است که در میان طبیعت روح افزای دشت قلقلرود و شهر فرسفج خود نمایی می‌کند.به‌گزارش ایسنا، در دوران حکومت شاه عباس صفوی به‌منظور ایجاد امنیت و ارائه تسهیلات و خدمات رفاهی مرتبط با سفر و توسعه تجارت در بیشتر نقاط کشور جاده‌هایی ساخته شده و در مسیر آنها کاروانسراهایی احداث شده بود.

این کاروانسراها به فاصله یک منزلی یعنی فاصله‌ای که کاروانیان می‌توانستند از صبح تا شامگاه با چهارپایان طی کرده و در کاروانسرای بعدی استراحت کنند، از یکدیگر قرار داشتند. یکی از این کاروانسراها، کاروانسرای شاه‌عباسی “فرسفج” در شهرستان تویسرکان است که در ۲۰ کیلومتری مسیر تویسرکان به کنگاور و در حاشیه این جاده و همچنین در مجاورت شهر فعلی فرسفج واقع شده است.
این کاروانسرا در واقع محل استراحت مسافران و کاروان‌هایی بوده که به قصد تجارت و سیاحت به غرب کشور و زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می‌کردند.

کاروانسرای “فرسفج” نماد پیوند تاریخ، فرهنگ و مذهب در تویسرکان

در کاروانسرای شاه‌عباسی “فرسفج” امکاناتی برای استقرار چهار پایان و بارهایشان و قسمت‌هایی نیز برای استراحت و خواب کاروانیان اختصاص داده شده بود که پس از پشت سر گذاشتن شب، در صبح روز بعد دوباره به حرکت خود ادامه می‌دادند.

ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال‌های ۱۰۰۶ تا ۱۰۳۸ و به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده است و مساحت آن حدود ۴۰۰۰ متر مربع است. مهمترین ویژگی کاروانسرای تاریخی فرسفج ، وجود برج و باروهایی در چهار گوشه آن است که بنا به ملاحظات امنیتی احداث شده بودند. این اثر به شماره ۱۹۷۰ مورخه ۶/۲/۱۳۷۶ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

اثر بخشی کاروانسرای “فرسفج” بر صنعت گردشگری و اقتصاد تویسرکان

مدیر اداره میراث فرهنگی تویسرکان در مورد چگونگی بهره‌گیری از این بنای تاریخی برای رونق دهی بیشتر به صنعت گردشگری تویسرکان، گفت: روشن است که استفاده بهینه از کاروانسرای تاریخی شاه‌عباسی در شهر فرسفج، ظرفیت و جذابیت گردشگری شهرستان تویسرکان را ارتقا می‌دهد و می‌تواند آورده‌های خوب مالی و اقتصادی برای این شهرستان به دنبال داشته باشد.

اسحاق ترکاشوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از آغاز مرمت و بازسازی این کاروانسرا از ۱۲ سال قبل، اعتباری افزون بر ۸۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی بیان کرد: کاروانسرای شاه عباسی “فرسفج” با توجه به میل عمومی مردم به اماکن تاریخی و سنتی، قابلیت بهره‌برداری در حوزه‌هایی مانند مهمانپذیر سنتی، سفره‌خانه سنتی و زیر ساخت‌های جنبی رفاهی و ورزشی را دارد.

ترکاشوند افزود: در سال‌های اخیر صحبت‌های اولیه برای حضور سرمایه‌گذار در طرح ساماندهی کاروانسرای فرسفج انجام شده و حتی طرح جامع محوطه‌سازی آن نیز پس از رفع نواقص جزئی از سوی میراث فرهنگی استان تایید و تحویل گرفته شده است.

وی گفت: اکنون زمینه برای بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهرستان آماده شده است به شرط آنکه بخش خصوصی ورودی پر رنگ و اثر گذار در این زمینه داشته باشد.

به‌گزارش ایسنا، کاروانسرای شاه‌عباسی “فرسفج” در ایام نوروز سال‌های اخیر شاهد برگزاری جشنواره غذاهای محلی و سنتی با حضور چشمگیر و خیره کننده میهمانان و گردشگران نوروزی بود اما در دو سال اخیر شیوع ویروس کرونا مانع برگزاری این مراسم شد.

همچنین در سال‌های اخیر ۱۵ کیلومتر از جاده تویسرکان به کنگاور که در مسیر شهر فرسفج قرار گرفته چهار بانده شده و زیر بار ترافیک رفته و موجب تسهیل در روند عبور و مرور عمومی برای دیدن از این کاروانسرای تاریخی شده و راه دسترسی به آن نیز در بافت داخلی شهر فرسفج سامان دهی شده است.

شهر فرسفج در حالی از این گنجینه تاریخی برخوردار است که پل تاریخی دوران صفویه نیز در آن وجود دارد و از طرف دیگر باغ‌های وسیع و گسترده سیب با جلوه‌گری‌های دلنشین و زیبای طبیعی و طعم شیرین و به یاد ماندنی سیب‌های آن سبب شده تا فرسفج شهر” شکوفه‌های سیب” نام بگیرد.

در این میان نکته روشن آنکه شرایط ساختاری و اعتبارات دولتی عملاً برای تبدیل کاروانسرای تاریخی شاه عباس صفوی به یک مجموعه اقامتی، رفاهی و گردشگری مناسب و پاسخگو نیست و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌تواند تحول بزرگی در این زمینه رقم بزند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در