نقشه راه توسعه فارس از نگاه دولتمردان سیزدهم


نقشه راه توسعه فارس از نگاه دولتمردان سیزدهم

شیراز- ایرنا- استان فارس در حالی پنجشنبه 22 مهرماه جاری میزبان رئیس‌جمهوری و جمعی از معاونین وی، وزیران و نمایندگان ویژه دولت برای گره‌گشایی از مشکلات و موانع توسعه استان است که این استان همواره در کلام دولتمردان سیزدهم، استانی در تراز قله و پیشتاز و پیشگام در تحولات کشور توصیف شده است.

"فارس در قله"، "سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی"، "دانشگاه شیراز، دارالعلم در دارالعلم" مدال‌های افتخاری بود که رهبر معظم انقلاب در سفر اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷ به استان فارس، به دیار فرهنگ و هنر زینت دادند.
مروری بر سخنان دولتمردان سیزدهم نیز نشان از تداوم و استمرار نگاه رهبری به این سرزمین تاریخ‌ساز و فرهنگ‌مدار است.
استان فارس در حالی پنجشنبه ۲۲ مهرماه میزبان رئیس‌جمهوری است که از نظر وسعت و از نظر جمعیت افزون بر پنج میلیون نفری در پایان سال ۱۳۹۹، رتبه چهارم کشور را داراست.
مروری بر سخنان رئیس جمهوری و وزیر کشور در آستانه سفر هیات دولت به استان فارس، می‌تواند بیانگر بخشی از نقشه‌ راهی باشد که برای توسعه استان ترسیم شده است و در سفر دولت نیز راهکارهای تحقق و عملیاتی شدن آن پیگیری خواهد شد.
به گفته محمدهادی ایمانیه استاندار فارس،‌ جمعی از معاونان رئیس‌جمهوری، وزرا و نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری همزمان با سفر آیت الله رییسی، به مناطق مختلف استان خواهند رفت و ضمن بررسی مشکلات،‌ راهکارهای توسعه این مناطق را احصا خواهند کرد.

فارس و تجلی جلوه ناب تمدن ایرانی و اسلامی
آخرین سخنان مبسوط در باب ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فارس از زبان آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ بیان شد، آنجا که وی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم استان در جریان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، استان فارس را جلوه ای ناب از تمدن ایرانی و اسلامی و علم و دانش و فرهیختگی دانست و همچنین از بزرگان و ادبا و فرهیختگان و ۱۴ هزار شهید گلگون کفن این خطه نیز به نیکی یاد کرد.
وی شیراز را مهد ادب و فرهنگ و ادبیات فارسی قلمداد کرد و گفت: مساله فرهنگ و هنر و ادبیات که جلوه ای از هنر ایرانیان و مدنیت است به طور جدی در دستور کار و برنامه های تحولی ما قرار دارد که بدون شک نقطه آغازین آن از شیراز و استان فارس خواهد بود.

رتبه اول در تولیدات کشاورزی، ضعف در زیرساخت و تجهیزات
رئیس‌جمهوری بر این باور است که فارس سرشار از مزیت ها ، ظرفیت ها و توانمندی های بسیار در حوزه های گوناگون است و این استان هم در کشاورزی، هم صنعت و هم خدمات پیشرو و از هر سه منظر نیز قطب محسوب می شود.
رییسی افزود: این استان امروزه در زمینه تولیدات کشاورزی در کشور سرآمد است، رتبه نخست تولید گندم را دارد، اما با این وجود در حوزه زیرساخت ها، صنایع تبدیلی و فرآوری و زنجیره ارزش تولید ضعف های اساسی دارد.
وی تصریح کرد: یکی از بحث های جدی و اولویت های مهم مهم در زمینه کشاورزی استان فارس توجه و تمرکز روی موضوع زنجیره ارزش از تولید تا مصرف است که البته این یک راهکار و برنامه راهبردی و جدی در همه جای کشور است که در استان فارس به طور ویژه دنبال خواهد شد.

لزوم خداحافظی با واسطه‌ها
رئیس‌جمهوری در گفت و گوی تلویزیونی خردادماه ۱۴۰۰ همچنین به مردم فارس نوید داد که توسعه روستایی و توجه به عشایر و تولیدات این قشر پرتلاش و مولد از دیگر برنامه‌های کاری است که در صورت اعتماد مردم این خطه و پیروزی در انتخابات به طور جدی در دستور کار قرار خواهم داد.
وی تصریح کرد: امروزه هم کشاورز هم تولید کننده و هم سرمایه گذار و همچنین مصرف کننده همه ناراضی هستند و تنها واسطه گران و دلالان هستند که سود می برند.
وی گفت: این واسطه گری ها در همه جای کشور و در استان فارس، در بدنه تولید نفوذ کرده و به عنوان یک آسیب جدی فراروی رونق تولید شده است؛ بدون شک از برنامه های جدی و اساسی ام قطع دست دلالان در بخش های مختلف اقتصادی از جمله حوزه کشاورزی است.

هر روستای فارس، ‌می‌تواند یک کارخانه تولیدی باشد
رییسی همچنین از شناخت کامل خود از فارس و منابع و ظرفیت ها و همچنین مشکلات زیرساختی آن سخن گفت و تاکید کرد: امروزه هر کدام از روستاهای این استان خود می تواند یک کارخانه تولیدی باشند.
وی یادآور شد: جلوگیری از مهاجرت روستاییان البته نه با دستور و بخشنامه بلکه با انجام کارهای عمرانی ، خدماتی وآبادانی در روستاها از جمله برنامه های جدی دولت اقدام و تحول است که در صورت اعتماد مردم این مهم را نیز به طور جدی دنبال خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: اگر جاذبه در روستا ایجاد شود، تولید و عمران و رفاه را برای افراد و ساکنان آن روستا تامین کردیم بدون‌شک هیچ فرد روستایی و یا آن کشاورز و زارع، دل از یار و دیار خود بر نخواهد تافت و لحظه ای از زندگی شیرین خود را به زندگی در سراب کاذب شهرها عوض نخواهد کرد.

نوید کارهای بزرگ
رییسی گفت: با توجه به نشستی که با برخی سرمایه گذاران و تولید کنندگان در استان فارس داشتتم و شناختی که از حوزه تولید و صنعت این استان دارم می توان با ایجاد کارهای زیربنایی و با حمایت ها و ارایه تسهیلات ویژه و طرح زنجیره ارزش کارهای بزرگ و تحول آفرینی در این حوزه در استان فارس انجام داد.
وی ادامه داد: تجمیع صنایع کوچک و زودبازده و حمایت های ویژه از کشاورز به ویژه عشایر و روستاییان ، قطع دست دلالان و کاهش دخالت های بی جا از سوی بخش دولتی از جمله برنامه های اساسی برای رونق تولید و توسعه صنعتی در این استان است.
وی همچنین توسعه طرح های مرتع داری، آبخیزداری و آبخوان داری را جزو برنامه های راهبردی و اولویت دار خود برای توسعه همه جانبه در استان فارس به ویژه رفع برخی چالش های موجود آن همچون مشکل کم آبی دانست .

فارس؛ قطب گردشگری سلامت
رییسی همچنین به موضوع درمان و سلامت در فارس اشاره کرد و گفت: این استان در حوزه درمان و گردشگری سلامت می تواند یک قطب نه در کشور که درسطح منطقه و حتی دنیا باشد.
وی تاکید کرد: موضوع پزشکی و درمانی در استان فارس سرآمد است کارهای ابتکاری و خلاقانه و پیشرفت های خیره کننده عمل های جراحی پزشکی با وجود جراحان و پزشکان و کادر مجرب درمان در این استان امروزه زبانزد عام و خاص است و بدون شک یکی از برنامه های تحولی در این خطه باید در حوزه درمان و سلامت صورت گیرد.
وی همچنین گفت: موضوع گردشگری و وجود آثار و بناهای تاریخی ، راه های ارتباطی و خطوط ریلی و هوایی و همچنین فرودگاهی از جمله مزیت ها و ظرفیت های مهم توسعه ای در استان فارس است که می تواند این منطقه را به عنوان شاهراه حیاتی و ارتباطی از مرکز و جنوب کشور قلمداد کرد.
او گفت: با وجود همه این مزیت ها و توانمندی ها و بسترهای توسعه ای می توان به آینده درخشان و پر امید این استان مهم و زرخیز کشور در آینده بسیار امیدوار بود.

بررسی مسائل فارس در سفر خردادماه ۹۹ آیت الله رییسی
خردادماه ۱۳۹۹، رئیس‌جمهوری که در آن زمان مسئولیت قوه قضاییه را برعهده داشت، در سفر به استان فارس مسائل این استان را بررسی کرد.
آیت الله رییسی در آن سفر در جلسه شورای اداری استان به مساله جهش تولید اشاره و بیان کرد: باید جهش تولید به طور جدی در استان فارس تحقق یابد و در این زمینه باید همه دستگاه‌ها همکاری کنند.
وی اضافه کرد: در استان فارس، کارخانه‌های نیمه تعطیل یا تعطیل شده وجود دارد که باید در خط تولید قرار گیرند و کارگرانی که از کار بیکار شدند به کار خود بازگردند.
رییسی در دیدار سران عشایر و نمایندگان اقشار مختلف مردم استان فارس نیز تاکید کرد: باید به صورت قانونمند از عشایر حمایت شود و پشتوانه‌های بیمه‌ای، مالی، قضایی و حمایتی از عشایر صورت بگیرد.
وی ادامه داد: زندگی عشایری که در آن اخلاق، مروت و گذشت و ایثار و دگرخواهی است باید روز به روز تقویت شود.
شاید اشاره آن روز رئیس کنونی دولت سیزدهم به خطری است که آینده زندگی عشایری را تهدید می‌کند و پیش از این در نشستی در شیراز، نسبت به کم رغبتی فرزندان عشایر به تداوم شیوه زندگی آبا و اجدادشان اشاره شد.
رییسی در دیدار با عشایر فارس همچنین اضافه کرد: مراودات ما با کشورهای همسایگان باید برای مسایل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ظرفیت ایجاد کند.
فارس از دیرباز حلقه اتصال ایران در تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای آفریقایی به واسطه علقه‌ها و رفت‌وآمدهای تجار و بازرگان بوده است و سیاست تحکیم مناسبات با همسایگان،‌خبر خوبی برای مردمان دیار فارس از جمله اهالی جنوب استان بود.

ماموریت‌های رییس‌جمهوری به استاندار فارس
رییس جمهوری مهرماه جاری در حکم استاندار جدید فارس بر مجاهدت برای توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها و پشتیبانی و مانع زدایی از امر تولید در این استان تاکید کرد.
در متن حکم آیت الله سید ابراهیم رییسی خطاب به محمدهادی ایمانیه استاندار جدید فارس آمده است: امید است با اتکال به خداوند متعال و با روحیه انقلابی، پاکدستی، فساد ستیزی و اهتمام به مفاد «عهدنامه مدیران دولت مردمی» در گره گشایی از مشکلات مردم استان، تحقق «عدالت و پیشرفت» و رفع «فقر و تبعیض» کوشا باشید.
وی تاکید کرد: مجاهدت برای توسعه و نوسازی زیرساخت‌های استان، پشتیبانی و مانع زدایی از امر تولید در حوزه های صنعت و معدن، کشاورزی، دامپروری و گردشگری و همچنین ارتقای موقعیت استان در زمینه بهداشت و درمان با بهره گیری از ظرفیت های مردمی، نخبگان، عشایر غیور استان و جوانان با انگیزه و انقلابی در تعامل بایسته و مستمر با کلیه دستگاه های اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی مورد تاکید است.
رییسی توفیقات استاندار جدید فارس را در انجام وظایف محوله، خدمت رسانی به مردم، تحقق آرمان های نظام اسلامی به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از درگاه خداوند متعال و در جوار آستان ملکوتی سیدالسادات الاعاظم احمد بن موسی بن جعفر رحمت الله علیه خواستار شد.

نقشه راه توسعه فارس از نگاه دولتمردان سیزدهم آیین معارفه استاندار فارس با حضور وزیر کشور/ ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰

توسعه فارس بر محور حرم سوم اهل بیت
فصل جدید مدیریتی استان فارس در دولت سیزدهم، دوازدهم مهرماه با آغاز به کار رسمی فعالیت استاندار منتخب دولت آغاز شد، آیینی که در آن بر توسعه فارس بر محوریت سومین حرم اهل بیت (ع) تاکید بسیاری صورت گرفت.
وزیر کشور دوازدهم مهرماه در آیین معارفه استاندار جدید فارس به بیان انتظارات و تبیین نقشه راه حرکت استان در دولت سیزدهم پرداخت.
احمد وحیدی در این آیین گفت: از رهبری به خاطر انتساب جایگاه رفیع سومین حرم اهل بیت به استان فارس تشکر می‌کنیم و اگر بخواهیم فارس را با همین نام بشناسیم که با همین نام هم شناخته شده است،‌ همه باید در این مسیر حرکت کنند.
وحیدی گفت:‌ باید علم و ادب در حرم سوم، متجلی باشد و فرهنگ و معنویت در آن موج بزند و جایی که فرهنگ معنویت وجود دارد، یعنی در آن هم‌راستایی، همسویی و انسجام است؛ وقتی انسجام ایجاد شد پیشرفت خیلی سریع تر در دسترس خواهد بود، چه پیشرفت سیاسی، چه اقتصادی، چه مادی و چه معنوی، همه اینها به بهترین شکل و به سرعت اتفاق می افتد.
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیرگذاری استان فارس بر تحولات سیاسی اجتماعی کشور گفت: الهام آفرینی کار این استان است و باید الهام بخش باشد، استانی که همه بگویند از نظر رفاه، نبود آسیب های اجتماعی و تعامل و همدلی نمونه است.
وی خاطرنشان کرد: استان فارس که حرم سوم است، باید مظهر تعامل و تفاهم برای حرکت در راستای تحقق اهداف نظام، پاسخ به نیازهای مردم و رفع مطالبات آنها باشد که این موارد از بزرگترین توفیقات خدمتگزاران مردم است.
وی یادآور شد: شخص استاندار به تنهایی نمی تواند به این اهداف دست یابد و این مهم، همکاری همه را می طلبد؛ آنجا که دولت و ملت یکی شد مردم سالاری دینی که هم مفهوم اجتماعی و هم سیاسی دارد محقق می شود.
وحیدی با اشاره به آغاز دوره جدید مدیریتی استان فارس گفت:‌ در استانداری، به روی همه باز است و آحاد ملت، دکتر ایمانیه را استاندار خود و او نیز خود را استاندار همه می داند.
وی اظهار داشت:‌ باید به گونه‌ای عمل شود که اگر مردم شهری دچار مشکلی شدند، بدانند کسی به اسم فرماندار یا بخشدار، آنجا هست که به مسائل آنها رسیدگی کند؛ البته ممکن است آنها نتوانند که همه مشکلات آنها را حل کنند اما هم اینکه مسئولان در کنار مردم باشد و مردم بدانند و ببینند که مسئولان از آنها و در بین آنها هستند، این مظهری از دولت اسلامی است.

گام بلند برای رضایتمندی مردم
استاندار فارس ۱۳ مهرماه ۱۴۰۰ در پیامی در آغاز تصدی این مسئولیت تاکید کرد که مصمم است در دولت سیزدهم، گام بلندی برای رضایتمندی مردم استان برداشته شود.
محمدهادی ایمانیه در این پیام تصریح کرد:‌ ان‌شاءالله بتوانیم با بهره‌مندی از آموزه‌های اسلام ناب محمدی و تحت لوای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، گام بلندی در رضایتمندی مردم شریف فارس برداشته و به سومین حرم اهل بیت (ع) ادای دین نماییم.
ایمانیه استاندار فارس ۱۲ مهرماه نیز در آیین معارفه خود گفت: امیدواریم در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر اهمیت دادن به جوانان، نیروهای جهادی، پاکدست و تلاشگر، بتوانیم زمینه را برای مدیریت نسل جوان فراهم کنیم.
وی افزود: امیدواریم در پایان روز ماموریت و وظیفه‌ای خود بتوانیم مدیریت این کشور که حاصل خون شهیدان است را با روی سفید به جوانان تحویل دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟