وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان در نوع تربیت دانشجویان نهفته است


وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان در نوع تربیت دانشجویان نهفته است

شهرکرد -ایرنا -معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان در نوع تربیت دانشجویان نهفته است،گفت: محور اصلی در فعالیت‌های این دانشگاه تربیت شایسته دانشجو معلمان براساس کارکردهای علمی و مهارتی است که تلاش می‌شود این روش با مبانی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش هم‌راستا باشد.

پرویز انصاری‌راد روز چهارشنبه در آیین معارفه مدیر جدید امور پردیس‌های چهارمحال بختیاری افزود: آموزش و تربیت‌ معلمان شایسته از جمله موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است که در مجموعه دانشگاه فرهنگیان این مهم با رویکرد فطرت‌گرایی توحیدی دنبال می‌شود تا جریان تربیتی صحیحی در مسیر استادان، دانشجو معلمان و دانش آموزان و سپس جامعه شکل بگیرد.

وی بر لزوم دقت در اجرای روش‌های پذیرش، مصاحبه و گزینش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تاکید و تصریح کرد: این وظیفه سنگینی است که بر عهده این نهاد دانشگاهی قرار گرفته است چرا که تربیت شایسته معلمان موجب تحول‌های بنیادین در حوزه‌های علمی و فرهنگی و دیگر زیرساخت‌های اجتماعی کشور در آینده خواهد شد.

انصاری‌راد یادآور شد: علم و دانش معلم برای وی اقتدار و پذیرش را به همراه دارد از این رو لازم است علاوه بر ارائه آموزش‌های صحیح علمی و تربیتی، مهارت‌های عملی معلمی همچون برقراری ارتباط و ایجاد گفتمان با دانش آموزان و مدیریت فضای آموزشی نیز در آموزش‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی مدیریت راهبردی را در دانشگاه فرهنگیان متذکر شد و گفت: با توجه به افزایش پذیرش دانشجو در مجموعه پردیس‌های فرهنگیان و برخی کمبودها در بخش تجهیزات، استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود در اولویت مدیریت راهبردی قرار داد.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان توجه به توسعه کیفیت آموزشی در کنار افزایش کمی دانشجویان را مهم دانست و افزود: با ارزیابی و پژوهش فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه می‌توان برای رفع نواقص و بهبود عملکرد برنامه‌ریزی دقیق‌تری را انجام داد.

کمتر از ۱۰ درصد از ساعات آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان را اعضای هیات علمی پوشش می‌دهند

مدیر سابق امور پردیس‌های چهارمحال بختیاری نیز در این آیین با اشاره به برخی کمبودهای آموزشی در این مجموعه گفت: به دلیل پوشش ۹۰ درصد ساعات آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان از طرف استادان مدعو ،مشکلاتی در نظام برنامه‌ریزی و محدودیت‌هایی در استفاده از ظرفیت‌ها به وجود آمده است که خود یک عامل بازدارنده در روند توسعه این دانشگاه به شمار می‌رود.

تیمور نظری‌فرد افزود: حدود ۸۰ درصد دانشجویان مشغول به تحصیل در سه پردیس فرهنگیان استان را دانشجویان رشته آموزش ابتدایی تشکیل می‌دهند که در این حوزه تنها یک استادیار تخصصی به عنوان عضو هیات علمی فعالیت دارد و دیگر استادان با تحصیلات بین‌رشته‌ای علوم تربیتی به ارائه آموزش‌ها به دانشجویان این رشته می‌پردازند.

وی با بیان اینکه مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان استان، تربیت دانشجو معلمان آموزش ابتدایی است و نزدیک به ۱۰۰ درصد این دانشجویان نیز بومی هستند، تصریح کرد: این موضوع مسوولیت سنگینی را به وجود آورده است از این رو تلاش شد با استفاده از ظرفیت مامورین آموزشی، سالیانه پنج تا ۶ نفر به جمع اساتید دانشگاه افزوده شود به طوری که هم‌اکنون بیش از ۱۴۰ مدرس در پردیس‌های استان کد تدریس دریافت کرده‌اند.

نظری‌فرد یادآور شد: امسال ۲ عضو هیات علمی جدید در دانشگاه جذب شده‌اند که با پذیرش ۲ عضو دیگر در سال‌های قبل، در حال حاضر وضعیت هیات علمی سه گروه آموزشی در استان بهبود یافته است.

وی به افزایش پذیرش دانشجو در پردیس‌های فرهنگیان چهارمحال و بختیاری نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت پذیرش دانشجو از ۶۵۰ نفر در سال ۹۶ هم‌اکنون به یک هزار و ۲۰۰ نفر در سال تحصیلی جاری رسیده است که این دانشجویان در چهار رشته مشغول به تحصیل هستند.

سالن ورزشی چند منظوره در مرکز آموزش عالی فرخ شهر ساخته می‌شود

نظری‌فرد همچنین در خصوص فعالیت‌های انجام شده برای توسعه برنامه‌های فوق‌برنامه این دانشگاه گفت: با توجه به اقلیم سرد و خشک حاکم بر استان محدودیت‌های برای استفاده از فضاهای روباز ورزشی در زمان حضور دانشجویان در پردیس‌ها وجود دارد به همین دلیل با همکاری آموزش و پرورش از سالن‌های ورزشی در اختیار این مجموعه برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان و کادر آموزشی در سال‌های اخیر استفاده شده است.

وی در مورد احداث فضای ورزشی مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان استان نیز افزود: با پیگیری‌های انجام شده اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی برای سال ۱۴۰۰ و ۴۴۰ میلیارد ریالی در سال ۱۴۰۱ در تفاهم‌نامه بودجه برای فعالیت‌های حوزه تربیت‌بدنی در این دانشگاه جذب شده است که بحث تنظیم اسناد و انجام مناقصه برای تخصیص آن در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، در این آیین عبدالرضا فتاحی دهکردی به عنوان مدیر جدید پردیس‌های فرهنگیان چهارمحال و بختیاری معرفی و از خدمات تیمور نظری فرد مدیر سابق این مجموعه دانشگاهی قدردانی شد.

عبدالرضا فتاحی دهکردی دانش‌آموخته مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات عرفانی است که سابقه ۲۸ آموزش در مدارس و دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری و مدیرکلی آموزش و پژوهش استانداری استان را در کارنامه فعالیت‌های علمی آموزشی و مدیریتی خود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...