نگرش جامعه در مواجهه با بیماران اختلالات روان باید تغییر کند


نگرش جامعه در مواجهه با بیماران اختلالات روان باید تغییر کند

روانپزشک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از ضرورت تغییر نگرش جامعه در مواجهه با بیماران با اختلالات روان خبر داد و گفت: انگ به این بیماران موجب عدم مراجعه سریع به مراکز درمانی می شود.

محمدعلی اژدری به مناسبت هفته سلامت روان (۲۴-۱۸ مهر ماه ) گفت: بیماری های اعصاب و روان از جمله بیماری هایی هستند که نسبت به آنها انگ یا برچسب مشاهده می شودکه باعث احساس تفاوت فرد از دیگران می گردد.
وی بیان کرد: انگ یک معضل جهانی و مربوط به تمام فرهنگها بوده که تاثیر زیانباری بر تمام حوزه های زندگی دارد و در واقع یک پدیده اجتماعی قدرتمند و فراگیر و پایدار است که جمعیت های آسیب پذیر را درگیر می کند و موجب می شودکه بیماران با اختلالات روان با تبعیض، از دست دادن وضعیت اجتماعی و اقتصادی، کاهش کیفیت زندگی، تشدید بیماری، سوء مصرف مواد و عدم مصرف دارو و پیگیری درمان و در نهایت نابسامانی خانوادگی مواجه گردند.

اژدری افزود: از طرفی موجب محدود شدن یا از دست رفتن فرصت ها و منابع برای گروه‌های برچسب خورده شده و سایر افراد جامعه نسبت به این گروه ها واکنش همراه با ترس و طرد و تبعیض از خود نشان می دهند.
وی بیان کرد: ترس از انگ در بیماران با اختلالات روان که می تواند به دلایلی مثل ظاهر فیزیکی نامناسب، عدم مهارتهای اجتماعی و غیره باشد، نقش مهمی در عدم دسترسی و بهره گیری از خدمات بهداشت روان دارد بهاین صورت که باعث می شود این افراد کمتر تمایل به حضور در جامعه و دریافت خدمات را داشته باشد.
روانپزشک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: تخمین زده شده که بیش از نیمی از بیماران با اختلالات روان احساس شرمندگی از این بیماری دارند که در جوامع کوچکتر و در جنس مونث شدیدتر می باشد که می توان دلایلی مانند مرد سالاری در جامعه یا نگرانی در مورد ازدواج برای بانوان را بعنوان علل آن در نظر گرفت.
این متخصص بیان کرد: از مشکلات دیگر انگ ، عدم اطلاع در مورد امکان مراجعه و درمان به مراکز مربوطه در افرادی که به علل مختلف مثل اضطراب و استرس دچار اختلال عملکرد فردی و اجتماعی می گردند، است و حتی افرادیکه از این مراکز اطلاع دارند با نگرانی از عدم شناسایی درمحل زندگی به مراکز دورتر و حتی شهرها همجوار مراجعه می کنند، که این خود باعث تحمیل هزینه های بیشتر می شود.

اژدری افزود: با توجه به موارد فوق لزوم راه حل های مقابله با انگ بیماری روانی احساس و باید مشخص شود که بیماری های روانی مانند بیماری های جسمانی قابل کنترل و حتی درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه حمایت های فردی و اجتماعی از این بیماران نکته بسیار مهم در حل این موضوع است، گفت: برگزاری پویش های اطلاع رسانی و تغییر نگرش در مورد مشکلات سلامت روان و نحوه برخورد خانواده ها و اجتماع با این بیماران ، افزایش اطلاع رسانی در مورد مراکز خدمات سلامت روان به جامعه از دیگر اقدامات برای این مهم است.
روانپزشک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: نکته دیگر قابل ذکر افزایش آگاهی و دانش جامعه و تغییر باورها در مورد مداخلات شخصی افراد ناآگاه و یا شیاد یا خود درمانی است ، در واقع عدم بهبود سلامت روان در جامعه منجر به عدم شناسایی علائم، تاخیر در دریافت، حمایت و خدمات درمانی، جلوگیری از پذیرش و یا ایجاد اختلال در فرایند درمان می گردد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟