حال خوش جشنواره فیلم کودک در خراسان شمالی


حال خوش جشنواره فیلم کودک در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- کودکان و نوجوانان خراسان شمالی با داوری جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان آن هم پس از حدود 19 ماه شرایط سخت کرونایی و نرفتن به مراکز سینمایی و هنری، جلوه‌های ماندگاری را از خود در این عرصه فرهنگی به یادگار گذاشتند.

به گزارش ایرنا، سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال سینما، با شعار سرزمین خیال برای کودکان بویژه خطه شمال خراسان در حالی برگزار شد که کودکان و نوجوانان ضمن تماشای فیلم ها، آثار نمایش داده شده را داوری کردند و این موضوع شور و شوق خاصی در بین کودکان ایجاد کرد.

چهره های ماسک زده ای که با فاصله نشسته بودند و صدای خنده های کودکانه ای که سالن نمایش را به لرزه در آورده بود توجه همه را به فیلم بیشتر کرده بود تا علت خوشحالی آنان را از پرده سینما جویا شوند.

خانواده هایی که با کودکان خود در این جشنواره همراه شدند و همچون کودکی خویش به دور از دغدغه فکری آنها را همراهی کردند.

شامگاه دیروز پس از پایان فیلم «میان صخره ها» به کارگردانی مختار عبدالهی، در سینماگلشن بجنورد، سراغ یکی از تماشاگران که دختری حدودا ۱۶ سال سن داشت، رفتم و چرایی داور شدنش در این بخش جویا شدم.

محدثه جعفر زاده گفت: علاقه بسیاری به حرفه کارگردانی دارم و یکی از اصلی ‌ترین سرگرمی هایم دیدن فیلم است.

وی با بیان اینکه داوری این جشنواره برایم فرصتی را فراهم کرد تا توانمندی های خود را به نمایش بگذارم گفت: با قرار گرفتن در این محیط با دوستان جدیدی آشنا و از ایده و تجربه های آنان نیز بهره مند شوم.

وی در ادامه گفت: فیلم های جشنواره خوب بوده و از زمان شروع جشنواره که از روز ۱۶ مهرماه بود کودکان و نوجوانان به همراه خانواده های خود حضور پررنگی داشتند.

یکی دیگر از داوران این جشنواره گفت: فیلم هایی که به صورت طنز و اجتماعی هستند، بیشتر می‌پسندم زیرا با روحیه کودکان سازگاری بیشتری دارد.

مائده اصغری گفت: با توجه به شیوع کرونا کودکان و نوجوانان بسیاری تفریح و سرگمی محدودی داشته و در محیط های جمعی حضور نداشته اند اما در این هفته که به نام کودک است با برگزاری این جشنواره فرصتی شد تا آنها درکنار یکدیگر به تماشای فیلم هایی که مختص خودشان است بنشینند.

وی همچنین در رابطه با کودکانی که در فیلم های اکران شده نقش آفرینی کردند گفت: بازیگران کودک و نوجوان که در این فیلم ها نقشی را برعهده گرفتند از توانمندی بسیاری بهره مند هستند و دیگر نوجوانان با دیدن هنرنمایی آنها موجب شده تا به این هنر علاقه مند شوند.

حال خوش جشنواره فیلم کودک در خراسان شمالی

اکران فیلم کودک بهترین فرصت کودکان برای حضور در سینما

کارشناس مسوول فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی که همراه کودک خردسال خود به تماشای فیلم آمده بود گفت: این ایام به نام کودک نام گرفته است و این بهترین فرصت است تا بیشتر به فکر کودکان خود باشیم.

نرگس برهمند گفت: بیشتر فیلم های این جشنواره را به همراه کودکانم تماشا کردم که شور وشوق عزیزانم از تماشای فیلم بسیار وصف ناپذیر بود.

وی گفت: انیمیشن های بسیاری در دنیا ساخته شده است و هنرمندان ایرانی نیز باید به این سمت و سو بروند زیرا دنیای کودکان فراتر از دنیای بزرگتر ها است.

وی در ادامه گفت: با برگزاری جشنواره فیلم و مسوولیت دادن به کودکان بویژه داوری فیلم های اکران شده موجب شده تا کارگردانان و فیلم سازان این حوزه بیشتر با علاقه مندی و خواسته های کودکان آشنا شوند.

علی نادری پدر یکی دیگر از کودکان این جشنواره نیز گفت: پسرم پنج سال سن دارد و تاکنون در فضای سینما قرار نگرفته است و این اولین تجربه او بود.

وی افزود: با توجه به تمهیداتی که برای شرایط کرونایی در سالن سینما در نظر گرفته شده بود نگرانی من و خانواده ام را کم کرده و همین امر موجب شده است تا با خیال آسوده با فرزندم به تماشای فیلم بنشینم.

حال خوش جشنواره فیلم کودک در خراسان شمالی

استقبال کودکان خراسان شمالی از جشنواره فیلم کودک

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: کودکان و نوجوانان استان از فیلم های اکران شده از جشنواره فیلم کودک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گسترده است.

حسین فرخنده اظهار داشت: ۴۰ درصد ظرفیت سالن سینما گلشن این جشنواره به هنگام نمایش فیلم تکمیل می شود و از حضور مراجعه کنندگان بیشتر از ظرفیت در نظر گرفته شده به علت شرایط کرونا ممانعت می‌شود.

وی شمار بازدید کنندگان از ابتدای این جشنواره را حدودا ۳۵۰ نفر عنوان کرد و گفت: بیشتر بازدید کنندگان کودکان بودند.

وی افزود: باتوجه به شرایط کرونایی سینماهای استان تعطیل بودند و با برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی برای کودکان و نوجوانان ایجاد شد تا به تماشای فیلم ها در سینما باشند.

وی از جمله فیلم های این جشنواره را پسران دریا به کارگردانی افشین هاشمی و تهیه کنندگی حسین قاسمی جامی، یدو به کارگردانی مهدی جعفری، داستان های هزار و یک روز به کارگردانی حبیب احمد زاده، برزنگی حسین قاسمی جامی و بلیط از مرتضی رحیمی را عنوان کرد.

فرخنده همچنین شهر گربه ها به کارگردانی سید جواد هاشمی، میان صخره ها مختار عبدالهی، آی دی (پویا نمایی کوتاه )، دوچرخه باز (کوتاه داستانی)، بادهای پاییزی، بادهای بهاری و ۲ کبوتر ( پویانمایی کوتاه)، ستارگان زیر باران ستارگان زیر باران (پویانمایی کوتاه)، برای بار دوم (کوتاه داستانی)، درختان خیابان ولیعصر یا امپرسیون (کوتاه داستانی)، علمیات طبقه دوم (کوتاه داستانی)، منم سمیرا(کوتاه داستانی) و وادیار (کوتاه داستانی ) را نام برد.

وی افزود: ۲۹ داور کودک و نوجوان استان پس از تماشای فیلم ها امتیازات لازم را با درجه خوب، متوسط و ضعیف در جدولی که برای این منظور در سایت جشنواره تهیه شده است، درج کرده و در نهایت امتیازات جمع بندی شده و نتایج کلی به دبیرخانه مرکزی سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اعلام می شود.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا تابش با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان امسال از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) با شعار «سینما، سرزمین خیال»، به‌صورت ترکیبی و در ۲ بخش حضوری و برخط در بخش‌های ایران و بین‌الملل برگزار شد.

استان خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفری دارای ۹ سالن سینما با ۲ هزار ۲۷۴ صندلی و ۱۲ سالن نمایش دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن روز پنجشنبه و شب جمعه برای اموات + عکس نوشته های فاتحه و دلتنگی فوت شده ها