محیط زیست خراسان رضوی: قاچاق و کشتار کروکودیل اتهام و گمانه‌زنی است


محیط زیست خراسان رضوی: قاچاق و کشتار کروکودیل اتهام و گمانه‌زنی است

مشهد- ایرنا- اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در واکنش به انتشار خبر و تصاویری در فضای مجازی و برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر کشتار و سلاخی کروکودیل در مشهد و نشر مطالبی خلاف واقع، در بیانیه‌ای تاکید کرد که قاچاق و کشتار کروکودیل یک اتهام و گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، در این بیانیه با تشکر از دغدغه همه فعالان و دوستداران عرصه محیط زیست و اصحاب رسانه آمده است: به اطلاع می رساند در مزرعه تکثیر و پرورش کروکودیل در مشهد سازوکار کشتار نه تنها دیده نشده، بلکه همانطور که قبلا هم در اخبار، مصاحبه با خبرگزاری ها و رسانه ها اعلام نموده ایم مسیر این مزرعه صرفا تکثیر، پرورش، گردشگری پژوهشی و آموزشی خواهد بود.

این بیانیه آورده است: باید خاطرنشان کرد که مجوز صادره نتیجه حدود یک دهه کار کارشناسی ادارات و سازمانهای مختلف و سرمایه گذاری بخش خصوصی است که کاملا بر اساس پروتکل های ملی و بین المللی صورت گرفته است.

این بیانیه افزوده است: البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که نگرانی دوستداران محیط زیست در خصوص کشتار کروکودیل و احتمال ایجاد زمینه برای قاچاق این گونه تنها در حد اتهام و گمانه زنی است، چرا که فعالیت و صدور مجوز برای این مجموعه در قالب قوانین جاری کشور در سازمان شیلات ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و نیز سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است و بر روی تمامی گونه ها میکروچیپ نصب شده و سامانه نظارت و پایش به صورت برخط دایر شده است، بنابراین نظارت ما هم پابرجاست و ضرورتی برای نگرانی وجود ندارد.

در ادامه بیانیه محیط زیست خراسان رضوی آمده است: با توجه به ماهیت پروژه و با استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی، اطلاع رسانی همگانی به اندازه کفایت بویژه در بین دغدغه مندان محیط زیست انجام شده بود، با وجود این در این بازه زمانی طولانی هیچگونه پیشنهاد و یا انتقادی از طرف فعالان محیط زیست و علاقه مندان به حوزه طبیعت و حیات وحش به این اداره کل واصل نشده بود.

اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در خصوص کاربرد گردشگری این مجموعه نیز آورده است: صدور مجوز تا آنجایی ادامه پیدا کرد که در سال ۹۸ مجوز لازم برای پرورش و نه کشتار را صادر کردیم اما با آمدن بیماری کووید ۱۹ به خاطر محدودیت های اعمال شده برای حضور بازدیدکنندگان و تعطیلی فضای گردشگری و تفریحی، راه اندازی سایت به تاخیر افتاد.

این اداره در بیانیه خود با اشاره به اینکه مطالبه دوستداران و فعالان محیط زیست و علاقه مندان ذیربط، مبنی بر اصلاح شیوه نامه های مورد عمل به نحو مقتضی قابل بررسی است، افزود: بازخورد مثبت فضاسازی انجام شده که بعضا ناعادلانه و غیرمنصفانه تلقی می شود، نشان داد فعالان حوزه محیط زیست بیدار، فعال و در حفاظت از حقوق حیوانات تلاش قابل تقدیری دارند که این خود جای قدردانی است و این اداره کل دست همه حامیان، حافظان و دوستداران حیات وحش را که در ادامه مسیر سخت و دشوار حفاظت از عرصه های طبیعت و مدیریت حیات وحش و کیان ارزشمند کشور تلاش می کنند و در کنار ما هستند، به گرمی فشرده و همواره از انتقادات و پیشنهادهای سازنده آنان استقبال می کند.

نخستین مزرعه تکثیر و پرورش کروکودیل مشهد حدود ۱۰ روز پیش با رهاسازی ۸۰ سر کروکودیل پرورشی که از مالزی وارد کشور شده بود، در شهر مُلک آباد در حدفاصل مشهد- نیشابور، با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد.

متعاقب آن در چند روز اخیر انتشار تصاویر و فیلم هایی از نحوه کشتار کروکودیل ها در فضای مجازی، موجب واکنش دیرهنگام دوستداران محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات نسبت به آغاز فعالیت این مزرعه پرورش کروکودیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...