پرهیز از تفرقه نیاز دنیای اسلام برای ساخت تمدن نوین اسلامی است


پرهیز از تفرقه نیاز دنیای اسلام برای ساخت تمدن نوین اسلامی است

گرگان- ایرنا- رییس جامعه‌المصطفی العالمیه گفت: انسجام، باهم بودن و پرهیز از تفرقه نیازهای ضروری دنیای اسلام برای ساختن تمدن نوین اسلامی است که بیش از هر مکتب دیگری در اسلام به آن تاکید شده است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی روز چهارشنبه در نخستین همایش بین‌المللی نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در سالن اجتماعات جامعه المصطفی العالمیه واحد گرگان اظهارداشت: در تمدن نوین اسلامی باید به تنوع امت اسلامی در اندیشه، آداب و رسوم آنها توجه زیادی داشت و در واقع جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که متنوع از هویت، نژاد، زبان، خرده فرهنگ‌ها، مذاهب و فرق است.

وی یادآور شد: تعصبات قومی، نژادی و مذهبی موانعی در راه ایجاد و شکل گیری تمدن نوین اسلامی هستند که برای برطرف شدن آن باید تلاش بیشتری صورت گیرد و نگذاریم دشمنان از این منافذ وارد شوند.

رییس جامعه‌المصطفی العالمیه تاکید داشت که آرمان ساخت تمدن نوین اسلامی در واقع امروز آرمان انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به این که مسلمانان از قرن هفتم تا دوازدهم پرچمدار تمدن و علم بودند و کسی براساس شواهد موجود نمی‌تواند منکر آن باشد، گفت: هم اکنون این تمدن بزرگ افول کرده و مسلمانان از قافله علم عقب ماندند که این عقب ماندگی قابل انکار نیست.

به تاکید وی پیشینه‌های تاریخی نشان می‌دهد که مجموعه انسانی توان تمدن‌آفرینی دارد و امروز ایجاد تمدن تازه که مطابق با نیازهای بشر جوابگو باشد، موردنیاز است.

عباسی بیان داشت: بخشی از عقب ماندگی مسلمانان از قافله علم به علت تهاجم بیرونی بوده که از شرق و غرب به دنیای اسلام وارد شده و بخشی دیگر ضعف‌های درونی بوده که به علت ضعف مدیریت‌های حکومت‌های گذشته شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: در آن دوران تضعیف فرهنگ عمومی در راستای علم خواهی و عزت خواهی هم شکل گرفت و به دلایل این افول افزود.

رییس جامعه‌المصطفی العالمیه ادامه داد: البته حدود ۲ قرن است که مسلمانان با بیداری رهبران خود، پیدا شدن امت اسلامی را برای حرکت جدید نهیب زدند.

عباسی ادامه داد: انقلاب اسلامی نقطه عطف تاریخ در بیداری مسلمانان است و اندیشه‌های تمدن سازی و تمدن خواهی به برکت انقلاب اسلامی ایران و نظام اسلامی به عنوان پرچمدار تحقق این آرمان بوده است.

وی تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را تدوین و ابلاغ کردند، مهمترین هدف و آرمان جامعه اسلامی را تحقق و ساخت تمدن نوین اسلامی مطرح نمودند.

وی اضافه کرد: تمدن اسلامی برای مطرح شدن به عنوان آرمان بشری دارای ویژگی‌ها و شاخص‌هایی است که از جمله آن اختصاص نداشتن به مسلمانان و منطقه اسلام است، بلکه این تمدن باید مبتنی بر حقایق، ارزش‌ها و مطلوب‌های کل جوامع بشری باشد.

رییس جامعه‌المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: امروز انسان‌ها از عقلانیت و معنویت به خوبی در سراسر دنیا استقبال می‌کنند.

عباسی یادآور شد: تمدن نوین اسلامی باید نیاز بشر خسته از تمدن مادی را پاسخ دهد، زیرا مادی گرایی برای منافع شخصی بسیاری از ارزش‌ها را از بین بُرد و در واقع محصول این تمدن مادی، ایجاد استعمار بود.

وی تصریح کرد: قرن‌ها بشریت دنیای اسلام در این نوع تمدن رنج کشید و زخم‌های استکبار بر پیکره جامعه بشری دنیای اسلام قابل مشاهده است و در واقع امروز این تمدن نمی‌تواند پاسخگوی خواسته و مطلوب بشر باشد.

وی افزود: انسان دنبال صلح، آسایش و آرامش در سایه معنویت، اخلاق و عدالت است و در واقع گمشده انسان امروز تمدن اسلامی با ویژگی‌های ذکر شده است که پاسخگوی بشری است و یک نسخته تازه است.

رییس جامعه‌المصطفی العالمیه گفت: تمدن نوین اسلامی بر خلاف تمدن مادی که مدعی پایان تاریخ با توجه به این که لیبرال به اوج رسیده، در ابتدای تاریخ و آغاز حرکت جدید و معتقد به ارزش‌های والاست.

عباسی اظهار داشت: مسلمانان تنها کسانی هستند که داعیه تمدن جدید مبتنی بر ارزش‌ معنوی الهی دارند و می‌توانند نقش خود را در تمدن نوین اسلامی به خوبی ایفا کنند.

وی یادآور شد: تمدن نوین اسلامی نیازمند داشتن سرزمین گسترده قابل توجه و دارای منابع سرشار است و در واقع ساختن چنین تمدنی در سرزمین محدود بسیار سخت است و در واقع پیش نیاز تمدن نوین اسلامی کثرت جمعیت است که امروز مسلمانان ثلث جمعیت عالم هستند.

وی ادامه داد: عقلانیت، معنویت و عدالت ارزش اسلامی هستند که همه بشریت دنبال تحقق آن ارزش ها هستند و داشتن شالوده فرهنگی، فرهنگ انسانی است.

رییس جامعه‌المصطفی العالمیه با بیان این که نگاه عقلانی الگوی زندگی همه در جوامع اسلامی است، گفت: نقد کردن این مواردنیاز به عقلانیت، انسجام، وحدت و همگرایی دارد و از سوی دیگر محقق کردن تمدن نوین اسلامی به عقلانیت، خردمندی، خردورزی، دیدن حقایق، شناختن واقعیت، مصلحت اندیشی و دشمن شناسی بستگی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس