سلام مردم فارس به آقای رئیس‌جمهور


سلام مردم فارس به آقای رئیس‌جمهور

شیراز- ایرنا- نوید سفر رئیس‌جمهوری از حدود یک ماه قبل در محافل استان فارس مطرح شد و اینک، کمتر از یک شبانه‌روز تا تحقق آن فاصله هست.

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس به ایرنا گفت که آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی رئیس‌جمهوری در هفتمین سفر استانی خود روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه به همراه جمعی از معاونان، وزیران و نمایندگان ویژه خود به استان فارس سفر خواهد کرد و ضمن بررسی مسائل و مشکلات استان، دستورهای راهگشا برای توسعه استان صادر خواهد کرد.
پیش از این، استان‌های همجوار فارس همچون کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر میزبان رئیس‌جمهوری در سفرهای استانی بودند و در این سفرها، هیات دولت مصوباتی برای گره‌گشایی از مشکلات این استان‌ها داشت.
مردم استان فارس پیش از این از برکات سفرهای استانی دولت از جمله مصوبه سفر هفته قبل هیات وزیران به بوشهر در زمینه خط آهن شیراز – بوشهر که نویدبخش خروج راه آهن فارس از بن بست و دسترسی ریلی به آب‌های نیلگون خلیج فارس برای صادرات کالا و خدمات بود، بهره‌مند شده بودند؛‌ این بار نیز چشم انتظار تصمیم‌های راهگشا برای دیار فارس هستند.

کرم نما و فرود آ...
خبرنگار ایرنا در آُستانه این سفر به خیابان‌های شیراز رفت و پای حرف دل مردم با رئیس‌جمهوری منتخبشان در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نشست.
علی طهماسبی زمانی که از خبرنگار ایرنا شنید ،آیت الله رییسی به شیراز می‌آید؛‌ لبخندی بر لبانش نشست و گفت: ما اهالی شیراز جز سخن حافظ و سعدی شاعران بلندآوازه‌مان تقدیم میهمانان نمی‌کنیم، به ویژه آن‌که این بیت لسان الغیب حافظ را تقدیم میهمان عزیزمان می‌کنیم که خوش سروده است: "رواق منظر چشم من آشیانه تست/ کرم نمای و فرود آ که خانه خانه تست".
او همزمانی این سفر با ایام بزرگداشت بیستم مهرماه یادروز حافظ و برنامه‌های آن را به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم سفر رئیس‌جمهوری، گره از مشکلات مردم دیار شعر و ادب باز و امید را در جوانان این دیار برای ساختن ایرانی سرافراز زنده کند.

سلام مرا به آقای رئیس‌جمهوری برسانید
"سلام مرا به آقای رئیس‌جمهوری برسانید"؛ این سخن حمید دلاور از اهالی جنوب استان فارس است که برای امور درمانی به شیراز آمده است. او سخنان خود را چنین ادامه داد: مردم دیار فارس از نگاه‌های مرکزنشینان ناراحتند، آنجا که استان ما را استانی برخوردار توصیف می‌کنند و حال آنکه محرومیت در نقطه نقطه استان فارس موج می‌زند.
وی گفت:‌ از مشکل آب بیرم در جنوب فارس گرفته تا مشکلات آبی دیگر مناطق فارس، همه چشم انتظار دستورهای راهگشای رئیس‌جمهوری هستند. زمین فارس افزون بر ۱۰ سالی است که خشکیده است و نگاهش به آسمان است و در این شرایط‌،مردم استان با دشواری های زیادی در زمینه تامین آب روبرو هستند. انتظار است یکبار برای همیشه،‌مساله آب استان فارس برای ۱۰ سال و حتی ۵۰ سال آینده، آسیب‌شناسی و درمان شود.
وی اظهار داشت:‌ در گذر از شیراز به سمت جنوب یا غرب استان، مناطق حاشیه نشین این کلانشهر را می‌بینیم که با محرومیت و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، شماری از آنها کشاورزانی هستند که خشکسالی، زراعتشان را به باد داده و ناگزیر راهی شیراز شده اند.

بیکاری معضل اصلی جوانان فارس
یک شهروند جوان شیرازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: از هیات دولت و رئیس جمهور سیزدهم توقع داریم که با حرکت جهادی مشکلات معیشتی مردم و خصوصا اقشار ضعیف را برطرف کنند.
بهنام سعیدی افزود: جوانان فارغ التحصیل و متخصص بسیاری در سطح این استان وجود دارند که در دهه سوم و بعضا چهارم زندگی خود قرار دارند اما هنوز شغل درستی ندارند که از دولت انتظار می رود مشکل بیکاری جوانان را برطرف کند.
وی ادامه داد: زمانیکه شغل و امنیت کاری برای جوانان فراهم باشد قطعا آنها می توانند برای زندگی خود برنامه ریزی و ازدواج کنند و در این شرایط بسیاری از آسیب های جامعه نیز کاهش خواهد یافت.
وی شغل مناسب را پیش نیاز ایجاد یک زندگی دانست و گفت: بیکاری مهمترین معضلی است که از دولت جدید انتظار حل آن می رود.

باز هم کار
یکی دیگر از شهروندان شیرازی با بیان اینکه امیدواریم سفر رئیس جمهوری به این استان دستاورد مطلوبی داشته باشد، اظهار داشت: از حضور رئیس جمهوری در ماه‌های نخست مسئولیت در استان فارس خوشحال هستم.
سعید اسماعیلی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهر شیراز بالا بودن نرخ بیکاری است، یادآور شد: بسیاری از جوانان این کلانشهر از نداشتن شغل گلایه‌مند هستند.
وی با بیان اینکه معضل بیکاری به قشر تحصیلکرده نیز سرایت کرده است، افزود: افراد دارای مدارک کارشناسی ارشد نیز در حال حاضر بیکار هستند.

منابع آبی فارس فدای تامین گندم شد
یکی دیگر از شهروندان استان فارس نبود کارخانجات و صنایع را یکی از مشکلات این استان عنوان کرد و گفت: پیشه اغلب اهالی این استان از دیرباز کشاورزی و زراعت بوده است که در شرایط کنونی و بروز خشکسالی این بخش عملا کارایی سابق را ندارد و به همین دلیل بسیاری از اهالی فارس پیشه پدری خود را که کشاورزی بوده از دست داده اند.
بهروز سلیمی اظهار داشت: صنعت استان فارس و خصوصا شهر شیراز به نسبت بسیاری از کلانشهرهای کشور عقب مانده است و ضروری است با توجه به افول کشاورزی برای ایجاد شغل جایگزین برای جوانان و اهالی این استان،صنعت فارس تقویت شود.
وی ادامه داد: این انتظار از دولت سیزدهم می رود که صنایع زیربنایی و مهم را در این استان مستقر کرده تا ضمن رونق اقتصادی اشتغالزایی مناسبی نیز برای اهالی فراهم شود.
سلیمی عنوان کرد: منابع آبی استان فارس طی سالیان گذشته صرف تامین گندم و مایحتاج ضروری مردم ایران شد و اکنون که آبی برای کشاورزی در این استان باقی نمانده نباید اهالی فارس تنها گذاشته شوند.

راه را بر حرم باز کنید
حسن جوکار شهروند شیرازی نیز با اشاره به نامگذاری شیراز به نام سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی، از رئیس جمهوری و دولت خواست که راه های دسترسی به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) تسهیل شود و مردم شیراز بتوانند راحت تر به این آرامگاه نورانی دسترسی داشته باشند.

شهر جدید صدرا را از وجود مافیا و فساد پاک کنید
یکی از اهالی شهر جدید صدرا در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: این شهر جدید در اوایل دهه هفتاد برای اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز در مجاورت این شهر ایجاد شد.
نواز نجفی افزود: رشد جمعیتی شهر جدید صدرا در ۱۰ سال اخیر چشمگیر بوده به نحوی که اکنون زیرساختهای این شهر پاسخگوی نیاز ساکنین نیست و مشکلات عده ای ازجمله نبود فضای آموزشی مناسب و راه های دسترسی، کمبود فضاهای فرهنگی و اجتماعی، مشکلات ناشی از نبود فاضلاب و سیستم دفع آبهای سطحی ،کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و ... مواجه است.
وی ادامه داد: مشکلات صدرا مثنوی هفتادمن کاغذ است و با این وجود این شهر محلی برای مافیای اقتصادی و فساد اداری تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: هر ساله تعدادی از مدیران ارشد این شهر جدید به جرم فساد از نوع مختلف روانه زندان می شوند و این انتظار از دولت مردمی سیزدهم می رود که با قراردادن مدیران پاکدست و فسادستیز،صدرا را که با انواع و اقسام مشکلات روبه رو است در مسیر توسعه قرار دهند.
نجفی در پایان تاکید کرد: شهر جدید صدرا به بهشتی برای فعالیت دلالان نیز تبدیل شده است که دولت باید برای این وضعیت نیز فکری کند.

مشکلات شهرک‌های اقماری و روستاشهرهای شیراز را دریابید
یکی دیگر از شهروندان شیرازی می گوید که نبود تاکسی و اتوبوس در شهرک‌های اقماری اطراف این کلانشهر موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است.
هادی موسوی با بیان اینکه برای حضور در دانشگاه باید حداقل یک ساعتی در ایستگاه اتوبوس منتظر باشد، افزود: این امر نه تنها برای من بلکه برای بسیاری از شهروندان که در شهرک‌های اقماری زندگی می‌کنند، مشکلاتی را به وجود می‌آورد.
وی اظهار داشت: متاسفانه تاکسی‌ها نیز تنها به جیب خود فکر می‌کنند و به دلیل اقتصادی نبودن فعالیت در شهرک‌های اقماری کمتر در این مسیرها فعالیت می کنند.
وی نبود زیرساخت های لازم دیگر در شهرک ها و روستاهای اطراف شیراز را از مشکلات این مناطق دانست و گفت: به دلیل گران بودن اجاره بها و قیمت ملک در شیراز بسیاری از مهاجرین این کلانشهر در روستاها و شهرک های اقماری اطراف شیراز ساکن شده اند و به همین دلیل جمعیت کنونی بسیاری از این روستاها و شهرک ها از جمعیت بعضی شهرستان های فارس نیز بیشتر است اما امکانات و خدمات رسانی در این مناطق در حد روستا است.
وی با بیان اینکه شهرک‌های اقماری شیراز با مشکلات عدیده‌ای از جمله نبود امکانات آموزشی، تفریحی و فضای سبز روبرو هستند، افزود: در برخی مناطق از ساعت هفت شب هیچ کس جرات بیرون آمدن از خانه را به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه می‌شود، ندارد.
وی بر ضرورت اختصاص اعتبارات لازم برای شهر شیراز و اجرای پروژه‌های تاثیرگذار تاکید کرد و گفت: روند اجرایی پروژه‌های شهری در شیراز بسیار کند است.

کشاورزان و تولید کنندگانی که اکنون نیازمند شده‌اند
یکی از فعالان اقتصادی این استان با بیان اینکه مشکلات بسیاری در حاشیه‌ شهر شیراز وجود دارد،اظهار داشت: مشکلات کلان شهر شیراز از استان‌های محروم کشور نیز بیشتر شده و دولتمردان باید به صنایع و کشاورزی این استان نگاهی کنند تا با آگاهی از وضعیت آن بتوان درباره اش تصمیم گیری کرد.
سیامک امامی با بیان اینکه با همه شاخصه ها می توان ثابت کرد که فارس استان برخورداری نیست،افزود: تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان فارس گویای بسیاری از مشکلات است.
وی تاکید کرد: کشاورزانی که در گذشته تولید کننده و خیر و نیک اندیش بودند و حامی مستضعفین اکنون خود، نیازمند حمایت‌اند.
امامی در ادامه بابیان اینکه دشت‌های فارس و چاه‌های کشاورزی این استان خشکیده اند تصریح کرد: ظرفیت این استان رو به افول رفته و جایی که در گذشته انبار غله کشور بوده اکنون محتاج شده است.

اتصال فارس به دریا ارمغان سفر رئیس جمهوری باشد
یکی دیگر از شهروندان شیرازی به ایرنا گفت: اتصال استان فارس به دریا یکی دیگر از ظرفیت هایی است که در صورت ایجاد می تواند اقتصاد دریا را برای استان پهناور فارس که اکنون تنها چند کیلومتر تا دریا فاصله دارد در صورت تحقق به ارمغان بیاورد.
صفری از مشکلات تامین اجتماعی در این استان سخن گفت و افزود: راه اندازی بیمارستان دوم تامین اجتماعی استان در شیراز سال ها است که وعده داده شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

میراث فارس نیازمند رسیدگی و حفاظت است
یکی از فعالان فرهنگی استان فارس نیز به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این استان از ظرفیت های بسیاری میراث فرهنگی بهرمنداست و دروازه ورود به ایران باستان محسوب می شود و ضروری است برای نگهداری و حفاظت از این میراث ملی و جهانی تدابیر جدی اندیشیده شود.
زهرا منعمی افزود: آسیب های طبیعی و فرسایش به میراث جهانی استان فارس ازجمله تخت جمشید، پاسارگاد و ... آسیب می زند و نیاز است که برای نگهداری از این میراث ارزشمند که ظرفیت غنی گردشگری برای کشور محسوب می شود سالانه بودجه مشخصی تعیین کرد.
وی ادامه داد: اگر درآمد میراث فرهنگی فارس صرف نگهداری و توسعه اماکن گردشگری این استان شود ،فارس نیازمند تخصیص بودجه ملی نیست.
منعمی تاکید کرد: از دولت سیزدهم این انتظار می رود که برای حفاظت از میراث غنی این استان موضوع اداره هیات امنایی اماکن گردشگری شاخص ملی و جهانی را به نتیجه برساند تا این میراث ارزشمند برای آیندگان نیز باقی بماند.
استان فارس در کلام رهبر معظم انقلاب به استان "در قله" و حرم سوم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی زینت یافته است و مردم این دیار امیدوار هستند که گام های بلندی در سفر ۲۲ مهرماه رئیس‌جمهوری برای توسعه این استان برداشته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان