2600 نابینا زیر پوشش خدمات بهزیستی قم هستند


2600 نابینا زیر پوشش خدمات بهزیستی قم هستند

قم ـ ایرنا ـ معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قم گفت: 2 هزار و 627 تَن نابینا و کم‌بینا زیر ‌پوشش این اداره کل هستند و خدمات دریافت می‌کنند.

به گزارش عصر چهارشنبه از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قم، محمدعلی مقدم‌خواه اضافه کرد: این افراد از خفیف تا خیلی شدید، دارای معلولیت نابینایی یا کم‌بینایی هستند.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۹۱۹ تن زن و یکهزار و ۷۰۸ تن مرد هستند که در بین ۱۵ تن از آن‌ها دانشجو و ۲۷۳ تن دانش‌آموز داریم که از خدمات آموزش و پرورش استثنایی بهره مند هستند.

وی خدمات قابل ارایه به نابینایان را شامل انواع خدمات مددکاری و توانبخشی، توزیع لوازم توانبخشی، عصای سفید، مساعدت در زمینه مناسب سازی، پرداخت هزینه های رفت و آمد تحصیلی، ارایه خدمات کلینیکی بینایی سنجی، پرداخت تسهیلات اشتغال و کمک‌های مستمر و موردی معیشتی برشمرد.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قم ادامه داد: علاوه بر بهزیستی، کانون نابینایان جلوه امید عهده‌دار ارایه برخی خدمات فرهنگی و اجتماعی و نیز بخش نابینایان کتابخانه آیت الله خامنه‌ای (واقع در خیابان شهید لواسانی) عهده‌دار ارایه خدمات آموزشی به نابینایان هستند.

مقدم‌خواه با بیان اینکه مشکلات نابینایان نسبت به معلولیت‌های دیگر بیشتر است، گفت: به همین علت وابستگی آن‌ها به بهزیستی و نیاز به خدمات توانبخشی بیشتر است و سازمان‌های دیگر باید در این زمینه خدماتی را برای نابینایان در نظر بگیرند.

وی همچنین ضمن تبریک ۲۳ مهر روز جهانی عصای سفید به نابینایان افزود: شعار امسال روز جهانی نابینایان؛ «دنیای بهتر برای نابینایان: آموزش همگانی، رفع موانع، مشارکت و اجرای قوانین» است.

وی مهم‌ترین پیام این روز را شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات بر حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم پویا و شکوفا دانست و گفت: بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی، همواره تمام تلاش خود را برای رایزنی با دستگاه های اجرایی و نهادهای نظارتی برای طرح مسایل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان به عمل می آورد.

مقدم‌خواه افزود: بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمامی بخش های جامعه و اجرای درست قانون «عصای سفید»،کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.

وی مهم‌ترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا را حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی که در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است، اعلام کرد.

معاون اداره کل بهزیستی استان قم گفت: دولت مکلف است با استفاده از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمامی دستگاه های کشور را به اجرای این قوانین و تامین حقوق نابینایان مکلف سازند.

2600 نابینا زیر پوشش خدمات بهزیستی قم هستند

حضور سرپرست فرمانداری شهرستان جعفرآباد در منازل مددجویان

بر اساس این گزارش، عبدالهی سرپرست فرمانداری شهرستان جعفرآباد از منازل برخی از مددجویان بهزیستی بازدید کرد.

سرپرست بهزیستی جعفرآباد در این این ارتباط گفت: پیرو هماهنگی های صورت گرفته و دعوت از سرپرست فرمانداری جعفرآباد؛ با حضور در منازل برخی از معلولان و مددجویان، ضمن آشنایی با مشکلات این قشر شریف درباره تهیه ویلچر، لوازم توانبخشی، دارو، درمان و برخی نیازهای مددجویان قول مساعد داده شد.

محمدرضا قوی افزود: در خصوص واگذاری ساختمان مورد نیاز برای تاسیس و راه اندازی مرکزهای شبانه روزی سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن؛ سرپرست فرمانداری جعفرآباد قول پیگیری و همکاری جدی تا رفع نیازهای شهرستان داد.

طبق مصوبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری هیات دولت، بخش‌های جعفرآباد و کهک در استان قم به ‌شهرستان ارتقا پیدا کردند.

شهر جعفریه، مرکز شهرستان جعفرآباد در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار دارد؛ این شهرستان تازه ‌تاسیس از ۲ بخش مرکزی و قاهان تشکیل شده ‌است.

شهرستان جعفرآباد حدود ۶۵۰ کیلومترمربع وسعت و بیش از ۱۶ هزار تَن جمعیت با ۲ گویش فارسی‌ و ترکی دارد. /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !