درک خطر باید نهادینه و تبدیل به فرهنگ شود


درک خطر باید نهادینه و تبدیل به فرهنگ شود

زنجان - ایرنا - مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: درک خطر را باید بین مردم، مراکز پیش دبستانی و دبستانی نهادینه کنیم تا تبدیل به فرهنگ‌ شود چرا که مردم دنیا هنوز به درک این مقوله مهم نرسیده‌اند.

سید قاسم موسوی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت ۲۱ مهر روز کاهش اثرات و بلایای طبیعی افزود: هلال احمر طبق اساسنامه، قانون‌ توسعه و مدیریت بحران وظیفه آموزش همگانی را بر عهده دارد و در تلاش هستیم این مهم را به نحو احسن انجام دهیم.
وی با بیان اینکه روز ۲۱ مهر(۱۳ اکتبر) بر کاهش اثرات بلایای طبیعی است، تاکید کرد: ما برای همه بلایا و حوادث از جمله بیماری کووید- ۱۹ تا سیل، زلزله، خشکسالی، طوفان، صاعقه، حوادث و سوانح مختلف برنامه داریم.
مدیر -عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه تک تک آحاد جامعه باید برای همه حوادث و بلایا برنامه داشته باشند، گفت: تاکید بر این بوده که قرار نیست فقط سازمان های امدادی برنامه داشته باشند بلکه همه سازمان ها، همه مراکز دولتی، عمومی، خیریه، بخش خصوصی، مراکز صنعتی و خانواده ها نیز باید برنامه ای برای این مهم داشته باشند.
موسوی اظهارداشت: این مهم مقوله ای پذیرفته شده در دنیا به شمار می رود که چک لیست های آمادگی برای آن تدوین شده و هلال احمر از سال ۱۳۹۵ در خصوص آن با عنوان طرح "خادم" کار کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در حال حاضر سایت خادم https://khadem.ir پیشروترین و بهترین سایت های آموزش همگانی برای آحاد مردم در جامعه است.
موسوی اظهار داشت: با آموزش های آنلاین این سایت در پایان گواهی نامه شرکت در دوره نیز برای فراگیران صادر می شود.
وی ادامه داد: سازمان های بین المللی و سازمان ملل متحده از سال ۱۹۹۰ به این نتیجه و جمع بندی رسیدند که ۱۳ اکتبر مصادف با روز کاهش اثرات و بلایای طبیعی نامگذاری کردند و برنامه های کشوری و جهانی برای این روز تدوین می شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با تاکید بر اینکه درک خطر را بین مردم نهادینه کنیم، تاکید کرد: باید این مقوله را در مراکز پیش دبستانی و دبستانی نهادینه کرده تا تبدیل به فرهنگ‌ شود.
موسوی متذکر شد: بسیاری از مردم دنیا هنوز به درک خطر نرسیده اند که باید اولویت نخست را به درک این مقوله مهم اختصاص دهیم تا از خطر یک حادثه فهمی داشته باشند.
وی تاکید کرد: درجمعیت هلال احمر نیز در همین راستا در تلاش بوده و برای ارائه آموزش آمادگی در برابر مخاطرات و کمک های اولیه در کنار مردم هستیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: شش ماهه اول سالجاری ۹ هزار و ۷۶۷ نفر در سطح شهرها و روستاهای این استان از آموزش های هلال احمر بهره مند شده اند.
موسوی یادآوری کرد: آموزش همگانی یکی از مسئولیت های اصلی جمعیت هلال احمر به شمار می رود که برای تحقق این مهم درصدد بهره مندی شهروندان از آموزش های مورد نیاز هستیم.
به گفته وی، در این مدت بیان شده نیروهای امداد و نجات هلال احمر برای یکهزار و ۴۳۳ حادثه دیده در ۳۳۷ حادثه استان زنجان خدمات امدادی ارائه کرده اند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: از ۳۳۷ مورد حادثه، ۲۷۶ تصادف جاده ای، ۱۴ حادثه کوهستان، ۱۱ مورد سیل و آبگرفتگی، هفت مورد غرق شدگی، ۶ مورد آتش سوزی، ۶ مورد حادثه شهری، پنج مورد حادثه صنعتی و کارگاهی، ۲ مورد ریزش آوار و سایر حوادث در استان زنجان اتفاق افتاده بود.
موسوی اظهارداشت: گاهی بی احتیاطی های کوچک و سهل انگاری در توجه به هشدارهای جوی موجب بروز حوادث جانی جبران ناپذیری برای خانواده ها می شود.
وی یادآوری کرد: چنانچه درک خطر را نهادینه کنیم در آینده میان افراد بزرگسال تبدیل به فرهنگ می شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در برخی از کشورها تلفات جانی ناشی از زلزله و دیگر حوادث به دلیل فرهنگ سازی کاهش قابل توجهی یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!