حافظ می تواند رهنما و جلودار راه امروز ما برای استقلال، عظمت و حماسه آفرینی باشد


حافظ می تواند رهنما و جلودار راه امروز ما برای استقلال، عظمت و حماسه آفرینی باشد

آیت الله دژکام گفت: حافظ چون بازتاب آیات قرآن در غزلش دیده می شود، می تواند رهنما و جلودار راه امروز ما برای استقلال، عظمت و حماسه آفرینی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، آیت الله «لطف الله دژکام»، امشب (چهارشنبه 21 مهر) در مراسم یادروز خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی که در جوار آرامگاه این شاعر بلندآوازه برگزار شد، گفت: آمده این یاد بگیریم و از وجود حافظ شیرازی بهره ببریم و جامعه ما همیشه به این یادگیری و بهره مند شدن به سخن حافظ محتاج است.

نماینده ولی فقیه در فارس با یادآوری اینکه از واقعیت عرفان را که چگونه در زندگی ما تاثیر دارد و باعث خلق اتفاقات مختلف می شود، غفلت می کنیم، افزود: در ایران از گذشته تا امروز هر جا صحنه حماسی خلق شده، یک بستر فرهنگی، عرفانی و معنوی، پشت آن بوده است.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه اگر پشت حرکت های عظیم کشور، عرفان و معنویت حافظ شیرازی نبود به این دستاوردها نمی رسیدیم، این در حالی است که امام راحل (ره) هر گاه می خواستند در مورد عرفان را بگویند، می گفتند «به قول خواجه شیرازی»، اظهار کرد: ما بدون گذشته نمی توانیم برای آینده خود کاری کنیم، اگر این گذشته را دیگران مصادره کنند و از ما بگیرند، شکست خواهیم خورد.

وی با اشاره به اینکه ما از عرفان حافظ غافل شده ایم، حافظیه زمینه تمام حرکت های انقلابی ما بوده است، اظهار کرد: جاذبه در سخن حافظ از دافعه بیشتر دارد، حافظ همه را بر سر سفره خود نشانده و نمک گیر کرده است و بعد به میدان اقدام و عمل انقلابی می برد.

آیت الله دژکام گفت: اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای محکم کردن ارتباط عرفان و حماسه نگذارند، در سال های پیش رو شاید ضربه بخوریم، در رابطه با پیوند حماسه و عرفان چقدر مطلب تولید کردیم و در این 40 سال اخیر باید حرف حماسی می زدیم، ولی در تولیدات ما مطلب قابل توجهی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه آنقدر این موضوع غریب است که حماسه دفاع مقدس را داشته باشیم ولی از پشتیبانی از عرفان و معنویت حافظ را مورد توجه قرار ندهیم، افزود: این رند بزرگ می خواهد مسیر را به ما نشان دهد، حافظ محبوب است چرا که حرف دل ما را می زند و راه جلوی پای ما می گذارد.

آیت الله دژکام گفت: حافظ چون بازتاب آیات قرآن در غزلش دیده می شود، می تواند رهنما و جلودار راه امروز ما برای استقلال، عظمت و حماسه آفرینی باشد.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...