حافظ خود عاشق ترین عشاق شیراز است که می تواند نگاه جریان اجتماعی را بیان کند


حافظ خود عاشق ترین عشاق شیراز است که می تواند نگاه جریان اجتماعی را بیان کند

سهرابی گفت: حافظ خود عاشق ترین عشاق شیراز است که می تواند نگاه جریان اجتماعی را بیان کند، به شیراز و به مردمش عشق دارد، افزود: نشانه های این عاشقی، غزلیاتی است که شاهد این مدعاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «صابر سهرابی»، امشب (چهارشنبه 21 مهر) در مراسم یادروز حافظ شیرازی که در جوار آرامگاه این شاعر بلندآوازه برگزار شد، با اشاره به اینکه امشب گرد آمده اید تا یاد خواجه شمس الدین محمد، حافظ شیرازی را پاس بداریم. پاس داشتنی که در دریای سرایش او، به انجام می رسد، گفت: دانش درباره حافظ و اندیشه های حافظ، بی شک، درک ادبی غزل های اوست، البته با داشته هایی که در زمان و مکان تاریخی و اجتماعی حافظ پیش رفته است، هر چند شاید برخی از آن گزارش ها، واقعیت نباشند، اما زیبایی اشعار حافظ آنگونه است که بستر تاریخی و اجتماعی زمان خود را می شناسد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با یادآوری این مطلب که خواجه اهل راز، قرآن را و جریان کلام خداوندی را در اجتماع زمان با تعریفی جدید بیان می دارد، یادآور شد: او به واقع مدرسه عشق را با نگاه تجلی حضور خداوند سپری می کند، درس مدرسه، روح سیری ناپذیر حافظ را متعالی نمی کند و می فهمد که در شیراز قرن هشتم، از مدرسه و خانقاه، راهی به خدای متعال پیدا نمی کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با یادآوری این مطلب که از این رو حافظ، اجتماع زمانه را می کاود و درگیر مردم اطراف می شود تا در جریان اجتماع قرار گیرد و حرفی را می زند که کس نمی تواند آن را، آنگونه بگوید، او دنبال انسانی است که خودش را برای انسانیت مردم فدا کند و هر چه می گردد کسی جز خودش را نمی یابد.

وی با اشاره به اینکه حافظ خود عاشق ترین عشاق شیراز است که می تواند نگاه جریان اجتماعی را بیان کند، به شیراز و به مردمش عشق دارد، افزود: نشانه های این عاشقی، غزلیاتی است که شاهد این مدعاست.

سهرابی با یادآوری این مطلب که او هنوز عاشقانه ما را می شناسد و اجتماع زمان را با اشعارش درمی نوردد، افزود: به راستی تنها خوانش گاه و بی گاه اشعار او نیست، که سخن او همچنان در گذرگاه پر گرد و غبار تاریخ، برای شما مردمان عزیز زمان، معنا می یابد و شما را نیز به رسیدن به انسان کامل ترغیب و تشویق می کند.

وی با اشاره به اینکه امروز روزی است که بر تربت حافظ آمده ایم که بازخوانی مهرش را، با گرامی داشت این زمان داشته باشیم، چرا که امروز بیش از هر گاه دیگر، به مهر خواهی اش و عشقش نیازمندیم، تاکید کرد: امروز آفریدگار هستی بخش را سپاس که مقدر فرمود که بر ما حافظی ببخشاید که حافظه ما برای خدمت به مردم همیشه بیدار باشد و توفیقی دهد تا بتوانیم خدمت گذار مردم به مهر باشیم.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی