راز ماندگاری حافظ در لسان‌الغیب بودنش است


راز ماندگاری حافظ در لسان‌الغیب بودنش است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که پیوند و اتصال افراد با خداوند و قرآن، ماندگاری انسان و شخصیت‌ها در تاریخ را رقم می‌زند، ماندگاری حافظ را به واسطه لسان الغیب بودنش دانست.

محمدمهدی اسماعیلی شامگاه چهارشنبه ٢١ مهرماه در آیین یاد روز حافظ بیان کرد: حافظ و سعدی دو شخصیت بزرگ و تاریخ ساز ایران هستند و هیچ فرد ایرانی را نمی‌توان پیدا کرد که قرابتی با این دو شاعر به ذهن نداشته باشد.

او با بیان اینکه همه ما نسبت به حافظ و سعدی شیرین سخن حس نوستالژیک داریم، افزود: امروز دیوان حافظ در کنار قرآن و مفاتیح در خانه همه ایرانی‌ها وجود دارد و به مناسبت‌های مختلف به حافظ تفأل می‌زنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح سئوالی مبنی بر اینکه دلیل ماندگاری برخی شخصیت‌های بزرگ چیست؟ گفت: آن چیزی که ماندگاری را در تاریخ رقم می‌زند، پیوند و اتصالی است که افراد با قرآن و خداوند پیدا می‌کنند و حافظ چون لسان الغیب است این افتخار را پیدا کرده که به یک مانایی بزرگ دست پیدا کند.

اسماعیلی با بیان اینکه حافظ با هویت تاریخی ایرانیان گره خورده است، عنوان کرد: بسیاری از بزرگان و علما در تاریخ معاصر ما و در کنار سلوک یک نگاه ویژه به حافظ دارند.به عنوان مثال؛ شهید مطهری برای پیوند میان اسلامیت و ایرانیت استفاده کرده است.

او خاطرنشان کرد: امروز وقتی از جامعه فرهنگی ایرانی صحبت می‌کنیم، در کنار اسلام و هویت اسلامی که با افتخار از آن یاد می‌کنیم، زبان فارسی بخش ایرانی این هویت را حفظ کرده است.

به گفته وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، رهبران انقلاب اسلامی هنرمندانه توانستند با استفاده از حافظ، سعدی، مولوی و ...در مقابل یک تحریف تاریخی و دوگانه سازی میان اسلامیت و ایرانیت، هویت واحد را حفظ کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه در طول انقلاب اسلامی این هویت واحد نقش اساسی در تاسیس و تثبیت و استعلای انقلاب بر جای گذاشته است، گفت: این هویت واحد درهای بزرگی از حماسه و جاودانگی را وارد کرده و این خصلت انقلاب اسلامی است که با اتکا از این هویت و استفاده دقیق از این مفاهیم برای خودش این جاودانگی را رقم بزند.

لزوم ماندن فرهنگ در متن برنامه‌ریزی‌ها

او با بیان اینکه دولت انقلابی و مردمی آیت‌الله رئیسی فرهنگ و توجه به فرهنگ را جزو اصلی کار و خدمت خود قرار داده است، گفت: در مرور جریان‌های حاکم بر دولت‌های گذشته همیشه این بیم را داشتم که شدت مسائل اقتصادی سبب شود دولت از ماهیت فرهنگی خود فاصله بگیرد و آن چیزی که در متن برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، مسائل اقتصادی باشد اما باید مسائل فرهنگی هم در متن باقی بماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با اهمیت به این دست برنامه‌ها باید فضایی را فراهم کنیم که اهالی فرهنگ و هنر بر صدر بنشینند و در راس باشند، گفت: آیت‌الله رئیسی با فهم عمیق از علائق مردم این مرزو بوم شعار ایران قوی را مطرح کرد که ایران قوی با همنشینی متوازن اقتصاد و سیاست و صدرنشینی فرهنگ به وجود می‌آید.

اسماعیلی با بیان اینکه ایران قوی وقتی شگل می‌گیرد که فرهنگ و فرهنگوران در رتبه نخست توجه قرار بگیرد، گفت: در کنار توجه به مسائل معیشتی و اقتصادی نباید اجازه دهیم که فرهنگ به حاشیه و کنار رانده شود.

او همچنین با بیان اینکه حافظ و سعدی اینجا مفتخر به میزبانی از حرم شاهچراغ هستند، افزود: باید یک هم‌نشینی متوازن بین شخصیت‌های مذهبی و ادبی رخ دهد، چراکه این همنشینی فضا را برای توسعه فرهنگ فراهم می‌کند.

اسماعیلی با اشاره به توجه ویژه وزارت ارشاد به شعر گفت: بنیاد ادبیات و شعر به عنوان ساختار مستقل در وزارت خانه راه‌اندازی می‌کنیم و از طرف رئیس‌جمهور قول می‌دهم در دوره ۴ ساله طرح توسعه حافظیه کامل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آیت‌الله رئیسی با درک عمیق از علائق مردم این مرز و بوم شعار ایران قوی را مطرح کردند که ایران قوی با همنشینی متوازن اقتصاد و سیاست و صدرنشینی فرهنگ به وجود می‌آید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه