پرونده 76 اثر اردبیل برای ثبت در فهرست آثار ملی تدوین شد


پرونده 76 اثر اردبیل برای ثبت در فهرست آثار ملی تدوین شد

اردبیل - ایرنا - سرپرست معاونت میراث ‌فرهنگی اداره ‌کل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل گفت: در نیمه نخست امسال برای 76 اثر تاریخی و فرهنگی این استان پرونده ثبتی تشکیل شده که سه مورد از این آثار ثبت ملی شده و ثبت ملی 73 مورد نیز در دست اقدام است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، روح‌الله محمدی اظهارکرد: با هدف توسعه موزه‌های استان نیز امسال یک موزه فعال در استان راه‌اندازی شده است.

او در مورد ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در ردیف ملی بیان کرد: ثبت ۴۳ مورد از آثار غیرمنقول استان در فهرست آثار ملی ایران در دست اقدام است.

او ادامه داد: برای ثبت هشت اثر از استان در ردیف آثار طبیعی ملی نیز اقدام شده و سه مورد نیز از این آثار در نیمه نخست امسال به ثبت رسیده است.

محمدی افزود: ثبت هشت اثر منقول ، ۱۰ اثر ناملموس و چهار مورد تعیین حریم آثار تاریخی استان نیز در دست اقدام است که با ثبت آنها در فهرست آثار ملی زمینه برای حفاظت و صیانت هر چه بیشتر آنها فراهم می‌شود.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از ففال بودن ۲۵ کارگاه مرمت در استان خبرداد و گفت: این کارگاه‌ها با هدف احیا و مرمت آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی در استان فعالیت می‌کنند.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفیالدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ‌حیدر ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیز قلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی‌یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران ، تپه‌های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه‌عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره‌سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق‌داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه‌خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟