حافظ شیراز در صحنه زندگی


حافظ شیراز در صحنه زندگی

شیراز- ایرنا- شمس الدین محمد حافظ شیرازی در همه احوال با شماست با این حال بیستم مهرماه در تقویم به یادروز او اختصاص یافته تا بیش از پیش آموزه های و دیدگاه های این شاعر جهانی را همراه شویم.

شامگاه چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در آیین یاد حافظ در آرامگاه او مردم و مسئولان شرکت کردند و تفال به دیوان اوزدند و سخنانی در بزرگداشت این شاعر قرن هشتم هجری بر زبان آوردند.

شاعر تمام قرن‌ها

استاندار فارس در این آیین گفت که حافظ شاعر تمام قرن هاست و همه مردم خود را در شعرهای او یافته اند.

محمدهادی ایمانیه اضافه کرد: ویژگی‌های دینی و ادبی حافظ را محبوب کرده و رهبر معظم انقلاب حافظ را درخشان‌ترین ستاره فارسی دانسته است.

استاندار فارس همچنین گفت:‌، شیراز شهر سعدی و حافظ و بسیاری از بزرگان است و در تاریخ خویش بسیاری از بزرگان را پرورده که امروز مرهون آنها هستیم.

او با بیان اینکه حافظ هر چه کرده از دولت قرآن است، گفت: عرفان عاشقانه حافظ برگرفته از بندگی عشق است و بر این باورمندی خود را رهرو منزل عشق می‌داند. خداوند او خداوندگار مهر و رحمت است با این همه خود را هشدار می‌دهد که آموزه‌های دینی و انسانی وسیله‌ای برای ریا نشود.

ایمانیه بیان کرد:‌درخواست ما در روزگار دولت مردمی و کار و کرامت تخصیص اعتبار مناسب برای تکمیل طرح ملی توسعه حافظیه است، اگر این اعتبار محقق شود طرح حافظیه را به بزرگترین سایت ادبی و فرهنگی تبدیل می‌کند.

حافظ و عرفان

نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز هم در این آیین گفت:وقتی سخن امام راحل در عرفان اوج می‌گیرد و می‌خواهد سند ارائه کند، می‌فرماید «کما قال عارف بالشیراز».

آیت‌الله لطف‌الله دژکام ادامه داد: حافظ منطق الطیر معنویت و عرفان را با هم به ما یاد می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در فارس افزود: امیدوارم حافظ خوانی متناسب با نیازهای امروز رواج یابد.

امام جمعه شیراز عنوان کرد: به تحلیل‌های عالمانه و ارزشمند در زمینه حافظ که بسیار ارائه می‌شود، احترام می‌گذارم اما حافظ محبوب است برای ما چون راه جلوی پایمان می‌گذارد و نباید محدود به بازتاب مسائل اجتماعی حمله مغول شود.

آیت‌الله دژکام گفت: جاذبه در سخن حافظ از دافعه قوی تر است و همه را در سفره خود می نشاند و نمک گیر می‌کند و بعد به میدان اقدام و عمل انقلابی می‌برد.

تعریف جدیدی که حافظ ارائه می دهد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز گفت: خواجه اهل راز، قرآن را و جریان کلام خداوندی را در اجتماع زمان با تعریفی جدید بیان کرده است.

صابر سهرابی افزود: دانش درباره حافظ و اندیشه‌های حافظ، بی‌شک، درک ادبی غزل‌های اوست. البته با داشته‌هایی که در زمان و مکان تاریخی و اجتماعی حافظ پیش رفته است.

او ادامه داد: هر چند شاید برخی از آن گزارش‌ها، واقعیت نباشند، اما زیبایی اشعار حافظ آنگونه است که بستر تاریخی و اجتماعی زمان خود را می‌شناسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: حافظ به واقع مدرسه‌ عشق را با نگاه تجلی حضور خداوند سپری می‌کند. درس مدرسه، روح سیری‌ناپذیر حافظ را متعالی نمی‌کند و می‌فهمد که در شیراز قرن هشتم، از مدرسه و خانقاه، راهی به خدای متعال پیدا نمی‌کند؛ از این رو حافظ، اجتماع زمانه را می‌کاود و درگیر مردم اطراف می‌شود تا در جریان اجتماع قرار گیرد و حرفی را می‌زند که کس نمی‌تواند آن را، آنگونه بگوید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز