2 هزارو 767 کم‌بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند


2 هزارو 767 کم‌بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند

زنجان - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: هم اکنون 2 هزارو 767 نفر از افراد کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد یک هزار و 216 نفر مستمری بگیر و مابقی از سایر خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.

محمد محمدی قیداری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روز جهانی عصای سفید افزود: ۶۰ نفر از این افراد در رشته های مختلف ورزشی و کسب مدال و عناوین قهرمانی فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: افراد دارای معلولیت بینایی می‌توانند در بسیاری از فعالیت های ورزشی مانند دو و میدانی، شنا، شطرنج، ژیمناستیک، بدن سازی و ورزش های زمستانی مثل اسکی، ورزش های آبی مثل قایق سواری، ورزش‌های رزمی مثل کشتی، تکواندو، جودو، همچنین به ورزش گلبال که مخصوص نابینایان و یکی از اصلی‌ترین رشته های ورزشی آنان و به صورت تیمی است، بپردازند.

این مسوول ادامه داد: ارایه خدمات آموزشی و توانبخشی در قالب مراکز تخصصی و خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه، پرداخت کمک هزینه معیشتی و تحصیلی، اجرای برنامه ‌های توانمندسازی به صورت فعالیت‌های آموزشی، هنری و ورزشی و آموزش مهارت‌ های شغلی و تسهیل فرایند اشتغال افراد نابینا و کم بینا بخشی از خدمات بهزیستی به افراد کم بینا و نابینا است.

وی اظهار داشت: بسیاری از نابینایی ها قابل پیشگیری هستند، زیرا نابینایی و کم بینایی، یا ارثی است یا غیرارثی که هر کدام، پیشگیری و درمان مخصوص به خود را دارد و به این موضوع باید توجه ویژه ای شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: نابینایی و کم بینایی در بسیاری از موارد به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق و عدم شناخت علل آن‌ها از سوی مردم، به ویژه مردم روستاهای دورافتاده و محروم است، رخ می دهد که اطلاع رسانی مردم از طریق رسانه ها، مطبوعات، مراکز بهزیستی و خانه‌های بهداشت روستاها اهمیت بیشتری دارد.

وی یادآوری کرد: از این رو شایسته است مسوولان و فرهیختگان جامعه مردم را به یادگیری این مسائل ترغیب کنند، زیرا هزینه پیشگیری برای دولت و خانواده ها، بسیار کمتر از هزینه خدمات بعدی به نابینایان و کم بینایان خواهد بود.

محمدی، با اشاره به اینکه مناسب سازی مطالبه همه شهروندان است، افزود: موانع شهری نه تنها راه را برای توان‌خواهان و سالمندان دشوارتر می‌کند، بلکه حقوق شهروندی را نیز نقض می‌کند.

به گزارش ایرنا، شعار امسال روز جهانی عصای سفید با عنوان "دنیای بهتر برای نابینایان با آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین" نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟