سوغات شیراز؛ از سوغات بهاری معروف تا صنایع دستی


سوغات شیراز؛ از سوغات بهاری معروف تا صنایع دستی

به جرأت می‌توان گفت هیچ شهری در ایران به اندازه شیراز خواهان و علاقمند ندارد و همه افراد آرزو دارند برای یک‌بار هم که شده به این شهر زیبا که گنجینه‌ای از هنر، ادبیات، تاریخ و… را در خود نهفته دارد، سفر کنند. مردم خونگرم شیراز به مهمان‌نوازی و روی باز مشهورند و قطعاً هم‌نشینی […] نوشته سوغات شیراز؛ از سوغات بهاری معروف تا صنایع دستی اولین بار در...

به جرأت می‌توان گفت هیچ شهری در ایران به اندازه شیراز خواهان و علاقمند ندارد و همه افراد آرزو دارند برای یک‌بار هم که شده به این شهر زیبا که گنجینه‌ای از هنر، ادبیات، تاریخ و… را در خود نهفته دارد، سفر کنند. مردم خونگرم شیراز به مهمان‌نوازی و روی باز مشهورند و قطعاً هم‌نشینی با آن‌ها روزهای خوبی را برای شما رقم می‌زند. از جاذبه‌های دیدنی شیراز هر چه بگوییم کم گفته‌ایم؛ فقط این را بدانید که اگر بخواهید سر فرصت همه از همه جاذبه‌های این شهر دیدن کنید، به بیشتر از دو هفته نیاز دارید. در ضمن مگر می‌شود به شهری سفر کرد و سوغاتی آن را نخرید. آماده باشید تا در این مقاله شما را سوغات شیراز آشنا کنیم تا بتوانید در سفر به این شهر زیبا کارآمدترین و مناسب‌ترین سوغات‌ها را برای خود یا دوستان و آشنایانتان را خریداری کنید.

مهم‌ترین سوغاتی های شیراز

سوغات شیراز؛ از سوغات بهاری معروف تا صنایع دستی

اگر می‌خواهید به شیراز سفر کنید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما شیراز یا به وسیله اتوبوس یا خودروی شخصی به این شهر بروید، جاذبه‌های گردشگری آن را تماشا کنید و زمانی را هم به خرید سوغات شیراز اختصاص دهید. از آن‌جا که سوغات هر شهر نمایانگر فرهنگ و آداب و رسوم آن شهر است، از اهمیت بالایی در بین مسافران برخوردار است و در واقع با خرید سوغاتی هر شهر، دیگران را در سفر خود شریک می‌کنیم. سوغاتی‌های شیراز هم مانند سوغات شهرهای دیگر به چند دسته تقسیم می شود که مهم‌ترین آن‌ها از نوع خوراکی و صنایع دستی است.

سوغاتی های خوراکی

سوغات شیراز؛ از سوغات بهاری معروف تا صنایع دستی

خوشمزه‌ترین قسمت هر سفر خرید خوراکی‌های مخصوص شهری است که به آن سفر کرده‌ایم. شیراز هم منبع خوراکی‌های خوشمزه‌ای که نظیر طعم آن‌ها در هیچ شهر دیگری حس نمی‌شود. سوغاتی‌های خوراکی شیراز بیشتر از نوع شیرینی‌جات هستند؛ البته غیر از این سوغاتی‌های شیرین، خوراکی‌های خوش‌طعم دیگری هم هست که در این‌جا آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. در این مقاله سوغاتی‌های خوراکی شیراز را به دو دسته شیرینی‌جات و عرقیجات تقسیم می‌کنیم:

شیرینی جات

سوغات شیراز؛ از سوغات بهاری معروف تا صنایع دستی

شیرینی، کلوچه، نان و شیرینی‌جات دیگر قسمت قابل‌توجهی از سوغات شهرهای ایران هستند. شیراز هم از این موضوع مستثنی نیست و شیرینی‌جات خوشمزه‌ای را در دسته سوغاتی‌های خود جای داده است:

مسقطی: مسقطی یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های شیراز است و در اصل نوعی حلوا به شمار می‌آید که از نشاسته و مغزیجات درست می‌شود و در انواع مختلفی مانند پسته‌ای، زعفرانی، گل محمدی و. … عرضه می‌شود. یوخه: یوخه از لایه‌های خمیری نازکی که به پودر قند، دارچین یا پسته آغشته می‌شوند، درست می‌شود و یکی از سوغاتی‌های مشهور شیراز است. فالوده شیرازی: نمی‌شود اسم شیراز را آورد و یاد این خوراکی خوشمزه نیفتاد. فالوده شیراز به دلیل استفاده از آبلیموی تازه، شربت آلبالوی اعلا و عرقیجات ناب قابل مقایسه با فالوده شهرهای دیگر نیست. فالوده از رشته‌های نشاسته‌ای باریکی درست می‌شود و در روزهای گرم تابستان روح آدم را جلا می‌دهد. کلوچه شیرازی: این کلوچه در واقع نوعی نان برنجی است و اصلاً شباهتی با کلوچه‌های دیگر ندارد. شکل و شمایل و نوع درست‌شدن آن هم با نان برنجی کرمانشاه متفاوت است و طعم خاص خودش را دارد. حلوای کاسه‌ای: مواد تشکیل‌دهنده این حلوا آرد برنج، شکر، زعفران، گلاب و روغن است و چون در زمان های قدیم آن را در کاسه سرو می‌کرده‌اند، به این نام معروف شده است. بادام سوخته: نوعی شیرینی جالب است که ماده اصلی آن را بادام، آب و شکر تشکیل می‌دهد. برای تهیه این شیرینی خوشمزه باید آنقدر بادام را در آب و شکر بجوشانید تا آب بخار شود و دانه‌های بلوری شکر‍ باقی بماند. می‌توانید برای تزیین آن از کنجد استفاده کنید. رنگینک: این دسر خوشمزه بیشتر در ماه رمضان درست می‌شود و علاوه بر شیراز در دیگر شهرهای جنوبی کشورمان هم درست‌کردن آن رایج است. برای تهیه رنگینک به خرما، گردو، آرد و روغن نیاز داریم به این شکل که آرد را در روغن تفت می‌دهیم و خرما و گردو را در آن می‌ریزیم؛ سپس باقی مواد را اضافه می‌کنیم و با پودر نارگیل یا هر چیز دیگر تزیین می‌کنیم. البته رنگینک از سوغاتی‌هایی است که باید زود مصرف شود.

عرقیجات

سوغات شیراز؛ از سوغات بهاری معروف تا صنایع دستی

حتماً شنیده‌اید که عرقیجات گیاهی شیراز چه طعم و بوی بی‌نظیری دارند و چقدر نابند؛ پس اگر به شیراز سفر کردید از سوغت‌بردن این عرق‌های گیاهی غافل نشوید. انواع عرق‌های گیاهی در شیراز وجود دارد؛ ولی معروف‌ترین آن‌ها گلاب، عرق بهارنارنج، بیدمشک، نسترن، کاسنی و شاطره (شاتره) است.

گلاب: درست است که گلاب را می‌توان در هر شهری تهیه کرد؛ ولی عطر و بوی گلاب‌های میمند فارس با بقیه گلاب‌ها زمین تا آسمان فرق دارد. شما می‌توانید گلاب میمند را در عطاری‌های شیراز پیدا کنید و آن را به عنوان سوغات به شهر خود ببرید. عرق بهارنارنج: در اردیبهشت به شیراز سفر کنید تا هوش از سرتان بپرد. عطر شکوفه‌های بهار نارنج شهر را پر کرده و کسانی که سلیقه و مهارت عرق‌گیری دارند، خود را آماده تهیه عرق بهارنارنج می‌کنند یا شربت و مربای آن را درست می‌کنند. عرق بهارنارنج تسکین‌دهنده اعصاب است و آرامش را به خانه‌های شما به ارمغان می‌آورد. عرق بیدمشک: یکی دیگر از عرق‌های گیاهی پرطرفدار شیراز، عرق بیدمشک است که در فصل گرما از آن شربتی بسیار گوارا درست می‌کنند. شیرازی‌ها پیش از این که گل‌های بیدمشک باز شوند، آن‌ها را می‌چینند تا عرق بیدمشک باکیفیتی به دست آورند. عرق نسترن: عرق نسترن خاصیت آرامبخش دارد و همچنین برای بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود. این عرق مفید از گل‌های نسترن که در فصل بهار در شیراز فراوانند، تهیه می‌شود. عرق کاسنی و شاطره: عرق این دو گیاه هم به صورت جداگانه و هم به صورت ترکیبی استفاده می‌شود و طبعی سرد دارند.

صنایع دستی

سوغات شیراز؛ از سوغات بهاری معروف تا صنایع دستی

سوغاتی‌های شیراز به خوراکی‌ها محدود نمی شوند؛ بلکه شما می‌توانید با چرخی در بازار وکیل و دیگر مراکز خرید شیراز با سوغاتی‌های زیبایی روبرو شوید که چشمتان را خیره کند. البته بسیاری از این سوغاتی‌ها در شهرهای دیگر هم پیدا می‌شوند و مخصوص شیراز نیستند؛ ولی به هر حال سوغات هر جایی حال و هوای خودش را دارد و تفاوت‌هایی هم با کار شهرهای دیگر دارد.

گیوه: اگر به بازارهای سنتی شیراز مراجعه کنید می‌توانید این پاپوش سنتی را در انواع و طرح‌های متفاوت خریداری کنید و به عنوان سوغات به شهر خود ببرید. گلیم، قالی و جاجی: نقش‌های به کار رفته در قالی و گلیم استان فارس به خصوص است و سخن‌های زیادی برای گفتن دارد. این بافته‌ها از الیاف‌های طبیعی مانند پنبه، پشم و ابریشم تهیه می‌شوند و رنگ آن‌ها نیز طبیعی است. زیرانداز نمدی: این زیراندازها از پشم شتر، بز یا گوسفند تهیه می‌شوند و به دلیل قابلیت درهم‌تنیدگی، بافتی بسیار محکم دارند. شیشه‌گری: شیشه‌گری یکی از هنرهای محبوب و مورد علاقه شیرازی‌هاست. شیشه‌گران با دمیدن در مواد مذاب یا به کمک دست یا قالب، شکل‌های زیبایی خلق می‌کنند که چشم هر بیندده‌ای مجذوب آن‌ها می‌شود. خاتم‌کاری: با کنار هم قراردادن تکه‌های چوب به شکلی منظم و ظریف، هنر خاتم کاری پدید می‌آید. پیشینه این هنر به دوره صفوی برمی‌گردد و علاوه بر شیراز در شهرهای دیگر نظیر اصفهان و آباده نیز رواج دارد. هنر خاتم‌کاری بر روی چوب، عاج، استخوان و. … انجام می‌شود و یکی از هنرهای ظریفی است که در قالب قلمدان، جعبه دستمال کاغذی، جای قاشق و چنگال و. … در بازارهای سنتی شیراز یا مغازه‌های مخصوص فروش صنایع دستی عرضه می‌شود. منبت‌کاری: این هنر زیبا با حکاکی و کنده کاری روی چوب انجام می‌شود. شما می‌توانید نقش‌ها و طرح‌های زیبایی را در این هنر مشاهده کنید و با خرید کارهای منبت‌کاری شده به اقتصاد محلی شیراز کمک کنید. معرق‌کاری: بهترین نمونه‌های معرق‌کاری را می‌توانید در بازارهای شیراز پیدا کنید. این هنر که گویا اصل آن به هند برمی گردد، به شکل خطاطی یا نقاشی با چوب و فلز است و از جمله هنرهایی است که در همان شکل سنتی خودش باقی نمانده و خود را با هنر امروز سازگار کرده است. هنرهای دیگر: هنرهایی نظیر میناکاری، سفالگری، نقره‌گری، زرگری و. … نیز در شیراز یا شهرهای نزدیک به آن رواج دارد که در بازارها و مراکز خرید شهر شیراز به وفور دیده می‌شود. با خرید چنین محصولاتی به عنوان سوغات می‌توانید صنایع دستی شیراز را به شهرهای دیگر بشناسانید

علاوه بر سوغات های ذکر شده شما می‌توانید لیمو و آبلیموی شیراز و همچنین آبغوره یا آجیل‌های خوشمزه این شهر را به شهر خودتان سوغات ببرید و با خوردن آن‌ها یاد شیراز پررراز را در دل و جانتان زنده کنید.

حرف پایانی

امیدواریم که این مقاله به شما برای خرید سوغات شیراز کمکی کرده باشد. شما می‌توانید با خرید حضوری یا غیرحضوری بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس شیراز به این شهر سفر کنید یا با خودروی شخصی دل به جاده بزنید. بلیط هواپیما تهران شیراز هر روزه صادر می‌شود و مسافران زیادی از این طریق به شیراز سفر می‌کنند. اگر تصمیم دارید با وسایل نقلیه عمومی به شیراز بروید و می‌خواهید بلیطتان را به روش آنلاین خریداری کنید، می‌توانید روی سایت ره بال آسمان حساب باز کنید. این سایت به شما کمک می‌کند تا به راحتی بلیط آنلاین خود را برای شیراز تهیه کنید و آماده سفری خوش شوید. همچنین می‌توانید از مزایای خرید آنلاین بلیط نیز استفاده کنید.

متا: سوغات شیرار به‌قدری متنوع و جذاب است که هوش از سر می‌برد. انواع شیرینی و خوراکی‌های جذاب در کنار عرقیات ناب این شهر مجموعه‌ای از بهترین سوغات را برای شما به ارمغان می‌آورد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه صنایع دستی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی