صادرات گردو با نفت برابری می‌کند


صادرات گردو با نفت برابری می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: صادرات گردو به عنوان محصول با ارزش با صادرات نفت برابری کرده و حتی ارزش بیشتری از طلای سیاه دارد.

خلیل نیکشاد ۲۲ مهر مهرماه در جریان بازدید از طرح توسعه سر شاخه‌کاری گردو در خلخال اظهار کرد: به ازای سه کیلوگرم گردو ما می‌توانیم ارزآوری معادل یک بشکه نفت را داشته باشیم که ضروری است صادرات گردو، تجارت و برندسازی آن مورد توجه قرار گیرد.

وی از پیگیری‌ها برای اخذ مجوز تأسیس ایستگاه تحقیقاتی گردو در خلخال خبر داد و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی مجوزهای لازم را صادر کرده تا ما بتوانیم در خلخال این ایستگاه تحقیقاتی را راه‌اندازی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تأمین 500 اصله نهال گردو به صورت کشت بافت متناسب و سازگار با شرایط جوی جنوب استان خبر داد و گفت: استان‌های متعددی در این زمینه ورود پیدا کردند اما فعالیتی که در خلخال در بخش کشت بافت و سر شاخه‌کاری گردو انجام شده اقدامی بی‌نظیر همراه با بهره‌وری بالاست.

نیکشاد خلخال را قطب تولید گردو با نیمی از تولید این محصول در استان نام برد و افزود: از چهار هزار و 500 هکتار سطح باغات گردوی استان، بیش از 50 درصد در خلخال و جنوب استان واقع شده و سالانه حدود شش هزار و 500 تن گردو را در این منطقه شاهد هستیم.

وی از تأمین نهال‌های یارانه‌ای پربازده و متحمل به سرمازدگی و توزیع آن بین گردوکاران جنوب استان خبر داد و خاطر نشان کرد: یک میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار در این زمینه هزینه شده و انتظار می‌رود اصلاح و توسعه باغات گردو با رویکرد صنعتی و تجاری‌سازی در اولویت قرار گیرد.

نیکشاد به برگزاری جشنواره طلای سبز در بخش کلور و شاهرود خلخال اشاره کرد و ادامه داد: این جشنواره فرصت مناسب برای عرضه و معرفی تولیدات گردو را در این منطقه فراهم کرد.

وی ارائه برنامه‌های آموزشی به باغداران، عملیات سر شاخه‌کاری در باغات گردو و ارائه ارقام زودبازده نظیر چندلر را یادآور شد و اضافه کرد: بیش از 9 هزار مورد توزیع نهال گلدانی چندلر در سطح استان انجام شده تا گردوکاران از این محصولات استفاده کنند.

نیکشاد ضرورت توجه به صنایع تبدیلی، بسته‌بندی، تجاری‌سازی و برندسازی را در این حوزه یادآور شد و بیان کرد: با توجه به اینکه گردو در صنعت داروسازی و همچنین ارقام بهداشتی، آرایشی و صنعت غذایی از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است، سعی کردیم تا تولیدات متنوعی را در این حوزه شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزایش راندمان تولید را در این حوزه یادآور شد و ادامه داد: به ازای هر سه کیلوگرم گردو که معادل ارزش یک بشکه نفت است، ما می‌توانیم درآمدزایی خوبی را برای کشور داشته باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر