12 درصد از معلولان زیر پوشش بهزیستی استان سمنان نابینا و کم‌بینا هستند


12 درصد از معلولان زیر پوشش بهزیستی استان سمنان نابینا و کم‌بینا هستند

سمنان- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: 12 درصد از معلولان زیر پوشش بهزیستی استان، معادل یکهزار و 648 نفر، در گروه اختلالات بینایی قرار دارند.

علیرضا ایزدپور روز پنجشنبه به مناسبت سالروز جهانی عصای سفید به رسانه‌ها ابراز داشت: ۳۵ درصد از جمعیت دارای اختلالات بینایی تحت پوشش بهزیستی استان سمنان را زنان و ۶۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ۶۵۰ نفر از این افراد دچار اختلال شدید و خیلی شدید هستند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: خدمات سازمان بهزیستی به کم بینایان و نابینایان تحت حمایت، شامل پرداخت مستمری، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و شهریه دانشگاه دانشجویان، کمک هزینه مناسب سازی منزل، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه خرید تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی می‌شود.

ایزدپور با بیان اینکه سه انجمن جامعه نابینایان و کم بینایان در استان فعالیت دارند ابراز داشت: انجام غربالگری بینایی کودکان یکی از فعالیت های شاخص بهزیستی استان در موضوع کم بینایی و نابینایی است و نتیجه آن در کاهش تعداد اختلالات نابینایی موثر است.

وی افزود: چالش مهم نابینایان و کم بینایان، پایبند نبودن برخی دستگاه‌های اجرایی به قانون حمایت از حقوق افراد معلولان و اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی تلفن‌چی دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: در زمینه اشتغال باید زمینه‌های مهارت و حرفه آموزی جامعه هدف در مشاغل غیردولتی برای نابینایان و کم بینایان ایجاد شود و صندوق فرصت‌های شغلی نیز کارفرمایان را در این زمینه کمک و یاری می‌دهد و بخشی از حقوق و بیمه افراد در صورت استخدام از سوی سازمان پرداخت می‌شود.

ایزدپور گفت: در شهرهای استان سمنان، میزان مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان ۳۰ درصد است.

وی افزود: با پیگیری و همراهی شهرداری ها در راستای مناسب سازی معابر عمومی برای معلولان در سال های اخیر بهبود بیشتری حاصل شد اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان تعداد کارمندان کم بینا و نابینا شاغل در اداه کل بهزیستی استان را ۸ نفر برشمرد و گفت: شعار روز جهانی عصای سفید "دنیای بهتر برای نابینایان، آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین" است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان